The Division 2 Warlords of New York Review - NYC is back!

vrijdag, 13 maart 2020 om 16:45
warlords of new york 3f1584092362
De eerste betaalde uitbreiding voor The Division 2 laat je wederom afwijzen naar New York om daar de veiligheid te bewaken. Aaron Keener, badguy van het eerste uur, is gesignaleerd en jij moet hem voor eens en voor altijd uitschakelen. De review vertelt je of de Warlords of New York DLC voor The Division 2 de moeite waard is.

Terug naar waar het begon

Het is inmiddels alweer vier jaar geleden dat de originele Division uitkwam en ons onderdompelde in een moeizame strijd tegen een agressief virus dat eerst New York en later de wereld in zijn greep had. De strijd is in ondertussen het tweede deel van de serie nog altijd niet uitgestreden. Met de Warlords of New York DLC reis je nog een keer naar het epicentrum van alle chaos om baddie Aaron Keener voor eens en voor altijd de mond te snoeren.
Het is de eerste grote betaalde uitbreiding voor de tactische shooter van Ubisoft, nadat het bij de release aankondigde dat alle DLC in het eerste levensjaar gratis zou worden uitgebracht voor alle spelers. Waar al die content zich gewoon nog netjes in Washington DC afspeelde, ga je voor dit slotstuk terug naar het broednest van al het Division kwaad: New York. Oude bekende Aaron Keener, die ook al in het origineel ten tonele kwam, verschuilt zich namelijk in Zuid-Manhattan en aan jou als agent om hem een toontje lager te laten zingen.
Helaas voor jou is hij niet alleen, want hij heeft een klein leger verzameld van bondgenoten die hem beschermen tegen alle kontschopperij die The Division voor hem in petto heeft. Zoals de titel van de uitbreiding al een beetje verklapt zijn er namelijk vier ‘warlords’ in het spel die zich verdeeld hebben over de vier gebieden die de spelwereld van de DLC kent. Wil je Keener bereiken, dan zal je eerst zijn vier compagnons de grond in moeten trappen.
warlords of new york 4f1584092409

Weinig verrassende opzet

Het is een opzet die Ubisoft inmiddels eigen heeft gemaakt. Ga naar gebied A, verslag de vijand en rij verder naar gebied B. Heb je alles gehaald, dan mag je naar het eindspektakel. Wat dat betreft wordt ook met Warlords of New York op safe gespeeld. Veteranen van de serie gaan hier dan ook niks baanbrekends vinden, al is het nieuwe 10-urige avontuur zeker de moeite waard. Dat komt vooral door de vier knotsgekke Warlords.
Zij stelen hier de show, want hoewel elk van de vier korte verhaallijnen eigenlijk gewoon veredelde boss battles zijn, is elke warlords wel op een toffe manier uitgewerkt. Elke eindbaas heeft een eigen specialiteit meegekregen en daar wordt op een creatieve manier mee gespeeld. Daardoor zijn de eindgevechten in de DLC een aantal van de beste die de serie te bieden heeft.
Zo is er een baddie die zo dik bepantserd is, dat er een aantal miniguns aan te pas komen om hem het zwijgen op te leggen. Of probeer je tegenstander maar te vinden als er tig hologrammen in de arena staan die er precies hetzelfde uitzien. Waar het landje veroveren-principe niets nieuws is, is het wel prettig om wat creativiteit in de verdere uitwerking te bespeuren. Het is jammer dat het verhaal zelf wat ondergesneeuwd raakt, mede doordat juist een oude bekende als Aaron Keener van zich laat horen.
warlords of new york 1f1584092466

De verwilderde versie van Manhattan

Hij blijft nu niet meer dan een reden om aan het schieten te raken. Je krijgt weinig mee van zijn intenties in New York of het verdere overkoepelende verhaal. Er wordt aan het eind zeker een nieuwe deur geopend voor de serie om verder te gaan, waar bekenden van de reeks vreemd op zullen kijken. Toch had Massive met Aaron Keener als prominente baddie veel meer kunnen doen en het is jammer om te zien dat die potentie niet volledig wordt benut.
Gelukkig is daar Zuid-Manhattan om je van dat feit af te leiden en je een prachtige wereld biedt om te verkennen. Waar je in het origineel eigenlijk altijd door de sneeuw denderde tijdens de originele uitbraak die rond de Kerst begon, is het in deze uitbreiding allemaal wat warmer en zonniger. Maar de stad is duidelijk ook verder afgetakeld, wat goed zichtbaar is in het straatbeeld. Wegen zijn opengebroken, gebouwen zitten vol met begroeiing, New York is eerder een jungle dan een metropool.
Het is de ideale plek om jouw karakter weer wat verder te levelen, want de Warlords of New York DLC heeft ook een nieuwe levelcap van 40 geïntroduceerd. Het grootste gedeelte van die levels wordt netjes ingevuld door het bovengenoemde avontuur, al is het aan te raden om tussendoor ook lekker met alle optionele missies aan de slag te gaan. Het eindgevecht vereist namelijk een agent van level 40 en met alleen de verhaalmissies ga je daar niet komen.
warlords of new york 2f1584092574

Nieuwe functies, oude problemen

Neem tussendoor daarom even de tijd om bijvoorbeeld op lootjacht te gaan. Massive heeft loot namelijk een flinke overhaul gegeven, waardoor onder andere statistieken zijn veranderd en je anders naar je gear moet kijken. Je kunt bepaalde eigenschappen nu van je bepantsering afsnoepen en op een ander onderdeel plakken, wat het optimaliseren van jouw outfit moet vergemakkelijken. Daarbij is het hele systeem wat ‘simpeler’ gemaakt, zodat spelers beter wegwijs kunnen worden in alle percentages en termen.
Ook de toevoeging van de Legendary-moeilijkheidsgraad gaat gepaard met de Warlords of New York uitbreiding, al is die aanvulling minder positief dan veteranen zouden willen. Wie deze uitdaging aangaat, loopt namelijk tegen een oude valkuil van de serie aan. Vijanden die magazijnen met kogels opvangen zonder dood te gaan, terwijl jij met twee schoten het loodje legt. In het origineel was dit een fel bekritiseerd onderdeel van de game, het vervolg leek dat probleem opgelost te hebben.
Maar nu komen de zogenoemde ‘bullet sponges’ weer om de hoek kijken en dat is een stap in de verkeerde richting. Het is de makkelijke manier om een game moeilijker te maken en het had ontwikkelaar Massive gesierd om hier creatiever mee aan de slag te gaan. Iets wat in zekere zin ook over de uitbreiding gezegd kan worden. Voor bestaande spelers biedt het een leuk nieuw uitstapje met meer content die zij gewend zijn, inclusief een paar leuke knipogen.
warlords of new york 5f1584092525

The Division 2 Warlords of New York Review - Een 'veilige' uitbreiding

Maar voor nieuwe spelers verandert er niet plots iets aan het Division-formule. Iedereen die tot dusver niet echt interesse had in de serie, zal door deze uitbreiding niet plots bekeerd zijn. Hoewel de warlords zelf een leuke en originele insteek hebben gekregen, is het landjepik-principe een concept dat binnen Ubisoft al te vaak is toegepast.
Ook bijbehorende aanpassingen aan de gameplay zijn niet allemaal even denderend, wat Warlords of New York een lekkere snack maakt. Maar zijn kop uitsteken boven de rest, dat gebeurt hier niet en stiekem is dat wel een beetje jammer.