The LEGO Movie 2 Review (Blu-ray) - Emmet in de ruimte

zaterdag, 20 juli 2019 om 13:28
the lego movie 2 review blu ray emmet in de ruimte 152870
Dat LEGO nog altijd immens populair is, bewijzen de LEGO-films en -games wel. Zowel jong als oud ligt vaak in een deuk om de grappen die gemaakt worden en het nummer uit de film Everything is Awesome bleef nog lang in ons geheugen hangen. Na het eerste avontuur van Emmet en Wyldstyle is het nu tijd voor de The LEGO Movie 2 review. Alles is nog steeds awesome, maar wel iets minder dan het vorige deel.
In The LEGO Movie moest Emmet als enige bouwer de LEGO wereld redden. Het probleem was alleen dat hij een flinke kluns was. Toch lukte het hem met de hulp van vrienden zoals onder andere Wildstyle en LEGO Batman om Lord Business te verslaan. In dit vervolg kijken we wat er meteen na deze gebeurtenissen plaatsvindt in Bricksville en dat is niet zo best.

Totale verwoesting

Waar Emmet en Wildstyle namelijk succesvol waren in The LEGO Movie is er meteen na hun overwinning een nieuwe dreiging. Duplo komt Bricksville binnenvallen en hoe schattig deze blokjes voor de kleinste kinderen ook zijn, alles wordt verwoest door deze LEGO-vorm. Al snel maakt de film een sprong in de tijd om te zien hoe alles vijf jaar later in een woestenij is veranderd. Gelukkig kan de immer overdreven vrolijke Emmet nog wel zijn favoriete kop koffie regelen in de ochtend, maar voor de rest van de LEGO-personages is het één doffe ellende.
Het vrijheidsbeeld is ingestort en het Hollywood-achtige bord van Brickswille hangt er maar vergaan bij. De stad is inmiddels omgedoopt van Bricksville tot Apocalypseville en de kinderen blijken in het riool te wonen. Toch heeft Emmet een geweldig idyllisch plaatje in zijn hoofd van een huisje met een wit hekje en mooie bloemetjes voor de deur. Maar dan breekt de ellende voor de LEGO-personages weer los.
Vanuit de ruimte komt een nieuwe dreiging die met uiterste schattigheid aanvalt. Verschillende personages waaronder Lucy (Wyldstyle) en Unikitty worden ontvoerd naar een ander sterrenstelsel. Het is aan Emmet om ze te redden en dus bouwt hij zijn perfecte huisje om tot een ruimteschip om naar het nieuwe sterrenstelsel af te reizen.
LEGO The Movie 2 review

Een ruimte avontuur

Intussen zit Emmet in de knoop met zichzelf. Iedereen lijkt hem een loser te vinden, maar zo slecht is hij toch niet? Zijn anderhalf uur durende reis zal het uitwijzen, al vindt hij in het begin van de film dat hij een nietsnut is die niks kan. Eenmaal aangekomen lijkt dit negatieve zelfbeeld al snel bevestigd te worden. Emmet komt namelijk Rex tegen die overal beter in is dan hij. Rex kan overigens ook daadwerkelijk álles. Hij is avonturier, raptortrainer, ruimtepiloot en nog veel meer. Het is niet echt positief voor Emmet.
Samen met Rex gaat Emmet op pad om zijn vrienden te redden in het universum, terwijl het thema van zelfvertrouwen en vriendschap duidelijk op de voorgrond staan. Het is goed om te zien dat regisseurs Phil Lord en Christopher Miller gekozen hebben voor een duidelijk thema in de animatiefilm en daarbij niet voor dezelfde omgeving kiezen. In plaats daarvan krijg je een compleet nieuwe setting en een compleet nieuwe insteek voor het verhaal voorgeschoteld: een ruimte avontuur.
LEGO The Movie 2 review

