Trauma Center: Second Opinion Review

zondag, 28 oktober 2007 om 18:15
Trauma Center: Second Opinion ligt al even in de winkelschappen. Toch wilden we jullie de review niet onthouden. Het is namelijk toch één van de betere Wii-titels op dit moment. Maar voor wie is dit spel nou eigenlijk weggelegd?
Persoonlijk had ik totaal geen verwachtingen van dit spel en ondanks de leeftijdsaanduiding van 12+ was ik misschien toch ietwat huiverig omdat ik totaal niet tegen bloed kan. Er hoeft ergens maar één rood vlekje te verschijnen en ik val, bij wijze van spreken, al flauw. Laat ik jullie direct gerust stellen: iedereen die dit probleem met mij deelt, kan met een gerust hart dit spel spelen want bloederig zal het niet worden!
Realisme versus fictie
Hoe komt dit? Enerzijds kent Trauma Center: Second Opinion realistische elementen, anderzijds niet. De bedoeling bij dit spel is dat je in de huid kruipt van Dr. Stiles en Dr. Nozomi Weaver. Het jaartal is 2018, het jaar waarin ziektes als kanker en aids overwonnen zijn, echter wordt er plaats gemaakt voor GUILT: een verschrikkelijke ziekte waarbij de dood nog sneller op de loer ligt dan voorgaande jaren. Diverse mensen komen bij jou op de praktijk die jij zal moeten opereren. Hoewel je rood gekleurde wonden zult zien, wordt alles weergegeven in een 2D anime-stijl en het ziet er overzichtelijk uit. De lichamen zelf zien er keurig en netjes uit en de hoofden zijn afgedekt waardoor dit totaal niet realistisch overkomt.
Wat wel realistisch is en waardoor het zo verslavend werkt, is de spanningsopbouw . In het begin is het nog makkelijk te volgen wat je doen moet en heb je alle tijd, maar hoe verder je komt, hoe moeilijker het wordt. Tijd zal dan een rol gaan spelen, want ben jij op tijd met het uitvoeren van alle handelingen? De eerste drie operaties zijn sowieso niet moeilijk omdat jij van een assistent te horen krijgt wat je precies moet doen en waar je op moet letten. Het is echter wel opletten geblazen, want hierna zul je het klusje toch echt zelf moeten klaren. Wees echter niet bang, hoewel je veel medische termen zult tegenkomen, heb je geen medische kennis nodig. Als je gewoon in het begin goed oplet, weet je hierna wat je zult doen. Hoewel de handleiding is het Nederlands is, is het spel zelf volledig voorzien van Engelse schermteksten. Voorwaarde is dus wel dat je de Engelse taal beheerst, anders loop je vast. Maar niet alleen tijdslimieten zullen een rol gaan spelen, ook een vaste hand is belangrijk in dit spel.
Besturing
Er wordt namelijk uitermate goed gebruik gemaakt van de Wii-besturing en je voelt je haast een ware dokter als je aan het opereren bent. Met je Wii-mote richt je op je TV-scherm en voer je de handelingen uit, met je Nunchuck selecteer je de gereedschappen die je nodig hebt. Deze worden links onderin je beeld weergegeven. De chirurgische instrumenten die je nodig zult hebben zijn: antibiotische gel, spuit, hechtingen, drain, laser, echoscopie, vergrotingsscanner, scalpel en pincet. Daarnaast zullen apart in je scherm verschijnen: verband, defibrillator en verlichting. De besturing werkt uitermate fijn, zeker als je gebruik moet maken van de defibrillator, welke niet aanwezig was in de DS-versie. Je hebt dan echt het idee alsof je aan het reanimeren bent. Het enige kleine minpuntje is dat de Nunchuck niet altijd zorgvuldig je instrumenten selecteert zoals je dat zelf voor ogen had, maar tot grote frustraties zal dit niet leiden.
Port van DS-versie
Ik had het net al even kort over de DS-versie. Traume Center: Second Opninion is namelijk een port van de Nintendo DS game Trauma Center Under the Knife, mede hierdoor is de 2D anime-stijl zo fijn. Toch is het spel niet simpel en alleen gekopieerd, er is namelijk een nieuwe verhaallijn toegevoegd en die is op een leuke manier verweven met de oude. In het begin kruip je nog gewoon zoals de DS-versie in de huid van chirurg Derek Stiles, na een aantal operaties mag jij verder gaan als de vrouwelijke arts Nozomi Weaver. Er volgt dus een spannend nieuw einde aan het verhaal. Maar dat is niet alles, er zijn namelijk nog een paar levels toegevoegd die ontzettend moeilijk zijn om te voltooien, dus de echte die-hard chirurgen kunnen zich uitleven met deze mogelijkheid. Hoewel het spel drie moeilijkheidsgraden kent, en het in het begin nog eenvoudig lijkt, wordt het toch al snel pittig en kun je het ook nog pittiger maken. Mocht jij trouwens alles voltooid hebben, heb je altijd nog de uitdaging om je rank te verbeteren, want na elke operatie word je beoordeeld op je vermogen met bijvoorbeeld een rank C.
Terugkomend op het feit dat dit spel een port is van de DS-versie, moet vermeld worden dat dat de game in één opzicht de kop kost. De verhaallijn is best leuk uitgewerkt en de nodige humor zit er tussendoor ook nog in verwerkt, echter wordt dit alles gepresenteerd als een soort van stripverhaal. Je hebt te maken met hele lange intro’s voordat je aan een operatie kunt beginnen maar eigenlijk zijn dit geen tussenfilmpjes, maar een pure afwisseling van getekende beelden en tekst. Af en toe hoor je een klein geluid maar gesprekken zijn er niet. Dit had anders gekund! Waarom zijn er geen filmpjes en voice actings? Dat had de game zoveel interessanter kunnen maken, want op deze manier irriteer je je snel aan de hoeveel tijd die je kwijt bent om maar door te rammen op je A-knop zodat je met het echte werk, het opereren, kan beginnen. Wellicht kunnen de makers iets met deze tip als ze Trauma Center: New Blood op de markt zullen brengen. Gelukkig zit het met de rest van het geluid in de game goed. Grafisch is de game niet heel super maar tijdens het opereren zul jij het toch te druk hebben met je patiënt!
Verslavende aanrader
De operaties zelf zijn al snel ietwat repetitief,toch zal de verslavende werking van dit spel de overhand nemen op de herhaling. Het is jammer dat de game een port is van de DS-versie en dat daardoor de game het op een paar punten laat liggen. Toch is dit één van de betere titels van dit moment die je kunt krijgen voor je Wii. Het concept is origineel en er wordt goed gebruikt gemaakt van de Wii-besturing. Je hoeft niet te beschikken over medische vakkennis en ook als je het niet zo op hebt met bloed, zul je merken dat je virtueel toch wel de held kunt uithangen. Trauma Center: Second Opinion is gewoon een leuke waardige Wii-titel en geloof mij, daarvoor heb jij geen tweede opinie nodig.
Cijfer: 7.1