The Jungle Book Review (Blu-ray) - Perfecte Animatie

zaterdag, 10 september 2016 om 10:00
Ik ben Baloe de bruine beer, Baloe de dikke bruine beer, Ik vind het berenleven niet zo kwaad? Ken jij het versje nog? Kinderboek The Jungle Book van Rudyard Kipling verscheen April dit jaar op het witte doek en hoe! Of hij thuis net zo indrukwekkend is, lees je hier in The Jungle Book Review.
Disney is goed op gang na hits zoals Frozen en Zootropolis, toch ziet de studio ook potentie in het verfilmen van oude klassiekers. Cinderella was de eerste die een nieuw leven kreeg gevolgd door The Jungle Book, en met succes. Het is dan ook niet gek dat Disney heeft aangekondigd deze trend voort te zetten met Beauty and the Beast in aantocht. Maar of deze het succes van The Jungle Book kan evenaren valt nog te betwijfelen.

Nostalgisch Verhaal

Bereid je voor op een achtbaan vol nostalgische herinneringen en een visueel plaatje. Want of je nou thuis zit of hem in de bioscoop kijkt, het verhaal blijft gelijk aan de geanimeerde versie. We volgen namelijk jonge Mowgli (Neel Sethi) die vanaf kindertijd in de jungle leeft tussen de wolven. Maar ondanks de ontzettende vrijheid en liefde die hij krijgt van de andere dieren voelt Mowgli zich een buitenbeentje.
Hij kan niet functioneren zoals een wolf en heeft trucjes nodig om te overleven die niet altijd worden gewaardeerd. Wanneer wraaklustige tijger Sher Kane (Idris Elba) tijdens een ‘wapenstilstand’ de pack bedreigt ziet het jongetje maar een uitweg: weggaan. Zijn meest loyale vriend Bagheera (Ben Kingsley) ziet met veel ongenoegen het gevaar dat Mowgli met zich meebrengt in. Samen trekken ze dieper de jungle in opzoek naar het kamp van de mens.
Niet alles gaat zonder slag of stoot en al snel staat Mowgli er alleen voor. Gelukkig ontmoet hij nieuwe vrienden waaronder bekende beer Baloo (Bill Murray). Maar ontdekt hij ook de gevaren waarvan hij het bestaan niet wist. Kan hij ontsnappen aan de gevaren van de jungle en zijn weg naar huis vinden?
the-jungle-book-review1

Een parel voor het oog

Ondanks het feit dat 2016 ervaren kan worden als een slap filmjaar schudt regisseur Jon Favreau de boel op. Hij weet namelijk een verrassend en vooral magisch plaatje van het bekende verhaal neer te zetten. De verfrissende acteurs en het ontzettend goede gebruik van nieuwe CGI-technieken blazen het boek een nieuw leven in.
Hoewel we het bekende kinderverhaal deels volgen is de leeftijd gezet op 12 jaar en ouder. Dit komt omdat er een aantal scenes zijn waarbij volwassenen zich zullen vergapen, terwijl de kinderen dit als erg spannend kunnen beschouwen. De toon is namelijk wat duisterder en ook de problemen omtrent de ‘rode bloem’ zijn serieuzer behandeld in deze verfilming. Kleine kinderen doen er dan ook beter aan gewoon de getekende animatie te bekijken.

Sterke Stemmen

Wellicht is het misschien wat duisterder, en komen zowel Kaa als de olifanten niet vaak in beeld, er is genoeg ruimte overgelaten voor de bekende grappen. Baloo is namelijk nog steeds de beer zoals we hem al jaren kennen en Bill Murray doet het perfect als stemacteur. Regisseur Favreau bewijst dat hij visueel alles onder controle heeft, zelfs wanneer het verhaal wat slapjes wordt. Wel is jammer dat de CGI op de televisie iets minder intens overkomt dan afgelopen lente op het witte doek.
Het zal je dan ook regelmatig opvallen dat de diepte van verschillende shots uitblijft, wat soms even stoort. Gelukkig valt dit alleen op wanneer je met een scherp oog kijkt en je zult het ook snel weer vergeten wanneer de gedetailleerde natuurshots over je beeld rollen. Wel is met zekerheid te zeggen dat de film zijn succes heeft de danken aan het duistere stemmetje van Idris Elba en ook Ben Kinsley is onmisbaar. Zij verdienen de credits waar deze film mee is gepromoot.
Laten we ook niet vergeten dat Neel Sethi de gehele film in zijn eentje heeft gedaan. Niet letterlijk natuurlijk, maar het is nogal lastig een pratende beer te vinden! Uit duizenden kindersterretjes heeft hij bewezen de echte Mowgli te zijn. Dit is uitermate bijzonder gezien het feit dat het Neel zijn eerste grote rol is.
the-jungle-book-review2

Blu-ray Extra’s

Het is jammer dat Disney de disc wat plain naar de schappen heeft gebracht. Er zit namelijk geen kartonnen case omheen en het doosje bestaat maar uit één schijfje met daarop de film en een aantal bonus extra’s. Gelukkig begint de film wel met verschillende Disney trailers wat de toon al gelijk goed zet.
Het schijfje bevat ook een 35 minuten durende documentaire genaamd ‘The Jungle Book reimagined’. Hierin kun je zien hoe het oude verhaal van Rudyard Kipling opnieuw tot leven is gebracht door Jon Favreau. Wat erg bijzonder is, is om te zien hoe de makers het orignele verhaal aan hebben gehouden en het op een moderne manier uit hebben gevoerd. Denk hierbij aan al het animatiewerk, het acteren van Neel Sethi en de opnames van de stemmen.
Een ander hoofdstuk van het bonusmateriaal is ‘I am Mowgli’. ‘I am Mowgli’ laat zien hoe ze uit talloze aanmeldingen op Neel Sethi als Mogwli zijn gekomen. Favreau heeft zonder twijfel een goede keus gemaakt tijdens zijn zoektocht naar de perfecte acteur voor de rol. In het kijkje achter de schermen zie je al snel dat Neel enorm goed in de smaak valt bij het hele productieteam
Tot slot bevat de Blu-Ray een diepere kijk op de tempel van King Louie en sneak previews. Hoewel het niet enorm veel extra’s zijn is het toch zeker de moeite waard om een kijkje te nemen. Het bonusmateriaal dat er op staat is van goede kwaliteit. Je bent er daarom ook zeker een uurtje zoet mee.
the-jungle-book-review3

The Jungle Book Review

Het is jammer dat het verhaal hier en daar wat slapjes wordt neergezet. Het is niet vernieuwend maar volgt ook niet alles wat we kennen. De olifanten zijn een gemis en ook Kaa wordt niet optimaal benut. Maar ondanks deze kleine dipjes maken de visuele shots alles weer goed.
The Jungle Book heeft bewezen dat klassiekers het waard zijn om opnieuw verfilmd te worden. En zal ook menig mens bijblijven als het sprookje dat tot leven wist te komen in zowel de bioscoop als thuis op de bank. Wel met dank aan de vele grote sterren die hun stem leenden voor deze hit, maar ook van Neel Sethi verwachten wij snel meer!