The Fall Seizoen 3 Review - Mooi einde

zaterdag, 17 december 2016 om 9:12
We hebben er even op moeten wachten, maar Jamie Dornan en Gillian Anderson zijn terug voor een derde seizoen van The Fall! In deze The Fall seizoen 3 review lees je hoe gaat met de seriemoordenaar uit de eerste twee seizoenen.
In seizoen 2 leerden we Paul Spector kennen (Jamie Dornan): een getrouwde vader met 2 kids. Een stille man die op het eerste oog geen vlieg kwaad lijkt te doen. Maar schijn bedriegt. Want hij is dé seriemoordenaar in seizoen 1 en 2. Let op: spoiler volgt wat betreft het einde van seizoen 2.
The Fall Seizoen 3 review - Paul Spector

Het acteerwerk van Dornan

Uiteindelijk wordt hij opgepakt door de FBI én neergeschoten! En met dit schokkende einde eindigt The Fall seizoen 2. En hoewel je natuurlijk geen empathie voor Paul Spector kan opbrengen, draait de hele serie wel om hem en dus zit je daarna alleen maar met de vraag; leeft die nog?! Een beetje zoals het Jon Snow verhaal.
Eerst leek seizoen 2 er dan ook mee klaar te zijn. Zo van: dit was het. De moordenaar is dood. Maar The Fall is goed ontvangen en fans wilden meer. Dus kwam er een derde seizoen. Ondertussen maakte Dornan Fifty Shades of Grey en dat is waar het grote publiek hem inmiddels van kent. Wat best jammer is, want daarin komt meer een mooi lichaam naar voren dan acteerskills. Terwijl hij in The Fall liet zien dat hij wel écht kan acteren.
Hij laat zo mooi zien hoe hij speelt met zijn innerlijke demonen. Je ziet hem worstelen en je begrijpt ondertussen geen snars van hem. Het ene moment is hij de lieve huisman en super lief voor zijn dochtertje, het andere moment uiterst kil en in staat vrouwen te wurgen en de nek om te draaien alsof het niets is. Dan weer een gevoelloze blik, dan weer een sinistere glimlach. En als kijker denk je twee seizoenen lang: wat gaat er om in dát hoofd?
Het is dan ook knap om te zien hoe Dornan opnieuw in de rol is gekropen van Paul Spector. Als je niet beter zou weten, zou je denken dat seizoen 1 tot en met 3 achter elkaar gefilmd zijn, maar dat is totaal niet het geval. Daar zit ongeveer twee jaar tussen. Alleen al grote complimenten daarvoor dus, maar ook voor Gillian Anderson die haar jas van FBI-agent naadloos past.
The Fall Seizoen 3 Review - Jamie Dorman

Vragen worden beantwoord

De vraag is ondertussen wel: wat doet seizoen 3? Want heb je na twee seizoenen niet al alles gezien? Nee, zeker niet. Seizoen 3 gaat meer in op de psyche van Paul Spector. Waar je twee seizoenen lang achter blijft met vragen, worden deze voor het eerst in seizoen 3 beantwoord. Op het einde weet je waarom hij een moordenaar is geworden en dat geeft voldoening.
Al is het wel zo dat de setting van seizoen 3 wat saai is. Bijna alles speelt zich af op het politiebureau, omdat Spector vastzit en continu verhoord moet worden en onderzocht moet worden. Eén element maakt het alleen wel heel fascinerend, namelijk dat Spector sinds hij neergeschoten is opeens aan geheugen verliest lijdt. Zes jaar uit zijn geheugen is die kwijt!
The Fall Seizoen 3 review - Hoofdpersonages

Geweldig

Alleen als hij onderzocht wordt en er scans gemaakt worden van zijn hoofd, komt daaruit niets naar voren. Hierdoor ontstaat de vraag of hij wel écht aan geheugenverlies lijdt of wellicht alles in scène zet om strafvermindering te krijgen. Een spannend spelletje wordt gespeeld waar je als kijker helemaal ingezogen wordt. Dornan speelt zó goed dat je als kijker op een gegeven moment ook niet meer weet waar je zoeken moet. Alleen al om die reden is The Fall seizoen 3 geweldig.
Toch heeft seizoen 3 ook wel wat minpunten. Je merkt dat er opeens een derde seizoen bij moest komen, waardoor sommige dingen wat ver bij seizoen 1 en 2 uit de buurt liggen. Alsof dingen er snel bij verzonnen zijn, maar het niet lekker aanvoelt als één geheel. En sommige personages hebben nu ook een kleine of onbelangrijke rol terwijl ze juist van grote invloed op het verhaal waren in seizoen 1 en 2. Dat voelt wat gek aan.
The Fall seizoen 3 review - Paul Spector

Compleet anders

Maar goed, als je daar doorheen kijkt, kun je niet anders dan genieten. En ben je blij dat je vragen uit de eerdere seizoenen eindelijk beantwoord worden. The Fall is een goede detective serie en een van de beste die uit is op de markt. Sterk geacteerd en drie seizoenen lang erg fascinerend. Deel drie doet wat dat betreft niet onder voor de andere twee seizoenen, ook al is de insteek compleet anders.
Paul Spector is zo’n interessant karakter, dat zo goed gespeeld wordt, dat het niet uitmaakt of hij nou aan het jagen is op slachtoffers of dat je hem volgt vanuit de cel. Well done, Dornan!
Dit artikel is op 15 mei 2020 bijgewerkt.