The Incredibles 2 Review - Lachen met het hele gezin

maandag, 11 juni 2018 om 18:00
the incredibles 2 review lachen met het hele gezin 133180
Eindelijk is hij er dan: de langverwachte The Incredibles 2. We kijken al lange tijd uit naar deze Pixar-film, 14 jaar, om precies te zijn. Maar is de superheldenfilm net zo'n must-see als zijn voorganger uit 2004? Je leest het in onze The Incredibles 2 review.
De film speelt zich af rondom de superheldenfamilie Parr, beter bekend als The Incredibles. Alle gezinsleden hebben superkrachten. Zo staat vader Bob bekend als Mr. Incredible en zijn vrouw Helen als Elastigirl. Ook zien we Violet en Dash weer terug en natuurlijk baby Jack-Jack, wiens superkrachten nog ontdekt moeten worden. In de film zien we ook een aantal personages terug uit de vorige film, waaronder Frozone en Edna. Maar dat betekent niet dat je het eerste deel gezien moet hebben om te kunnen genieten van The Incredibles 2: de verhalen staan los van elkaar. Maar natuurlijk extra leuk als je het eerste deel ook hebt gezien!
Superhelden redden de wereld, maar gek genoeg worden ze niet gewaardeerd in de samenleving. Het enige waar superhelden voor zorgen, is drama en puinhoop in de stad. Althans, dat is wat de media laten zien. Daarom zijn ze ook verboden. Superhelden zijn gevaarlijk, illegaal en niemand mag weten dat de Parrs superkrachten hebben: de familie wordt gedwongen om zijn gaven te onderdrukken.
The Incredibles 2 Review

The Incredibles breken de wet

Maar Bob is een geboren superheld en móet en zal het kwaad bestrijden: hij is groot tegenstander van de nieuwe wet die superhelden verbiedt. Daarnaast staan Violet en Dash te springen om samen met hun ouders de wereld te redden van schurken, dat is immers veel interessanter dan school. Helen vindt dit geen goed idee: superhelden zijn illegaal en ze moeten als ouders het goede voorbeeld geven.
Maar dan blijkt er iemand te zijn die wél potentie ziet in de supers en graag een samenwerking met Bob, Helen en Lucius (Frozone) wil aangaan. Hij wil laten zien dat superhelden juist goed zijn. Met als doel: de supers weer legaal maken. Het hele gezin, en Frozone, is groot voorstander. Helen kan natuurlijk niet achterblijven, en besluit ook mee te doen. Om de wet weer goed te maken, moeten ze hem eerst breken.
The Incredibles 2 Review

Van kwaad bestrijden naar de vaat doen

Waar in de eerste film Bob de held uithing als Mr. Incredible, wordt nu Helen in de spotlights gezet. De drie supers gaan de samenwerking aan, en Elastigirl wordt uitgekozen om als eerst op missie te gaan. Bob is zwaar beledigd en stikjaloers: Mr. Incredible is toch veel sterker, slimmer, en beter dan Elastigirl? En bovendien weet Bob niets van huishoudelijke klusjes af, laat staan dat hij weet hoe hij voor de kinderen moet zorgen. In deze film gaat de vrouw aan het werk en blijft de man thuis bij de kinderen.
Een tikkeltje feministisch dus, maar dat mag best. We leven immers in 2018 en dit zorgt voor een origineel verhaal. Bob zorgt voor de kinderen en dat blijkt nog best lastig te zijn: een schreeuwende puber troosten, helpen met huiswerk, en natuurlijk baby Jack-Jack stilhouden, wiens superkrachten langzaam ontpoppen. Bob komt erachter dat zorgen voor je gezin net zo lastig kan zijn als het zijn van een superheld.
The Incredibles 2 Review

Geen doorsnee kinderfilm: hypnoses en humor

Disney zou geen Disney zijn als er geen bad guy in de film zou zitten. In The Incredibles 2 maken we kennis met een schurk zoals we die nog nooit eerder hebben gezien: een vrouw die hypnoses gebruikt om haar tegenstanders uit te schakelen. Via beeldschermen en speciale brillen lukt het haar om de hele stad onder hypnose te brengen. Met als doel: The Incredibles uitschakelen. De introductie van de schurk komt echt uit te lucht vallen en is compleet onverwacht. The Incredibles moeten haar verslaan en de vraag is nog even hoe. Dat lijkt een onmogelijke missie, want hoe verzet je jezelf tegen hypnose?
Ook maken we kennis met een groep nieuwe superhelden die we nog niet eerder hebben gezien: een groepje van ongeveer 10 supers. Stuk voor stuk zijn ze groot fan van Elastigirl en doen ze er alles aan om met haar te mogen samenwerken. In het begin is dit een beetje verwarrend, omdat er in korte tijd ongeveer tien nieuwe personages worden geïntroduceerd. Maar later in de film leren we ze beter kennen en valt alles op zijn plek.
De films van Disney en Pixar Animation Studios staan erom bekend dat ze niet alleen leuk zijn voor kinderen, maar ook voor volwassenen. En The Incredibles 2 is hier zeker geen uitzondering op. De film zit vol humor en is veel meer dan een doorsnee kinderfilm. Daarnaast kunnen we ons soms ook verplaatsen in de personages en zitten er veel herkenbare situaties in de film: een puberende tiener met jongensproblemen, en stoute jongen en een huilende baby.

The Incredibles 2 Review

En dan is de grote vraag natuurlijk: is The Incredibles 2 net zo goed als zijn voorganger? Het antwoord hierop is een driedubbele ja. Er is niet veel op aan te merken. Deze film heeft alles wat een goede kinderfilm nodig heeft, namelijk leuke personages, een bad guy, een verrassend verhaal en uiteraard een happy ending. Ook zijn de animaties supermooi uitgevoerd. Disney en Pixar hebben zichzelf weer bewezen met een leuke film die perfect in het rijtje van Toy Story, Cars en Coco thuishoort.
The Incredibles 2 is een superleuke film voor jong en oud. Zeker een aanrader, dus!