The Falconeer Warbird Edition Review - Flying high!

zondag, 08 augustus 2021 om 15:00
falconeer edge of the worldf1627652384
Het zal je maar gebeuren, als eenmans-indie ontwikkelaar je nieuw uit te brengen spel terug te zien in de lanceringsline-up van een next gen console. Het overkwam The Falconeer, als xbox console exclusive. Het werd nog erger toen diezelfde lineup implodeerde toen Halo Infinite uitgesteld werd. Vanaf dat moment moest The Falconeer de line-up van de Xbox Series X|S els enige z voor Microsoft dragen.
Dat deed The Falconeer met verve. De game is een prima vlieg-en-schiet (officieel een third-person aerial combat) spel gebleken die prachtig uitgevoerd is. Nu, negen maanden later komt de game voorzien van de eerste grote DLC uitbreiding ook naar Switch en PlayStation 4 en 5. Tijd om de game nog eens nader te bekijken.

Piraten in de lucht

The Falconeer speelt zich af in een piraten-fantasie sfeer in de wereld van the Great Ursee. De spelwereld is verdeeld in diverse facties die elkaar in meer of mindere mate naar het leven staan, om diverse redenen. De ene factie probeert zo veel mogelijk vrienden te blijven met de andere facties, terwijl de piraten alles en iedereen als vijand bezien. Al snel ontpopt er zich een verhaal van intrige en achterbaksheid en steeds groter wordende belangen, tot uiteindelijk het voortbestaan van iedereen op de Great Ursee op het spel komt te staan.
Het verhaal leidt je langs diverse facties waardoor je steeds een ander kijk op de zaak krijgt. Als falconeer heb je een immense Warbird tot je beschikking waarmee je de wateren en eilandengroepen af kan struinen. Gaandeweg kan je vriendschapsbanden tussen facties sluiten zodat je kan handelen en er mag landen. Ook kun je Warbird sterker maken met betere wapens en Mutagenen. Als een echte piraat kun je je gedragen en alles en iedereen aanvallen, maar daarmee kom je uiteindelijk niet ver.

Beperkte variatie, maar wat vliegt het lekker!

De verhaallijn van het origineel bestaat veelal uit het verslaan van bepaalde vijanden, het begeleiden van een vlaggenschip of het bezorgen of ophalen van een pakketje. De variatie daarin is niet heel groot. Als je naar een locatie gestuurd wordt om iets te inspecteren, weet je vrijwel zeker dat er ter plekke een aantal vijanden op je wachten. De nieuwere DLC helpen hier wel bij door wat meer variatie aan te brengen.
Dit alles is vormgegeven in een prachtige omgeving. De zee kabbelt in de zon of wordt opgezweept door stormen en voortjagende wind, regelmatig opgelicht door bliksemflitsen. De eilandengroepen en daarop verrezen gebouwen zijn gedetailleerd en bieden leuke optionele mogelijkheden om snelheid parcoursen door te vliegen. De besturing van je Warbird werkt prettig, je warbird reageert snel en accuraat. De gevechten zijn spannend, maar voelen altijd fair aan.
Mocht je een missie falen, dan heb je soms een wat lange aanloop voordat je opnieuw op dat lastige punt aangekomen bent, maar het aantal keren dat dat gebeurt is beperkt. Ook bij het landen wordt voldoende veiligheidsmarge ingecalculeerd zodat dit geen frustrerende actie wordt.
falconeer 1f1627652770

Veel content

Met meer dan 15 tot 20 uur voor alleen al het hoofdverhaal van The Falconeer voordat je de grootse apotheose bereikt, heb je al behoorlijk wat te doen. Tel daarbij de optionele missies en activiteiten bij en je bent zo ruim 20 uur bezig. Maar, in deze Warbird Edition blijft het daar niet bij. Ook de eerdere DLC pakketten The Kraken en The Hunter zijn opgenomen. Helemaal nieuw is de Edge of the World DLC, die bestaat uit een negental extra missies en nieuwe locaties, collectibles en een grootse nieuwe vijand. Aan de diverse uitbreidingen is goed te zien dat het spel nog steeds doorontwikkeld wordt en dat er goed naar eerdere kritiekpunten geluisterd wordt.
falconeer 2f1627653088

Een volgeladen pakket dat netjes verpakt wordt afgeleverd

Alles bij elkaar is the Falconeer een heerlijk pakket geworden dat al goed was, maar door alle extra DLC die inmiddels verschenen is alleen maar beter geworden is. De gevechten en navigatie voelen prettig aan, de wereld van de Great Ursee is prachtig en divers vormgegeven. De verhaallijn was al behoorlijk uitgebreid maar heeft nu nog een extra verhaallijn gekregen. De optionele activiteiten houden het spel fris en interessant, ook voor wie even geen zin heeft in het volgen van de verhaallijn.
Wie The Falconeer nog niet op de Xbox geprobeerd heeft is er nu met de Warbird editie een prima reden om dat alsnog te doen. Zeker nu de game op 6 augustus ook op PlayStation en Switch verschijnt. The Falconeer maakt sinds februari deel uit van de Xbox Game Pass.