The Elder Scrolls Online Morrowind Review - Imponeert de uitbreiding?

dinsdag, 06 juni 2017 om 10:47
De originele The Elder Scolls Online kwam alweer drie jaar geleden uit, maar krijgt nu een nieuwe grote uitbreiding. In The Elder Scrolls Online Morrowind keren spelers terug naar het geliefde thuisgebied van de Dunmer. Maar weet de uitbreiding te overtuigen? Lees het in onze The Elder Scrolls Online Morrowind review.
Om naar het eiland Vvardenfell te komen, het gebied in Morrowind waar de uitbreiding zich afspeelt, moeten spelers de boot nemen vanuit een haven. Als je een nieuw karakter maakt, dan begin je al op een schip naar het eiland, alleen word je onderweg gevangen genomen door slavenhandelaars. Wanneer je eenmaal die openingsmissie hebt voltooid, bereik je net zoals de rest het dorpje Seyda Neen.
In tegenstelling tot andere MMO’s, hoef je geen bepaald level te zijn om toegang te krijgen tot het nieuwe gebied of om deel te nemen aan de nieuwe verhaallijn. Sinds de One Tamriel Update is alle content en loot gelinkt aan jouw eigen level en niet aan een vooraf bepaald level. Monsters zullen dus met de speler meelevelen en iemand van level 20 kan gewoon samen quests voltooien met een vriend die nog maar level 5 is.
The Elder Scrolls Online Morrowind Review

Politiek, religie en andere problemen

Op Vvardenfell wordt het al snel duidelijk dat de Dunmer (Dark Elves) een ander geloof aanhouden dan de meeste volken. In plaats van het aanbidden van goden die in de hemel of op andere heilige plekken wonen, aanbidden ze de zogeheten Living Gods: Sotha Sil, Almalexia en Vivec. Met name laatstgenoemde is een populair persoon in de samenleving van Vvardenfell en voor je het weet ben je al klusjes voor hem aan het uitvoeren.
Er is een hoop onrust tussen de Living Gods zelf, maar ook met andere organisaties die ze niet als goden zien en de verschillende grote huizen van Morrowind. Er zijn een hoop politieke intriges waarmee je als speler al snel mee overrompeld wordt, maar gelukkig word je bijgestaan door Naryu Virian – een assassin van Morag Tong en een bekend gezicht voor fans – om je zo goed mogelijk te manoeuvreren in het politieke moeras.
Het verhaal van The Elder Scrolls Online Morrowind loopt uiteindelijk uit op een vrij standaard situatie, waarin jij als speler de wereld van de ondergang moet redden. Maar de manier waarop het verhaal verteld wordt en de sterke integratie van politiek en religie maken het een goede toevoeging en één van de meest vermakelijke verhaallijnen in The Elder Scrolls Online.

Aan de slag met de Warden

Het verhaal is in The Elder Scrolls Online Morrowind ook te spelen met een nieuwe klasse, namelijk de Warden. De Warden kan fungeren als DPS, Tank én Healer, dankzij drie uiteenlopende scholen van magie.
De DPS-kant focust zich voornamelijk op het gebruik van wilde dieren, zoals een enorme beer, Cliff Divers en andere exotische beesten. De Healer zal met name natuurmagie gebruiken om teamgenoten fris en gezond te houden, door bijvoorbeeld magische paddestoelen tevoorschijn te toveren. De Warden die zijn vrienden wil beschermen, zal met name de kant van ijs opgaan, door zijn eigen lichaam te versterken, maar ook door vijanden te verzwakken met ijzige winden. Natuurlijk staan de verschillende scholen niet vast in steen en kan je als speler vrijelijk kiezen om de beste build mogelijk te maken.

Terugkeren naar Morrowind

De paddestoelen van de Warden zijn overigens niet de enige paddestoelen die je zal tegenkomen op jouw avontuur in Morrowind. Ontwikkelaar Zenimax heeft namelijk geprobeerd zoveel mogelijk vast te houden aan het Morrowind uit The Elder Scrolls III. Dus denk aan de exotische bossen met reusachtige paddestoelen, de asgebieden van Molag Amur en natuurlijk de Red Mountain te midden van het eiland.
Het is niet alleen een leuk stukje nostalgie voor fans van de serie, het eiland ziet er ook nog eens adembenemend mooi uit. Morrowind heeft als provincie sowieso al de meest aparte en diverse gebieden, tegenover bijvoorbeeld het ijzige Skyrim en de bosgebieden van Cyrodiil, maar de natuur komt echt tot leven in The Elder Scrolls Online Morrowind en deze uitbreiding heeft ons keer op keer met open mond laten staan.

Een nieuwe PvP-modus

Met Morrowind is niet alleen gedacht aan de spelers die houden van Player versus Environment, maar ook van spelers die houden om tegen elkaar te vechten, oftewel Player versus Player. Vanaf level 10 kun je duiken in de nieuwe Battlegrounds, die bestaan uit drie teams van vier die tegen elkaar vechten in verschillende modi.
Momenteel is er Team Deathmatch, Capture the Flag en Domination, maar het speltype is ook ideaal om er later nog meer varianten aan toe te voegen in latere updates. En we weten ondertussen van Zenimax dat de ontwikkelaar er niet voor schuwt om veel (gratis) extra content aan The Elder Scrolls Online toe te voegen.

ESO Morrowind Review - Een waardige terugkeer

Wij genieten ondertussen nog steeds flink van ons uitstapje naar Vvardenfell en we zijn nog lang niet uitgekeken op de interessante flora en fauna van het eiland. De verhaallijn van The Elder Scrolls Online Morrowind is interessant en neemt een hoop aspecten van de samenleving erin mee. De nieuwe klasse, nieuwe loot en nieuwe PvP-modus zorgt er tevens voor dat spelers veel waar voor hun geld krijgen met deze nieuwe uitbreiding van The Elder Scrolls Online. Opdat er nog velen mogen volgen.