The Denpa Men: They Came By Wave Review

woensdag, 06 februari 2013 om 15:00
The Denpa Men: They Came By Wave, een hele mond vol. Maar één ding staat vast: als de game voor ieder woord in de titel, een punt krijgt in de recensie, zijn wij tevreden. Laten we eens kijken wat daarvan terechtkomt.
Het is lastig om The Denpa Men als game zelf te omschrijven. Het beste is om een aantal andere, vergelijkbare titels er bij te pakken. Zo is The Denpa Men eigenlijk een mix van de Pokémon serie en de Pikmin franchise. Pokémon vanwege het vechtsysteem; Pikmin door het legertje dat je onder je hebt – jij krijgt een Denpa Man toegewezen en die verzamelt andere Denpa Men. En zij lijken allemaal op Pikmin.
Denpa Men zijn overal
Maar er is meer Pokémon dan alleen het vechtsysteem. Zo moet je een legertje verzamelen door je camera van je 3DS te openen. Vervolgens scan je het gebied rondom je, op de verschillende Denpa Men die rondvliegen. Iedere poppetje is uniek – het ene kan goed tegen vuur, het andere tegen water. De een is goed in genezen, de ander kan bondgenoten doen herleven. Maar hen vangen doe je dus in de echte wereld. En dat is iets wat we eerder al zagen in .
Vangen gaat best makkelijk als je je bedenkt hoe Denpa Men in elkaar zitten. Ze houden namelijk van radiogolven. Dat betekent dat ze zich het fijnst voelen in publieke ruimtes. Maar als je lekker op je kamertje zit en je wilt poppetjes gaan vangen, dan is dat geen enkel probleem. Ook daar vind je ze volop. En dat is maar goed ook. Want als een dwaas met je 3DS door de stad gaan lopen is natuurlijk verre van ideaal!
Dungeons
Eigenlijk kun je nog wel wat meer invloeden ontdekken dan alleen Pokémon en Pikmin, dus laten we er nog maar eentje noemen: . The Denpa Men is namelijk een echte wanneer je niet bezig bent met het vangen van poppetjes. Iedere keer ga je van plekje naar plekje, met als hoofddoel de kwaadaardige koning uit te schakelen. Terwijl je bezig bent, vind je schatten. En zodra je een nieuwe plek betreedt, vliegen de tegenstanders op je af.
Het gevolg: een turn-based gevecht als in Pokémon, alleen dan veel simpeler. Je kunt namelijk gewoon op 'auto' klikken, wat betekent dat je niet voor iedere Denpa Men apart moves dient te selecteren. De computer selecteert dan eigenlijk altijd wel de juiste vaardigheid voor de juiste situatie. Dus de enige manier om dit nog uitdagend te houden, is weinig Denpa Men opnemen in je leger en weinig levelen. Maar goed, dat laatste gaat moeilijk als alle tegenstanders als de malle op je afvliegen. Je wordt daardoor verplicht om te grinden. Argh!
Mooie persoonlijkheden
Toch is The Denpa Men een leuke en unieke game. Neem bijvoorbeeld de Denpa Men alleen al. Ze zijn schattig – natuurlijk. Maar zodra je ze vangt, geven ze je direct een boodschap mee, iets persoonlijks. Bevalt dat je niet, dan zet je hem weer lekker terug in de natuur. En vang je hem opnieuw wanneer je hem hebt laten lopen, dan zul je dat weten ook. Eigenlijk zijn deze persoonlijkheden al reden genoeg om deze game voor nog geen acht euro aan te schaffen.
Leuke 3DS-titel
The Denpa Men heeft van meerdere games wat weg. Het vechtsysteem leent het van Pokémon, de poppetjes hebben wat weg van Pikmin en zo is er nog wel meer. Maar als dat allemaal goed uitgevoerd wordt, dan maakt dat niet veel uit. Denpa Men zijn leuk om mee bezig te zijn. Het zijn leuke persoonlijkheden die vrolijkheid uitstralen. En dat slaat over op jou als speler! Wij vragen ons daarom ook af: wie wil er nu geen Denpa Men vangen?