The Orange Box Review

zondag, 28 oktober 2007 om 16:41
The Orange Box is eigenlijk niet een game, maar wel vijf en dat allemaal op één schijfje, voor de prijs van één game. Gaat kwantiteit boven kwaliteit of hebben we gewoon vijf hele goede games bij elkaar?
In deze recensie zullen dus vijf games behandeld worden. Het gaat hier om Half-Life 2, Episode One, Episode Two, Portal en Team Fortress 2. Half-Life kennen we ondertussen allemaal wel, en Episode One en Two zijn kleine vervolgen op dit spel. Portal kan gezien worden als een first-person puzzel game, en Team Fortress is een groot multiplayer feest.
Half-Life 2
Deze game kwam alweer drie jaar geleden uit op de PC, en is in de tussentijd ook naar de orginele Xbox gehaald. Nu kunnen we de game dus ook op de Xbox 360 spelen.
Half-Life 2 vertelt het verhaal van Gordon Freeman, die aankomt in City 17 en daar al snel het verzet begint te helpen. De stad wordt namelijk onderdrukt door de overheid, en een revolutie is op zijn plaats. Nog steeds zul je het spel ingezogen worden, en pas los gelaten worden wanneer de aftiteling voorbij komt. Ook de gameplay is hetzelfde gebleven, en dat is zeker niet vervelend. Wel heeft Valve wat aan he grafische gedeelte gesleuteld, zodat het er allemaal netter uitziet. Het is hierdoor niet meteen de mooiste game op de Xbox 360 geworden, maar de graphics vallen zeker niet tegen voor een spel dat jaren geleden al in de winkels lag voor de PC.
Wanneer je Half-Life 2 hebt uitgespeeld, kun je gelijk verder met Episode One, het vervolg op het spel. Wanneer je begint, zul je eerst even snel en filmpje krijgen met alles wat je de afgelopen uren hebt gedaan. Vervolgens gaat het spel verder waar Half-Life 2 ophield. Deze keer heb je gelijk de coole wapens, dus de vaart zit er meteen in. Verder speelt het eigenlijk precies hetzelfde als zijn voorganger, en dat betekent gewoon meer Half-Life 2. Natuurlijk is dit een episode, dus het zal je niet zoveel tijd kosten om door het verhaal te spelen.
En zo kom je aan bij Episode Two. Deze, ongeveer vijf uur durende, episode is de meest intense van de drie delen tot nu toe. Valve weet je in Episode Two zo de game in te slepen, dat je waarschijnlijk in één keer doorgaat tot het einde. De personages zijn nog realistischer, de actie is nog intenser en de puzzels zijn nog groter. Het enige probleem met deze game is dat je aan het einde gewoon meer wilt, maar dat is er niet. Het wachten is op het volgende deel, wat nog wel een jaartje gaat duren.
Portal
De vierde game op het schijfje is Portal, de first-person puzzel game die op de Half-Life 2 engine draait. Je krijgt de controle over een wapen die een soort van zwarte gaten kan maken. Met een druk op de knop maak je een opening, en vervolgens een uitgang. Je kunt zelf door die opening lopen, of objecten er doorheen duwen. Je kunt dus overal heen gaan waar je wilt, alles wat je ziet is te bereiken.
In het begin zul je helemaal in de ban zijn van jouw nieuwe wapen, en volg je de opdrachten van de vrouwelijke stem zonder vragen op. Na een tijdje worden deze echter steeds gevaarlijker en vraag je je af wat je eigenlijk doet in dit doolhof met zijn witte muren en bijna lege ruimtes.
Portal is een game die je oppakt en niet meer weg legt. De puzzels zijn verslavend en je denkt altijd "ik ga nog even door." En dan ben je zomaar weer een uurtje verder. Het is een erg origineel spel dat bovendien goed is uitgewerkt.
Team Fortress 2
Als je zin hebt om online te gaan, dan kan dit ook met The Orange Box. Deze bevat namelijk het spel Team Fortress 2, die helemaal op de multiplayer gericht is. Wat meteen opvalt in dit spel is natuurlijk het grafische gedeelte. Het lijkt alsof je in een stripverhaal bent beland, en de verschillende classes (negen in totaal) zijn ook stuk voor stuk origineel en grappig. Je zult al snel een favoriet kiezen, en daarmee leren spelen.
De eerste paar matches zul je nog flink in de war zijn en niet echt weten wat nou precies de bedoeling is. Na een uurtje ken je de maps een beetje en hoe het hele gebeuren in elkaar zit, en dan is het lastig los laten. De gameplay in Team Fortress is goed geregeld. Elke class is echt uniek, heeft andere wapens, en speelt dus ook heel verschillend. Dit is een spel waar je even voor gaat zitten en leuk is om te spelen.
Elk game zou los al een goed cijfer verdienen, maar samen is het wel een heel goed pakketje geworden. Stuk voor stuk zijn het leuke en verslavende spellen, die je oppakt, en voor je het weet benje een paar uur verder. Episode One, Two en Portal bieden misschien geen uren en uren aan gameplay, maar dit wordt helemaal goed gemaakt door Half-Life 2, waar je wel een tijdje voor nodig zult hebben, en Team Fortress, een spel die je uren en uren achter elkaar kunt spelen.