The Elder Scrolls: Skyrim Anniversary Edition Review - Oude wijn in nieuwe zakken

zaterdag, 18 december 2021 om 15:00
skyrim 10 year anniversaryf1629443942
Skyrim heeft inmiddels een bijna legendarische status gekregen sinds de lancering inmiddels alweer twee console-generaties geleden. Nu trakteert Bethesda ons op een Anniversary Edition. Is wéér een nieuwe Skyrim versie wel nodig of is dit een goedkope re-release? Lees hier onze Skyrim Anniversary Edition review.
We zeiden het vijf jaar geleden al in onze review van de Special Edition, en het geldt nog steeds: Deze heruitgave is eigenlijk niet waar alle Elder Scrolls fans op zitten te wachten. Zij kijken met smacht uit naar de aankondiging van The Elder Scrolls VI. Bethesda is blijkbaar nog niet zover en schotelt ons in de tussentijd nog maar eens een nieuwe versie voor van een inmiddels wel erg bekende Skyrim.

Hoewel Skyrim een heel ander type spel is dan GTA V, hebben de beide games een aantal bijzondere parallellen. Beide games zijn inmiddels twee console-generaties oud en zagen het levenslicht op de PS3 en Xbox 360 (en PC). Beide games zijn ook nu nog mateloos populair en voor beide gaan al jaren geruchten dat er een zesde deel aan zou komen en wordt elk minimaal gerucht daarover door de fans opgeslokt. Echter, voor beide geldt dat er nog geen licht aan de horizon is en hun release waarschijnlijk nog jaren in de toekomst ligt. Ook geldt voor beide dat de ontwikkelaar zich momenteel liever richt op de online versie van de game: TES: Online en GTA Online. Het lijkt er daarmee op dat fans van beide series nog even op hun honger zullen moeten zitten.
sky10 bow in body1f1639478893

Wat mogen we van de Anniversary Edition van Skyrim verwachten?

Hoewel de Anniversary Edition gepresenteerd wordt als een versie met current gen verbeteringen, is deze Anniversary editie effectief dezelfde editie als de Special Edition van vijf jaar geleden, maar dan draaiend op de SSD van de PS5 en Xbox Series S|X. De snelheidswinst daarvan is niet te ontkennen: de laadtijden die Skyrim plaagden zijn niet weg, maar gereduceerd tot meestal maar enkele seconden. Dit is niet direct een verdienste van deze Anniversary Edition, maar prettig is het zeker wel. Uiteraard geldt dit alleen op de PS5 en Xbox Series S|X.
Wat betreft inhoud mogen we bij de Anniversary Edition niet klagen. Dit is het meest complete pakket dat van Skyrim ooit uitgebracht is. Je zou dan ook kunnen spreken van een Definitive Edition, maar wie weet waar Bethesda nog mee gaat komen. Om te beginnen zit Skyrim zelf natuurlijk in dit pakket, de basis-game waar het tien jaar geleden allemaal mee begonnen is. De versie die we hier zien is vrijwel gelijk aan die van de Special Edition met misschien hier en daar nog een grafische verbetering, maar dat is echt minimaal.
De game ziet er prima uit en dat geldt zeker de omgeving, maar de karaktermodellen en interactie is inmiddels toch wel wat sleets en houterig. Daar laat Skyrim toch wel zien dat we een tien jaar oude game onder handen hebben. Daarnaast geven ook alle daarna gekomen DLC pakketten acte de présence. Dragonborn, Hearthfire, Dawnguard, stuk voor stuk uitbreidingen die de spelwereld van Skyrim enorm uitbreiden en zelfs de meest fanatieke spelers een tijdlang bezig weten te houden. Ook deze zaten natuurlijk al wel in de Special Edition van vijf jaar geleden.
sky10 fishing in body 31f1639478726

Creation Club

Wel echt nieuw is de opname van de Creation Club. De Creation Club zelf bestaat al langer en vormt een brug tussen mods en door de ontwikkelaar zelf gebouwde content. De Creation Club bevat content gemaakt door mods, maar hebben de goedkeuring van Bethesda gekregen, waarna ze deze content zelfs betaald aan mocht bieden. In deze Anniversary Edition krijgen we een flinke selectie van content gratis. Deze content bestaat uit diverse stukken DLC, waaronder Saints and Seducers het meest in het oog springt, met een heuse quests-verhaallijn.
Verdere content bevat alternatieve armors, pets, wapens, huizen om te kopen en in te wonen, de mogelijkheid om te gaan vissen, een Survival Mode waarbij je op je aan slaap en voedsel moet letten en -hoe ironisch- Horse Armor. Voor wie het zich niet kan meer kan herinneren, Bethesda was bij Oblivion één van de eersten die microtransacties introduceerden met een Horse Armor pakket. Inmiddels zijn betaalde DLC pakketten niet meer weg te denken, for better or worse. De diverse armors en wapens zien er stuk voor stuk prachtig uit overigens.
Naast deze Curated Content heeft Bethesda ook mods opgenomen, op PC niks nieuws, maar voor console games vrij ongebruikelijk. Deze mods passen de game aan en leveren bijvoorbeeld grafische verbeteringen. Nadeel hiervan is dat deze mods trophies en achievements uitschakelen. Voor de verzamelaars zijn dit dus no-goes.

The Elder Scrolls: Skyrim Anniversary Edition de aanschaf waard?

Het totaalpakket mag met recht indrukwekkend genoemd worden. De enorme hoeveelheid content kan overweldigend zijn voor wie nog aan Skyrim moet beginnen. Daar moet wel een kanttekening bij geplaatst worden. De overgrote meerderheid van de content zat ook al in de Special Edition, waarbij de additionele Creation Content een (meer)waarde van zo’n 20 Euro bedraagt. Als we dan vervolgens zien dat de Special Edition inmiddels al meermalen voor onder de twee tientjes aangeboden is, kan de adviesprijs waarvoor deze Anniversary Edition aangeboden wordt gewoon niet.
Wil je toch graag de Creation Club content beschikbaar hebben, dan kan je beter de vijf jaar oude Special Edition met de ook beschikbare upgrade aanschaffen. Ondertussen wachten we geduldig op de aankondiging van The Elder Scrolls VI...