The Crew 2 Review - Racen als een manusje van alles!

woensdag, 04 juli 2018 om 12:16
In onze laatste The Crew 2 preview concludeerden we dat Ubisofts nieuwste racegame vermakelijk was, maar niet écht kon imponeren. Zo voelde de toevoeging van boten en vliegtuigen slechts als een afleiding. Inmiddels zijn we twee maanden verder en ligt hij in winkels. Ontdek in onze The Crew 2 Review of je erop uit moet trekken in virtueel Noord-Amerika!
The Crew 2 kent net als het eerste deel een uitgestrekte wereld die hevig gebaseerd is op de Verenigde Staten, genaamd Motornation. Als de typisch onbekende nieuweling die zich moet bewijzen word je na een korte introductie daarin ‘gedropt’ en kan het feest beginnen. Het is vooral je eigen feestje, want je bent helemaal vrij om te gaan en staan waar je wilt. Of je nu uren wilt rondtoeren of liever naar de talrijke events gaat via fast-travel, The Crew 2 laat je los vanaf de oostkust waaraan New York en Miami liggen tot aan Los Angeles in het westen en alles daar tussenin.
The Crew 2 Review

Vier families, ontelbaar veel activiteiten

Vanaf het eerste uur is alle grond begaanbaar, dus je hoeft niet gestaag delen van de wereld vrij te spelen. Je kunt wanneer je maar wilt eindeloos rondrijden tot voorbij de horizon en dat maakt The Crew 2 heel bijzonder. Mensen die het eerste deel hebben gespeeld weten al hoe dit voelt, maar ook voor hen is er genoeg nieuws te beleven. Ubisoft Ivory Tower heeft namelijk niet simpelweg de boel gekopieerd en daarmee de kous afgedaan, maar het bestaande concept flink uitgebouwd.
Ten eerste is de VS opnieuw nagemaakt, weliswaar in een geslonken versie, en is deze gevuld met allerlei nieuwe activiteiten en zo gemaakt dat alle disciplines over de hele kaart verspreid zijn. Denk bijvoorbeeld aan met zo’n hoog mogelijke snelheid langs zogeheten meet points sjezen, beroemde locaties op de gevoelige plaat vastleggen en ontsnappen uit een bepaalde zone voor de timer om is.
Wat betreft het aantal disciplines is er ook een flinke sprong gemaakt met het tweede deel, want je krijgt de mogelijkheid om aan races mee te doen binnen vier takken van sport: Pro Racing, Street Racing, Offroad en Freestyle. Elke tak – in de game spreken ze over families – kent drie of vier eigen disciplines met races verspreid in heel Motornation. Zo is Pro Racing onderverdeeld in Powerboat, Touring Car, Air Race en Alpha Grand Prix.
The Crew 2 Review

Te land, ter zee en in de lucht

Wat Ubisoft heel duidelijk naar voren wilde brengen met eerdere trailers en beta’s van The Crew 2 is dat vliegen en varen ook een groot onderdeel is. Waar The Crew het nog alleen bij landvoertuigen hield, kun je in het nieuwe deel ook in de cockpit van boten en vliegtuigen kruipen. Hoewel de focus nog altijd bij de snelle wagens ligt, kun je jezelf hier uren in verliezen. Het speelt namelijk compleet anders dan wanneer je offroad en tijdens straatraces vecht om de overwinning.
Je doel is om uiteindelijk per ‘familie’ de grote rivalen te verslaan die de leaderboards domineren. Voor je hen kunt uitdagen zul je eerst het gros van de overige races binnen een tak van motorsport moeten halen en je reputatie moeten opkrikken. Naast de speciale rival events, waarbij je zowel over het land, het water en door de lucht raast, zijn er ook nog de actievolle Live Extrem Series.
De keuze is reuze en er is genoeg vrijheid om te bepalen waar jij je het liefst mee bezig houdt. Heb je geen zin om in een jetboat of speedboat te racen, dan hoeft dat niet. Je zult alleen wel over een moeten beschikken om aan de Live Extrem Series mee te kunnen doen. Hetzelfde geldt voor de vliegtuigen en auto’s.
The Crew 2 Review

Het krijgen van geld en volgers

Door onder andere races te winnen, specifieke foto’s te maken met vergelijkbare app als in Steep en stunts te doen krijg je meer fans en verhoog je jouw reputatie. Je begint als rookie en zult eindigen met de status van icon, die vervolgens vanaf niveau 1 te verhogen is tot maximaal 999 op vergelijkbare manier als bij mmo’s. Een nieuwe status levert je nieuwe disciplines en activiteiten op. Zodoende kom je uiteindelijk uit bij de rivalen.
Naast een betere reputatie verdien je ook geld. Hiermee kun je auto’s, jeeps, boten en noem maar op kopen en ze in je eigen huis in Miami bewonderen en aanpassen. Ook het tunen kost geld, maar dat geldt alleen voor het uiterlijk. In tegenstelling tot hoe het bij de meeste racegames werkt, speel je upgrades voor zaken als snelheid vrij met loot die je na races wint.
Hieraan is goed te merken dat The Crew 2 een mmo is. In Motornation kun je loot verzamelen om iets competitiever te worden en vaak krijg je naast meer vermogen ook buffs zoals meer nitro of meer ervaringspunten (lees: volgers) na elke race. In principe is vrijgespeelde loot nooit slechter dan wat je al hebt, dus het is wel enigszins onhandig dat je de upgrades telkens zelf moet selecteren in een menu en het niet automatisch gaat.
The Crew 2 Review

