Thanksgiving Review - Eli Roth horrorfilm maakt indruk

maandag, 25 december 2023 om 13:00
schermafbeelding 2023 12 04 om 174759f1701708554
Eli Roth heeft eindelijk de belofte waargemaakt die hij in 2007 deed met zijn neppe trailer Thanksgiving in de film Grindhouse. De verfilming van deze trailer is het wachten waard, vooral omdat het afwijkt van de gebruikelijke moderne horrorfilms door geen overdreven schrikeffecten toe te passen. Dit is waar Blumhouse namelijk bekend om staat, alsook gestoorde verhalen. Thanksgiving is rauw en puur.
De film opent met een chaotische Black Friday-uitverkoop, waar een menigte door het dolle heen een winkel binnenstormt. Dit resulteert in een komische en bloederige chaos. Een jaar later begint een gemaskerde moordenaar de stad te terroriseren, gericht op degenen die betrokken waren bij de eerdere gebeurtenissen. Jessica, de dochter van de winkeleigenaar, neemt de leiding in het onderzoeken van de moorden.
Wat opvalt aan Thanksgiving is de efficiëntie waarmee de film de verschillende personages introduceert. Je krijgt precies genoeg informatie zodat je om de personages gaat geven, zonder dat dit teveel afleidt. Het script, een 2023 reboot van de originele trailer, zoals schrijver Jeff Rendell het noemde, bevat slimme grappen over middelbare scholieren en hun gebruik van sociale media. De film slaagt erin om de personages meer diepgang te geven dan de typische slachtoffers in een horrorfilm.

Anders dan andere horrorfilms

Een van de sterke punten van de film is de afwezigheid van overdreven jumpscares. In plaats daarvan combineert Thanksgiving horror en komedie op een indrukwekkende manier, met enkele over-the-top moordscènes die zorgen voor het beste soort whiplash. Het is pas in het laatste deel van de film dat de balans tussen horror en komedie soms verstoord wordt door te veel sadisme, wat het tempo enigszins kan belemmeren.
De film biedt een knipoog naar het slasher-genre en komt op het juiste moment om het genre nieuw leven in te blazen. Met zijn constante dynamiek en specifieke verwijzingen naar Massachusetts, waar Roth vandaan komt, heeft de film de kenmerken van een project waar echte passie in zit. Hoewel het wellicht niet als het beste werk van Eli Roth wordt beschouwd, laat de film wel zien dat hij een geweldige entertainer is wanneer zijn script meer omvat dan simpelweg alleen bloederige scènes.

Een stap in de goede richting

Kortom, Thanksgiving brengt een welkome afwisseling in het horrorlandschap, waar originaliteit soms lijkt te ontbreken. De film combineert spanning en humor op een manier die doet denken aan klassieke horrorfilms, terwijl het ook nieuwe elementen toevoegt om het publiek te verrassen. Voor fans van het slasher-genre en liefhebbers van Eli Roth is "Thanksgiving" een must-see die niet teleur zal stellen.
Bekijk hier de trailer van Thanksgiving, nu te zien in de bioscoop: