Maffe Maandag - Week 29

Article
maandag, 18 juli 2011 om 18:00
xgn google image
Ik word niet gauw depressief. Depressief in de zin van dat ik het even niet meer zie zitten. Niet op lange termijn, maar gewoon op korte termijn. Dat je een half uur lang het even niet meer ziet zitten. Dat gebeurt nu bij mij dagelijks. Eén keer naar buiten kijken en dan er aan herinnerd worden dat het gewoon juli is. Waar is het mooie weer toch?
Daarom. Daar word je toch niet blij van? Aankomende vrijdag ga ik gelukkig op vakantie, maar ik had óh zo graag de afgelopen dagen van het weer willen genieten. En het ziet ernaar uit dat de komende dagen niet veel goeds wordt. Wat is dat toch? Ja, mensen die nu zeggen dat klimaatverandering bullshit is: jij bent bullshit! Juist door de verandering krijgen we extreme zomers – de ene keer een hele slechte, de andere keer een hele hete.
Maar goed. Ik geef jullie geen aardrijkskundeles. Ik geef jullie een maffe les. Een Maffe Maandag les. Leren lachen met dingen uit de gamesindustrie. Dat soort dingen. Daarvoor zijn jullie hier toch ook? Nou dan. Geen gezeik over het weer, jullie willen gewoon even ontspannen met de Maffe Maandag. Dat mag uiteraard.
En deze keer is de Maffe Maandag iets anders dan we gewend zijn. Geen grappig verhaal, geen grappig filmpje (ook al komt die later nog) maar iets moois. Ook iets wat je kunt winnen. Niet hier helaas, maar wel ergens anders. Rob had me al gemaild. Dat ik dit in de Maffe Maandag mocht verwerken. Het voelde aan als een plicht. Het was namelijk vrij origineel.
Het gaat namelijk om een levensgrote poster van Mega Man. Het leuke is dat Mega Man is opgebouwd uit maar liefst 375 kleine figuurtjes van bekende game personages. Wie wil dat nou niet? Juist. Je kunt deze poster ook winnen. Maar toch moet ik je waarschuwen: het kan zijn dat je te laat bent. Toch zal ik, als ik jou was, een poging wagen. Je weet maar nooit!
Tim Schafer moet op gesprek bij Koekiemonster
Natuurlijk mag er bij de Maffe Maandag geen filmpje ontbreken. Filmpjes zijn tof, geniaal, grappig. Filmpjes zeggen meer dan duizend woorden. Een film van twee uur zegt misschien wel meer dan honderdduizend woorden. Het is maar een gok. Een plan op papier zetten is moeilijker dan het gewoon voor iemand presenteren.
Dat dacht Tim Schafer, een bekende game-ontwikkelaar, dus ook. Voor zijn game Sesame Street: Once Upon a Monster moet hij zijn ideeën pitchen bij niemand minder dan Koekiemonster. Juist, Koekiemonster! Dat is pas moeilijk. Als ik Tim Schafer was, had ik nu al in mijn broek gescheten en thee aan de bar besteld. Muntthee.
Vergeet die muntthee maar. Ik wil gewoon dat filmpje zien. Ik wil zien hoe Tim Schafer faalt. Of juist gloreert. Je weet het niet. Daarom moet je naar dat filmpje hieronder kijken. Ik bedoel, Koekiemonster en Tim Schafer; dat moet toch goed gaan? Daarom dus. Kijken kijken kijken. Zelfs Andries Knevel zou er een scheet van laten. Zo tof.