Niet op alle vlakken succesvol

Een ruimte avontuur spreekt zowel kinderen als volwassenen aan. Daarbij biedt dit talloze nieuwe mogelijkheden voor knipogen naar andere franchises, zoals we dat gewend zijn van de LEGO-films. Dat is dan ook precies wat je voorgeschoteld krijgt in The LEGO Movie 2. Met de komst van Rex wordt meteen een knipoog naar Jurassic Park en Indiana Jones gemaakt. We zijn het gewend van de LEGO-films en –games dat dit gebeurt, maar dit keer is alles voornamelijk in één karakter gepropt. Telkens als er een uitdaging is weet Rex dit op een wel grappige manier met één van zijn talenten te fiksen.
Jammer genoeg slaat de humor vanuit deze twee in de gekozen opzet niet zo goed aan als de humor die de rest van de film je biedt. Je ziet de humoristische momenten bijna allemaal aankomen en weet vooraf al dat het Rex of Emmet is die door de bocht gaat komen met een grap. Het zorgt voor een wisselende kwaliteit van humor.
De ene keer zie je de grappen aankomen en moet je er niet echt om lachen, terwijl de andere keer een kleine touch zorgt voor een hilarisch tafereel. Zo heeft de nieuwe bad guy in de film projectielen in de vorm van sterren en hartjes die wel heel hilarisch zijn. Ze leven namelijk en zijn ultiem schattig. In het begin van de film maak je al kennis met een heel zielig sterretje dat met een lief babystemmetje ach en wee roept om vervolgens te ontploffen. Andere keren roept een hartje heel vrolijk ‘Halloooo’, om vervolgens met een knal uit elkaar te spatten. Telkens weer is het om stuk te gaan.
LEGO The Movie 2 review

Niet alles even goed uitgewerkt

Hoe schattig sommige nieuwe karakters ook zijn, slaat lang niet iedereen even goed aan in de film. Dit is voornamelijk te wijten aan het verhaal in de film. Dit is namelijk een stuk chaotischer is dan dat van het eerste deel. Er gebeurt soms heel veel op het scherm en daarnaast wordt het LEGO-avontuur nogal eens onderbroken door live-action beelden waarin je overschakelt naar een kamer waarin gespeeld wordt met LEGO. De film wordt er niet vervelend van, maar je blijft er hierdoor ook niet lekker in zitten. Het gevolg is dat het verhaal niet overkomt zoals het zou moeten, terwijl de rest wel allemaal op orde is.
Zo is het wederom smullen van het stemacteerwerk van de verschillende acteurs waaronder Chris Pratt (Emmet) en Will Arnett (Batman). Het toffe is dat Aquaman in deze film voorbij komt en dat dit LEGO-poppetje ook daadwerkelijk vertolkt wordt door Jason Momoa. In de Nederlandse versie is het Dylan Haegens die Aquaman vertolkt overigens.
Los van de stemmen zijn ook de animaties weer om door een ringetje te halen. Opvallend hierin is dat de LEGO-blokjes ook daadwerkelijk vingerafdrukken, krassen en vieze plekjes hebben alsof het echt gebruikt LEGO is. Nieuwe elementen zorgen ervoor dat er nog meer overtuiging is dat het allemaal echte LEGO is. Tijdens het avontuur van Emmet wordt bijvoorbeeld regelmatig iets gebouwd en afgebroken. Telkens wordt hierbij veel aandacht besteed aan de losse blokjes die samen één geheel vormen dat je zelf zo na zou kunnen bouwen. Zeker wanneer je naar de extra feature ‘They Come in Pieces’ kijkt, waarin verteld wordt hoe de dingen gebouwd zijn. Een leuke touch!
LEGO The Movie 2 review

The LEGO Movie 2 review – De magie is nog niet weg

Het bouwwerk dat zich The LEGO Movie 2 mag noemen is nog steeds een film om van te smullen voor jong en oud. Soms komt de humor niet zo goed over dan in het vorige deel, al is het nog steeds de typische LEGO-humor. Dit is voornamelijk te wijten aan de chaotische vertelling die soms roet in het eten dreigt te gooien. Onder aan de streep is dit nog steeds een film die je gezien moet hebben, zeker als je kids hebt. Bovendien is er een mooie boodschap in verstopt over zelfvertrouwen.