The Book of Unwritten Tales Review

dinsdag, 07 augustus 2012 om 18:00
The Book of Unwritten Tales is een ouderwetse avonturengame in een nieuw jasje. Het avontuur-gedeelte wordt erg letterlijk genomen. Vooral The Lord of the Rings heeft duidelijk als inspiratiebron gediend bij de ontwikkeling van de game. Een spannend verhaal met plotwendingen, een onverwachte samenwerking tussen uitlopende karakters, verschillende wezens als dwergen, elfen, magiërs en mensen en ook een belangrijke ring. Het zit er allemaal in. Maar is The Book of Unwritten Tales ook nog meer dan een The Lord of the Rings kloon?
Op de laatste dag van juli verscheen The Book of Unwritten Tales op Steam en GoG. Het kan echter dat je de game al lang van te voren hebt gespeeld. De Duitse ontwikkelaar King Art heeft de game in 2009 al uitgebracht in eigen land. Eind vorig jaar volgde een release in Groot-Brittannië. Nu kan de rest van de wereld ook eindelijk aan de slag met de point-and-click game. Dankzij de eerdere verschijningen in Europa weten we dat we veel kunnen verwachten van The Book of Unwritten Tales. Collega’s uit Duitsland en Engeland waren allen erg positief. Al na een paar uur spelen is het duidelijk dat ook wij te spreken zijn over het spel.
Verschillende hoofdpersonages
Het verhaal volgt verschillende hoofdpersonen waartussen je later in de game vrij kunt wisselen. In de eerste paar uur speel je om de beurt met ieder karakter naar aanloop van hun ontmoeting. Het begint allemaal met een stokoude gremlin. Hij heeft een groot raadsel opgelost dat de wereld veel goed kan doen. Komt het geheim in verkeerde handen, dan is de wereld echter in groot verhaal. De elfenprinses Ivo heeft dit in de gaten en voorkomt dat de gremlin ontvoerd wordt door hem van een vliegende draak te gooien. Zo ontmoet hij de kleine dwerg Wilburg. De gremlin drukt de dwerg een ring in de handen en vertelt hem over het avontuur dat hem te wachten staat.
Goede humor
Het is het begin van een erg leuk en boeiend verhaal. Het zal zo’n twintig uur duren voor het einde is bereikt dus je zult genoeg gameplay uit dit avontuur kunnen halen. Tegen het eind wordt het verhaal wel wat zwakker, maar over het algemeen komt het prima uit de verf. De volledige twintig uur word je overladen met grappige conversaties en goede humor. De game neemt zichzelf niet al te serieus en dit pakt goed uit qua humor. Zelfs als je niet enthousiast wordt van een avonturengame zijn de grappen en het scherpe script een goede reden om The Book of Unwritten Tales op te pakken.
De humor komt extra goed tot zijn recht door de uitstekende stemmencast. De ingesproken teksten brengen de game tot leven. Ieder personage is voorzien van een indrukwekkende stem, niet alleen in de tussenfilmpjes, maar ook daarbuiten. In je zoektocht en tijdens het oplossen van de vele puzzels zul je vaak met andere personages een gesprek aan gaan. Alles is mooi ingesproken, maar als je er sneller doorheen wilt, kun je ook gewoon de tekst lezen. Met een muisklik ga je door naar de volgende zin zodat je nooit onnodig lang door hoeft blijven gaan met iemand die zijn mond niet wil houden.
Technisch uitstekend
Niet alleen de audio is in orde, maar ook op visueel gebied is The Book of Unwritten Tales een uitblinker. Alle locaties in de game zijn fantasievol en kleurrijk. Het ziet er prachtig uit. Iedere keer wanneer je een nieuwe locatie bereikt sta je weer even te kijken naar de grafische schoonheid. Of je nu in stedelijk gebied bent, in donkere tempels rondloopt of wegzakt in een zompig moeras, het ziet er allemaal uitstekend uit. En dat terwijl de game niets te veel vraagt van je computer. We hadden het er al over dat de game in 2009 eigenlijk klaar was. Computers van drie jaar oud of nieuwer kunnen het spel daarom met gemak afspelen.
Eigenlijk steekt de hele game gewoon goed in elkaar. De gameplay werkt perfect: het is uitdagend, maar tegelijk erg logisch. De puzzels zijn met een beetje hersenactiviteit altijd op te lossen zonder dat het ooit frustrerend wordt. En in de ongeveer twintig uur dat je bezig bent, zul je vrijwel geen oneffenheden tegenkomen. In onze speelsessies zijn we simpelweg geen enkele bug tegengekomen en dat is toch wel een zeldzaamheid in games tegenwoordig. Uiteraard is er wel het minpunt dat je de game geen tweede keer door gaat spelen, omdat je dan al weet hoe je alles moet oplossen, zoals bij ieder point-and-click avontuur. De lengte van de singleplayer maakt echter een hoop goed om de aankoopprijs van nog geen twintig euro te verantwoorden.
Magisch avontuur
The Book of Unwritten Tales is een fantastisch avontuur dat je met plezier zult spelen. Het is een erg fantasierijk verhaal dat twintig uur lang zal vermaken. Het wordt niet saai door het scherpe script en de erg goede humor. De game neemt zichzelf niet zo serieus en dat houdt het ondanks de uitdagende puzzels toch luchtig. Daarnaast ziet de game er grafisch prachtig uit en steekt alles prima in elkaar. Het is een magisch avontuur dat zeker het spelen waard is.