Variatie en grootte ten koste van finesse

The Crew 2 is er in ieder geval op gebrand om jezelf de regie te geven over de uren die je in de game steekt. Je kunt zelfs buiten races om op elk gewenst moment naadloos wisselen tussen grond, water- of luchtvoertuigen en dat komt de variatie absoluut ten goede, maar het werkt tegelijkertijd ook een andere kant op. Omdat er zoveel soorten voertuigen zijn is de besturing nergens heel soepel en bij racegames is dat nu juist zo belangrijk. Het eerste deel had hier ook problemen mee en het lijkt of Ubisoft er niet echt van geleerd heeft.
Of je nu een superbike als de Ducati Panigale R bestuurt, een Ford GT of een heuse Formule 1-bolide van Red Bull, alles voelt nogal stijf en houterig aan. Na een botsing met de omgeving kun je jezelf ook regelmatig achter de oren krabben, aangezien je de ene keer dwars door een boom rijdt en twee minuten later tegen een minuscule rand tot stilstand komt. Probeer je door bochten te driften, dan heb je weer het gevoel dat je te veel afgeremd wordt en kun je bijna nog beter vol door een bocht tegen de vangrail rijden om snelheid te behouden.
Op rechte stukken is het gevoel van snelheid wel aanwezig en ook overtuigen de meeste voertuigen wat betreft kracht en geluid. Toch weet The Crew 2 met zijn arcade gameplay niet het niveau van games als Need For Speed te halen. En hoewel laatstgenoemde alleen om auto’s draait heb je wel constant het gevoel dat alles al eens beter is uitgewerkt in andere games. Dit geldt ook voor de momenten in een boot of op een tweewieler. Alleen het vliegen gaat in vergelijking met de rest erg soepel, maar ook dat is min of meer hetzelfde kunstje als in Grand Theft Auto V.
The Crew 2 Review

Eenzame multiplayerervaring?

Een ander minpunt in deze The Crew 2 review is dat de game zich voordoet als een echte multiplayergame, maar de game op het moment toch meer een singleplayer is met de mogelijkheid om co-op te spelen. De opzet ondersteunt het idee dat je constant met en tegen anderen aan het racen bent of samen door de VS gaat toeren, maar dat is niet per se het geval. Waarom ontbreekt bijvoorbeeld vooralsnog de broodnodige PvP-functie? Bovendien mist de immense wereld ondanks de mooie graphics wat sfeer en levendigheid zonder andere spelers, alsof je je in een saai decor bevindt met losse activiteiten waarin verder weinig interactie mogelijk is.
De enige manier om tegen anderen te spelen is door ze een aparte uitnodiging te sturen om ze bij jouw crew te voegen. Alleen dan kun je samen races aangaan, maar werk je vooral samen tegen bots in plaats van tegen elkaar te spelen. Vaak moet slechts één iemand in de top drie eindigen, dus hoeft de ander niet eens zijn best te doen. Tijdens het freeroamen kom je af en toe andere spelers tegen, maar zodra je naar dezelfde activiteit toe gaat start je hem alsnog alleen.
Als de kunstmatige intelligentie sterk was, was het nog tot daar aan toe. Maar helaas ontbreekt het vaak aan echte tegenstand. De enige manier waardoor je tegenstanders nog een beetje voor gevaar zorgen is vanwege de omstreden rubber banding techniek en dat doet simpelweg afbreuk aan het plezier. Zodra je achteraan rijdt gaat de rest met een slakkengang vooruit, als je eerste bent zie je plotseling anderen met overdreven snelheid voorbij zoeven.
The Crew 2 Review

Je eigen crew

Speel je met vrienden in een crew, dan is de game op zijn leukst. Met maximaal drie anderen kun je alles doen wat je ook in je eentje zou doen. Hier is The Crew 2 dan ook voor gemaakt, maar daarvoor moet je dus wel een vast groepje hebben om mee te kunnen spelen. Wel gaat er qua synchronisatie af en toe wat verkeerd, waardoor je bijvoorbeeld denkt een race nipt te hebben gewonnen en vervolgens krijgt te zien dat je tweede bent geworden.
In freeroam kun je samen de omgeving verkennen en ondertussen foto’s maken of elkaars score proberen te verbeteren met bepaalde stunts, daarnaast is er dus de mogelijkheid om samen races te starten. Wat vooral fijn werkt is dat je niet gebonden bent om vlakbij elkaar te zijn en je dus ook aan de andere kant van de VS een race kunt voltooien zonder je crewleden, maar dat ze wel automatisch een uitnodiging krijgen en zo heel makkelijk kunnen meedoen. Op dit moment is er niet veel meer te beleven, maar Ubisoft heeft al aangegeven met een PvP-modus te komen in de winter van 2019.
The Crew 2 Review

The Crew 2 Review – Vergeet een eigen gezicht te creëren

The Crew 2 probeert vooral heel veel te zijn en vergeet daarbij een waterdichte basis neer te zetten. Daardoor mist de game enigszins een eigen identiteit en is het meer een samenvoeging van allerlei extreme soorten motorsport in een verder enorme, kale open wereld met wat mmo-elementen. De variatie in type races en wagens is enorm, maar desondanks weet het nergens in uit te blinken.
Som daarbij een uitgekauwd en cheesy verhaal (voor zover er een aanwezig is) op en de nodige gebreken in multiplayer en je hebt een game die de eigen ambities niet helemaal kan waarmaken. In feite zijn de meest belangrijke elementen al eens beter uitgewerkt in andere games en dat voelt toch wat als een gemiste kans. The Crew 2 is zeker niet slecht, maar het is te hopen dat de toekomstige DLC inclusief de PvP-modus zorgt voor meer vlees om de botten.