The Purge Election Year Review - Het verdedigen is voorbij

maandag, 04 juli 2016 om 12:27
The Purge is terug! Vanaf 7 juli draait The Purge Election Year in de bioscoop. Het derde deel speelt zich af tijdens een hevige strijd om het presidentschap. Een combinatie van politiek spel en 'The Purge', dat kan niet veel goeds betekenen. De aanval wordt ingezet, hoe dat afloopt, lees je in The Purge Election Year Review.
Het derde deel speelt zich af in, hoe kan het ook anders, Washington. Charlie Roan (Elizabeth Mitchell) is met haar gezin gevangen gehouden tijdens de laaste Purge en krijgt de keuze wie van haar vier koppen tellende gezin gespaard moet blijven. The Purge Election Year pakt het vervolgens op met Roan die senator is geworden en zichzelf beschikbaar heeft gesteld als presidentskandidaat. De rest van de familie heeft het moeten ontgelden.
The Purge Election Year Review 2

Een Purge-vrij Amerika

Dit is voor Roan de drijfveer om als president aan het roer te komen, om bij aanstelling direct de Purge af te schaffen. Haar tegenkandidaat Caleb Warrens (Raymond J. Barry) is de leider van de NFFA, de New Founding Fathers of America, - de grondleggers van de zuiveringen en het 'nieuwe' Amerika -, wil door met deze jaarlijkse gewoonte. Dit om het aantal niet-blanke daklozen, armen en andere mensen dat profiteert van de centen van de overheid terug te dringen.
Voor het eerste in de geschiedenis van de purge wordt de zogeheten 'Level 10 rule' opgeheven. Dit houdt in dat ook politici niet langer vrijuit gaan. Deze beslissing wordt door Warrens genomen om zo de mogelijke gevaren van Senator Roan in de kiem te smoren en haar uit de weg te kunnen ruimen. Gelukkig wordt Roan bijgestaan door Sergeant (Frank Grillo, die als brute krijger echt goed uit de verf komt) die de Purge uit The Purge Anarchy tenauwernood wist te overleven en haar met zijn leven beschermt.
The Purge Election Year Review 3

Op de vlucht

Als blijkt dat Roan het doelwit is van de komende Purge wordt zij gedwongen om dekking te zoeken in het extra zwaarbewaakte huis van de senator. Als de zoemer heeft geklonken en de Purge van start gaat, raakt heel Amerika in extase. En dat zal je weten ook. Op iedere hoek van de straat komt er weer een moordlustig iemand je beeld in schieten of valt er net iemand dood neer. The Purge Election Year is daarmee ook een stuk geweldadiger en bruter dan voorgaande delen.
Maar het draait niet allemaal om het politieke machtsspel want er lopen drie verhaallijnen door elkaar, afwisseling die zorgt dat je na blijft denken. Zo is er namelijk Joe (Mykelti Williamson) een winkeleigenaar, die uitgerekend een dag voor de Purge te horen krijgt dat zijn verzekeringskosten aanzienlijk worden verhoogd. Hij besluit net als Roan de aanval in te zetten en zijn winkel, samen met een vriend, met hand en tand te verdedigen. Als laatste persoon is er Lana (Betty Gabriel), een ex-crimineel en de meest beruchte straatschoft die slachtoffers helpt die ongewild in een strijd verwikkeld zijn geraakt.

Chocoladereep

Terwijl Joe tijdens de Purge afrekent met enkele tienermeisjes die zijn winkel eerder die dag een chocoladereep hebben willen stelen, vlucht Roan samen met de Sergeant omdat haar 'veilige' huis bezet blijkt te zijn door 'overlopers'. De nadruk die overigens enkele malen wordt gelegd op de chocoladereep maakt de humor uit de film heel erg over-de-top. Met onder andere een flits van een speciale lijken-ophaaldienst door het beeld, lijkt het alsof de makers de film soms ook niet al te serieus namen. Deze luchtige stukjes, tussen al het serieuze geweld en actie door, maakt het leuk om te kijken.
The Purge Election Year Review 4

Afspiegeling van de realiteit?

James DeMonaco gaat voor The Purge Election Year nog verder als het gaat om zijn zieke, trieste wereld met 'White Power' groeperingen, gruwelijke moorden, maar ook het huidige politieke klimaat betrekt hij in de film. Zo speelt de film zich tientallen jaren in de toekomst af en is te zien hoe drones van de overheid mensen blijven achtervolgen. Het is dan ook niet heel verwonderlijk dat de derde film, wat de laatste lijkt te worden, langer op zich heeft laten wachten om synchroon te lopen met de huidige verkiezingen van Amerika, waarbij ook twee tegenpolen tegenover elkaar staan.
Als Roan samen met Grillo gevlucht is en terecht komt bij de winkel van Joe, begint het echte avontuur. Als Lana met haar handlanger vervolgens problemen ziet bij de winkel, zijn alle drie de verhaallijnen plots bij elkaar en vormen hun kleine onderlinge wedstrijdjes ineens samen een collectief blok van burgers tegen de NFFA. Die er vervolgens alles aan doen om zich te onderscheiden als helden, maar of dit lukt, zul je zelf moeten bekijken in The Purge Election Year.
The Purge Election Year Review 1

The Purge Election Year Review - Actie, maar met een verhaal

The Purge Election Year is niet per se een hele geweldige film, maar net zoals de vorige delen wel erg vermakelijk om te kijken. Het gaat niet meer alleen om het verdedigen van jezelf tegen al het hakken en zagen dat er gebeurt tijdens de Purge. Er zit een politiek verhaal achter, dat zich enigszins afspiegelt met de realiteit.
Tel daarbij op dat het derde deel uitbundiger is in alle opzichten met de meest bizarre maskers en moorden en je weet dat het goed zit. Maar gelukkig door alle hele flauwe over-the-top humoristische stukjes, word je vaak genoeg herinnerd dat het maar om een film gaat en je vannacht rustig kunt gaan slapen.
The Purge Election Year verschijnt vanaf 7 juli in de Nederlandse bioscoop. Speciaal voor deze gebeurtenis hebben wij een The Purge prijsvraag, hiermee kan je twee kaarten winnen voor de film en de Blu-ray van The Purge Anarchy.