Telltale Batman Episode 2 Review - Children Of Arkham

zondag, 02 oktober 2016 om 15:03
De Batman zijn. Het is de droom van velen en Telltale geeft je de kans deze droom waar te maken met Batman: The Telltale Series. Inmiddels is Episode 2 van deze reeks te downloaden. Maakt dit deel de verwachtingen waar, of juist niet? Lees ons oordeel in deze Telltale Batman Episode 2 review!
Let op: Dit artikel bevat grote spoilers voor het einde van Episode 1 en lichte spoilers voor Episode 2.
Children Of Arkham gaat verder waar de vorige aflevering is gestopt. Falcone bevindt zich inmiddels in de handen van de politie. Alfred geef toe aan Bruce dat de Waynes wel degelijk hebben samengewerkt met Falcone en Hill om Gotham in hun macht te houden: hier werden de Waynes tegen het einde van de vorige episode van beschuldigd. Bruce heropent hierom het onderzoek naar de dood van zijn ouders, beginnend bij Falcone.

Verhaal gaat dieper

Oswalt Cobblepot, die we kort langs zagen komen in A Realm Of Shadows, heeft onder de naam The Penguin nu een grotere rol gekregen. Als onderdeel van een groep die zichzelf de Children Of Arkham noemt wil hij de corruptie, die aan het hart van Gotham ligt, naar buiten brengen en deze uitroeien.
Children Of Arkham gaat daarbij een stukje dieper in op het verhaal dat in de vorige aflevering werd neergezet. De intriges, complotten en mysteries beginnen zich te ontrafelen en Bruce begint grote vraagtekens te zetten bij zijn afkomst. Dit is erg tof, want hierbij ligt de nadruk meer op Bruce Wayne als persoon en niet zozeer op de Batman: die kennen we inmiddels al wel. Juist de focus op Bruce, zijn persoonlijke gevoelens en demonen is interessant en dat doet Telltale erg goed.
telltale batman episode 2 review

QTE's nog steeds niet goed genoeg

Waar de quick-time events in Episode 1 nog vaak in rap tempo uitgevoerd moesten worden, lijkt het dat de moeilijkheidsgraad in Episode 2 enorm naar beneden gehaald is. Je hebt namelijk langer de tijd voor deze QTE's en daardoor zijn deze handelingen gemakkelijker uit te voeren: zelfs wanneer je twee knoppen op hetzelfde moment moet indrukken.
Dit is aan de ene kant een verbetering, aangezien op deze manier het actie-element van de game toch wat soepeler verloopt. Aan de andere kant zorgt dit juist voor nog meer stottering: het is nu al helemaal geen vloeiende actiescène meer, maar een vrij sloom gevecht dat voortdurend onderbroken wordt. Dit doet wel een beetje afbreuk aan de mate waarin je meegesleurd wordt in deze scènes.
telltale batman episode 2 review

Hapert erg veel

Een ander element wat het gameplezier aardig belemmert, is dat de game enorm veel hapert. Niet alleen tijdens cutscenes en dialogen, maar zelfs ook tijdens actiescènes, waardoor het soms lastig wordt om te zien welke knoppen je precies in moet drukken voor het quick-time event. Dit is jammer en werkt bovendien gewoon erg storend.
Op PC is de Batman: The Telltale Series inmiddels voorzien van een patch die de framerate drops en andere problemen zou moeten oplossen, maar het lijkt erop dat deze voor de consoles nog niet beschikbaar is. Hopelijk wordt deze patch wel snel uitgebracht, want een Bruce Wayne die van de ene kant van je scherm naar de andere kant 'springt' in plaats van hier naartoe te lopen, komt niet heel geloofwaardig over.
telltale batman episode 2 review

Telltale Batman Episode 2 Review - Erg tof, maar bevat foutjes

Children Of Arkham is wederom een erg tof deel in de Telltale Batman reeks: het smaakt zeker naar meer en we kunnen dan eigenlijk ook niet wachten op het derde deel. Toch bevat ook deze aflevering nog wat kleine foutjes die een negatieve invloed hebben op de speelervaring. Zo zijn de QTE's dan wel aangepast, maar komen ze nog steeds niet erg overtuigend over. Daarnaast is de mate waarin Children Of Arkham hapert erg storend.
Toch maken het goede verhaal, de diepgang en de toffe personages erg veel goed. Children Of Arkham is dan ook zeker een aanrader voor een ieder die van Telltale games of van Batman houdt. Of van allebei natuurlijk.
Batman: The Telltale Series Episode 2 is nu verkrijgbaar voor Xbox One, PS4 en PC.