Telltale Batman Season 2 Episode 5 Review - Same Stitch

woensdag, 28 maart 2018 om 16:14
In hoeverre lijken Batman en de Joker op elkaar? Een ver van je bed show? Niet helemaal, zo zal blijken als je het spannende laatste deel speelt van Telltale’s Batman seizoen 2, genaamd Same Stitch. Lees de details in deze Telltale Batman Season 2 Episode 5 review.
Het vorige deel kreeg van ons een verdiende 8.5 en in de conclusie zeiden we: “er hangt onweer in de lucht”. Dat is zeker waar, want Batmans vriend John Doe is helemaal losgeslagen in de vijfde episode, Same Stitch. Episode 5 begint meteen met veel actie en vervolgt de gebeurtenissen uit het vorige deel.
Het is een hoop geknok wanneer Bane ten tonele verschijnt en ook Harley Quinn is bijvoorbeeld weer van de partij. Waar Bruce zich eerder onderdeel had gemaakt van diverse schurken, moet hij nu met zijn ‘oude vrienden’ op de vuist. Hoe dit verhaal technisch in elkaar zit, mag je zelf meemaken in Same Stitch. De actie is in ieder geval om van te smullen!
Telltale Batman Season 2 Episode 5 Review

Knokkend door het laatste deel

Episode 5 is er één die bol staat van vechtscènes wat niet zo vreemd is, gezien dit het slotstuk van seizoen 2 is. Daarnaast zijn er genoeg dialogen. Fun fact: Er zijn meer dan 4500 lijnen aan dialogen te vinden in deze episode en het script is langer dan de gehele Dark Knight trilogie! Ja ja, Telltale doet zijn best om uit te blinken in het narratieve aspect. Is dat gelukt? Ja, zeker.
Het enige kleine minpunt dat aangemerkt kan worden is dat er weinig ruimte is voor de relatie van Batman met Catwoman en Alfred. Wat betreft Catwoman heeft Batman bijvoorbeeld maar één keer de kans om haar te vertellen dat hij van haar houdt en of je dit dan wel of niet doet, is aan jou. Telltale zou Telltale niet zijn als je niet zelf diverse keuzes hebt en zelf kunt bepalen in hoeverre Batman zich laat vervoeren door zijn emoties.

Vriend of vijand?

Dat diverse belangrijke personages in deze episode naar de achtergrond verdwijnen heeft alles te maken met dé belangrijkste relatie: de band tussen Batman en de Joker. In de eerste afleveringen van dit seizoen leerden de twee elkaar kennen in Asylum, het gesticht. En gaandeweg in de episodes hebben jullie een vriendschap opgebouwd. Alleen is er één probleem: John Doe, de Joker, wordt steeds meer een ongeleid projectiel.
De transformatie van de (nog) vrij onschuldige John Doe naar De Joker in episode 5 is groot. En jij, als Batman, bepaalt hoeveel vertrouwen je nog hebt in je oude maat. Is hij te redden? Is hij überhaupt nog je vriend? Waar Batman gelooft in het beleid dat er niet vermoord mag worden, denkt John Doe daar héél anders over. Met een afschrikwekkende lach zal hij ervan genieten om wat politiekeeltjes door te snijden en Batman in te wrijven dat hij een mietje is en lak heeft aan zijn saaie regel. Want moorden is leuk!

Telltale Batman Season 2 Episode 5 Review - Op naar seizoen 3

Maar het belangrijkste is nog dat hij Batman in laat zien dat hij het product is van Batman. Door om te gaan met Batman is de Joker de Joker geworden. Iets wat Alfred ook zal vertellen. Hoe jij daarmee omgaat als speler is aan jou.
Het levert in ieder geval een hele spannende laatste aflevering op, waarin alle goede elementen van Telltale samenkomen: toffe actie, interessante personages, wendingen (wie heeft Riddler vermoord?) en bovenal dialogen waar je U tegen zegt. En met een bizarre cliffhanger is het nu al duidelijk dat Telltale met een derde seizoen bezig is. Iets waar wij met smart naar uitkijken na deze geweldige laatste episode.
Cijfer: 9.5