Hearthstone gameplay interview - Over de huidige stand en de toekomst

Article
zaterdag, 10 september 2016 om 11:00
xgn google image
Het gaat goed met Hearthstone. De Trading Card Game van Blizzard heeft een succesvolle uitbreiding achter de rug en lanceert nu net een nieuw adventure. Wij spraken op gamescom met Peter Whalen, Game Designer voor Hearthstone, over de huidige stand van zaken rondom de Hearthstone gameplay en de toekomst van het spel.

Is Blizzard blij met hoe Standard is opgepakt door de spelers?

Samen met de laatste uitbreiding, Whispers of the Old Gods, heeft Blizzard twee nieuwe formats bedacht voor Hearthstone, geïnspireerd op de aanpak van Magic The Gathering. In Wild zijn alle kaarten te gebruiken, maar in Standard - het gebruikelijke format - kan er alleen gespeeld worden met de nieuwe uitbreidingen en adventures. Is Blizzard blij met de manier waarop spelers het nieuwe format hebben opgepakt?
Naast de creatieve Standard decks, is het ook opvallend om te zien welke decks er in Wild - het format waarin elke kaart legaal is - worden gebruikt. Zes maanden geleden speelde een groot gedeelte van de spelers een Secret Paladin deck, omdat die destijds heel sterk in de meta stond, maar het archetype is nu vrijwel verdwenen in Wild, ondanks dat de kaarten die het deck sterk maken nog steeds speelbaar zijn.
In Standard wordt er zoals gezegd gebruikgemaakt van een gelimiteerde set aan kaarten. Wanneer kunnen we een nieuwe uitbreiding verwachten en wat voor invloed heeft dat op Standard?
Aggresieve spelers die Reno Jackson niet kunnen uitstaan, moeten dus nog even wachten totdat die kaart uit Standard zal rouleren.
96459

Hoe worden nieuwe kaarten gemaakt en wordt er gekeken naar de meta?

Bij elke nieuwe uitbreiding en Adventure moeten er weer de nodige kaarten worden bedacht en ontwikkeld. Hoe gaat dat proces te werk en in hoeverre wordt er daarbij gekeken naar de huidige meta?
Blizzard krijgt van de spelers ook veel feedback als ze de kaarten onthullen. Het helpt volgens Peter Whalen mee met het ontwikkelingsproces en het zorgt er ook vaak voor dat er geëxperimenteerd gaat worden met bepaalde kaarten, zoals de beruchte nieuwe Priest-kaart Purefy.
Soms duurt het even voordat de decks worden ontdekt, maar de Hearthstone community is volgens Blizzard creatief genoeg om zelf oplossingen te vinden tegen sterke decks.
Toen Standard werd geïntroduceerd, werd er tegelijkertijd een serie aan kaarten in kracht verlaagd, zoals het verlagen van de stats, het verhogen van de mana kosten of het veranderen van het effect van de kaart. Is dat iets wat we meer gaan zien of is het puur om in te grijpen als bepaalde kaarten echt te sterk zijn?
Als Blizzard immers constant de kracht van kaarten gaan veranderen, dan zijn ze in principe aan het sleutelen aan de collecties van spelers. Dit soort grote series aan nerfs zal dus zeker niet iets zijn wat regelmatig gaat voorkomen, daar kunnen spelers gerust van zijn, aldus Peter Whalen.
96460 1

Kunnen we in de toekomst weer nieuwe keywords in Hearthstone verwachten?

In de Adventure League of Explorers maakten we kennis met de nieuwe keyword Discover op verschillende kaarten, maar sindsdien hebben we geen nieuwe keywords meer gezien. Zullen we in de toekomst meer keywords krijgen of ligt de focus nu meer op het uitbouwen op bestaande keywords, zoals N’Zoth dat doet met Deathrattle?
Volgens Whalen zitten er ook een aantal voorbeelden in de nieuwe Adventure, One Night in Karazhan. Zo is er de kaart Barnes, die spawnt een 1/1 kopie van een willekeurige creature uit jouw deck, dus dat kan een 1/1 kopie zijn van in essentie een blanco kaart, maar als het een Deathrattle- of speciaal effect heeft, kan het veel invloed hebben op het spel.
De nieuwe Adventure van Hearthstone, One Night in Karazhan, is sinds vorige week gelanceerd en elke week wordt er een nieuwe hal aan toegevoegd. Voor nieuwe hallen moet er worden betaald, maar de eerste hal is vanaf nu helemaal gratis te downloaden.