Kiezen tussen goed of kwaad in inFamous: Second Son

Article
dinsdag, 18 maart 2014 om 14:00
xgn google image
De release van inFamous: Second Son komt steeds dichterbij. Niet geheel nieuw in de inFamous franchise is dat de speler de keuze krijgt om voor goed of slecht te kiezen tijdens de gameplay. Spaar je iemands leven of besluit je om iedereen de nek om te draaien? Toch hebben jouw keuzes deze keer meer invloed over het verloop van het verhaal dan voorheen.
Het dilemma van elke gamer. Heb je toch een hart voor je medemens of wil je lekker meedogenloos zijn? Spelers van games krijgen steeds vaker die keuze voorgeschoteld. Dat zagen wij bijvoorbeeld al in Grand Theft Auto IV waarin je het lot van Dwayne Forge mag bepalen. Vermoord hem en je krijgt een grote geldbeloning, maar wanneer je besluit hem te laten gaan raken jullie later bevriend met elkaar. Een verkeerde keuze kan leiden tot vervelende nieuwe obstakels en dan baal je flink. Bij inFamous: Second Son gaan jouw gemaakte keuzes zelfs nog een stapje verder.

Niemand blijft hetzelfde

Tijdens het spelen krijgt de gamer continu keuzes voorgeschoteld. Vaak zijn het hele simpele beslissingen zoals een burger in leven laten of vermoorden, maar af en toe zal Delsin Rowe voor een loeizware keuze staan. Zijn beslissing heeft invloed op het verdere verloop van de game, niet alleen qua missies, maar ook op de personen in je omgeving.
Als voorbeeld nemen wij het meisje Fetch. Net als Delsin bezit zij superkrachten en wanneer het tot een confrontatie komt weet Delsin haar te verslaan. De broer van Delsin is politieagent en is getuige van het gevecht. Daarop arresteert hij Fetch en voert haar gelijk af. Het is aan jou om het lot van Fetch te bepalen.
De indruk die jij op Fetch maakt zal gevolgen hebben voor de persoonlijkheid van het meisje. Als Delsin zijn broer overtuigd om haar vrij te laten, ziet Fetch hem als een persoon die om haar bekommert, maar wanneer je er schijt aan hebt en Fetch met brute kracht uit de gevangenis bevrijdt, gaat het een hele andere kant op. Fetch verandert in dat geval langzaamaan in een steeds wreder personage.

De goedzak uithangen

De held uithangen in de stad van Seattle is wat makkelijker als je een superheld bent, maar dat is Delsin verre van eigenlijk. Bijna iedereen ziet hem aan voor een bioterrorist. Toch kan zijn goedheid invloed uitoefenen op het verloop van de game. Als je Fetch onder je hoede neemt nadat ze is gearresteerd door je broer, mag ze vroegtijdig de gevangenis verlaten en gaan jullie samen op pad om drugsbazen uit te schakelen. Samen doen jullie iets goeds voor de stad, iets waar je trots op kunt zijn. Haar persoonlijkheid verandert daardoor naar een goed karakter.

Lekker badass doen

Om je statement als bioterrorist duidelijk te maken, kun je met Fetch ook een hele andere richting op. Als je hebt gekozen om haar uit te gevangenis te bevrijden, kiezen jullie een heel ander doelwit dan drugsbazen. Jullie gaan naar een vreedzaam protest in de stad en moorden samen iedere demonstrant uit. Fetch beleeft dan steeds meer plezier aan het veroorzaken van chaos en ze verandert langzamerhand in een echte bitch. Als je op het slechte pad blijft, krijg je steeds meer vijanden achter je aan en word je ook vaker achtervolgd door de getrainde troepen van de DUP.
Wees daarom verstandig als jij een keuze moet maken. Jouw beslissing kan wel eens gevolgen hebben voor de rest van de game. Iemand laten leven kan later een voordeel voor je opleveren en de missies veranderen met de reputatie van Delsin mee. Natuurlijk kan je variëren door voor de ene keer het goede te kiezen en de andere keer het kwade, maar word wel bewust van de mogelijkheden gevolgen.