The LEGO Movie (film) Review

dinsdag, 18 maart 2014 om 17:00
The LEGO Movie draait al ruim een maand in de bioscopen en staat nog altijd steevast in de bios top tien. Op IMDB schittert de film inmiddels in de top 250 en de LEGO-mannetjes mogen trots zijn op een Metacritic score van 82/100. Dit zorgde bij XGN voor nieuwsgierigheid en daarom gingen we met enorm hoge verwachtingen naar de bios, om te kijken of The LEGO Movie deze waar kon maken.
The LEGO Movie is niet zomaar een animatiefilm. In de film wordt de fantasie van een typische LEGO-fan nagebootst. Het verhaal heeft dan ook dezelfde snelheid en hoeveelheid abrupte momenten als we van een typisch LEGO avontuur gewend zijn. Het verhaal begint supersnel en wie op het begin niet oplet, raakt al snel de draad kwijt. De scenes springen van de hak op de tak en dialogen worden razendsnel gesproken. Aan de ene kant creëert dit de perfecte LEGO-sfeer, maar aan de andere kant is de chaos soms net iets te verwarrend. Het verhaal heeft een hyperactieve vibe waar een kind met ADHD u tegen zegt.

Een achtbaan aan avonturen

In de hoofdrol staat Emmet, een zeer normaal en gewoon LEGO-figuurtje dat zijn uiterste best doet om in de LEGO-gemeenschap te passen. Helaas is het juist zijn extreem normale gedrag dat hem een buitenbeentje maakt. Al snel blijkt echter dat Emmet helemaal niet zo gewoon is als hij eerst dacht. Een kwaadaardige president genaamd Lord Business wil de LEGO-wereld voor goed vastlijmen met ‘Kragle’ ook wel ‘Krazy Glue’ genoemd. Er is maar één iemand die de kwaadaardige LEGO-man kan stoppen, en dat is niemand minder dan Emmet. Zijn voorbestemde toekomst slingert hem in een achtbaan aan avonturen.

Realistisch design

De LEGO wereld is op zo’n manier in elkaar gezet dat het lijkt alsof de film met de stop-motion techniek is gemaakt. Er zijn echter een aantal elementen waardoor het al snel duidelijk wordt dat dit helemaal niet het geval is. Het schattige en indrukwekkende element dat bij stop-motion films hoort, is hier niet aanwezig, omdat je weet dat alles stiekem met de computer is gedaan. Toch ziet het er qua uitstraling behoorlijk realistisch uit, dus daar verdient de film dan wel weer punten voor.

Nog meer chaos

Halverwege de film neemt het verhaal een twist die aan de ene kant logisch is, maar aan de andere kant waarschijnlijk bedoeld is om te shockeren. Om spoilers te voorkomen spreken we hier niet over de inhoud. Wel kan gezegd worden dat de twist lang niet zo verrassend overkomt als de bedoeling was. Bovendien doet het nog een schep bovenop het chaotische sfeertje van de film, waardoor het allemaal echt iets te veel van het goede is. Wie geen hyperactief jochie van tien is, zal op dit moment waarschijnlijk gestopt zijn om te proberen het verhaal te begrijpen.
Toch is de chaos niet alleen een negatief aspect van de film. Het levert wel zeker een bijdrage aan de originaliteit van het verhaal en aan het authentieke LEGO-spel. Want wie speelde er vroeger nou ooit een logisch opgebouwd verhaal met zijn LEGO-blokjes? Bij de steentjes en bizarre karakters hoort nou eenmaal chaos en verwarring. Al helemaal als je bedenkt dat voor deze film er meerdere speelsets door elkaar worden gebruikt.

Uitstekende LEGO-reclame

Hoe je de film uiteindelijk ook bekijkt, aan het einde zal elk kind een nieuwe LEGO-set willen. De film is een uitstekende reclame voor het merk en het enorme succes helpt ook zeker mee om de film bij een zo groot mogelijk publiek te krijgen. De film wekt enorm veel inspiratie op om zelf een nieuw LEGO-verhaal te starten en dat is waarschijnlijk precies de reden waarom hij in de eerste instantie is gemaakt. Petje af voor de marketingafdeling van het speelgoedbedrijf!
De vraag is nu, verdient The LEGO Movie al die lovende aandacht? Dat ligt er maar net aan van welke kant je het bekijkt. Wie op zoek is naar een nieuwe animatiefilm en nooit een LEGO-steentje heeft aangeraakt, zal de warboel die centraal staat absoluut niet begrijpen. Maar wie de succesvolle poging om een échte LEGO-ervaring na te bootsen wel kan waarderen, zit met deze film goed. En dan is er natuurlijk nog het feit dat het een schaamteloze reclame is voor het merk, dus wie niet tegen commercie kan, doet er goed aan om bij deze film uit de buurt te blijven.