De dood is een regelmatig terugkerend thema in games. Moord
je als speler niet hele legers uit, dan neem je wel wraak op een verloren
vrouw, man of kind. Ook in Tales of Kenzera: Zau staat de dood centraal, maar dan
wel op een minder gewelddadige manier.
Het verhaal begint met Zau, die zijn vader verliest. Dit
verlies grijpt hem uiteraard erg aan en eigenlijk kan hij dit grote verlies
niet accepteren. Hij komt in contact met Kalunga, de God van de Dood en sluit
een pact. Als hij drie monsters offert aan Kalunga, zal die op zijn beurt de
vader van Zau weer tot leven brengen.
Wat volgt is een tocht vol zelfontdekking door een kleurrijk
Afrikaans landschap en de jacht op drie monsters. Onderweg leert Zau veel
over zijn Afrikaanse land, zijn emoties, de mysteries van Kenzera
en de vele Afrikaanse tradities.
Zau rent vloeiend door Kenzera
Rennen, springen, vliegen en weer doorgaan
Zau is enorm atletisch, wat goed van pas komt in de vele
platforming-delen van de game. Zau doet dubbele sprongen,
voert wall-jumps uit en draait zijn hand niet om voor een air-dash. Dat is nodig
ook, want de gebieden die Zau doorkruist zitten vol gevaarlijke en dodelijke
punten, lavapoelen en meer. Bovendien wordt Zau dwars gezeten door de monsters waar
hij op jaagt. Ze strooien weelderig met vijanden die Zau dient te verslaan voor
hij verder kan.
Voor die gevechten heeft Zau de beschikking over twee
maskers: het zonnemasker en het maanmasker. Elk masker heeft zijn eigen voor-en
nadelen maar om een kans te maken zal Zau beide onder de knie moeten krijgen.
Het zonnemasker munt uit in meleedamage, terwijl het maanmasker juist
vooral voor projectielen en aanvallen op afstand geschikt is. Vijanden hebben
een zonne- of maan levensbalk, dus Zau moet ook goed uitkijken welk masker
geschikt is voor welke vijand. Ook moet hij niet gek opkijken als een vijand
meteen blauw maanschild ineens een rode zonnelevensbalk blijkt te hebben.
De vijanden zijn divers, variërend van een vrij eenvoudige krabachtige vijand, tot vijanden met een staf die vuurballen op Zau afvuren. Zau kan zijn maskers
upwaarderen door Ulogi te verzamelen, een soort ziele energie die verslagen
vijanden achterlaten.
In zijn zoektocht volgt Zau een redelijk vastgesteld pad. Er
is niet veel ruimte om vrij te ontdekken, maar wel zijn er diverse collectables
en ontsluit Zau gaandeweg extra krachten. Die zijn ook nodig, want Tales of
Kenzera is een echte Metroidvania: met die nieuwe krachten worden nieuwe regio’s
ontsloten.
Met de steeds verder uitbreidende mogelijkheden van Zau
worden ook de platforming- en gevechtscenes steeds uitgebreider. Voor het hoofdpad
geldt dat deze beide nooit echt super-ingewikkeld worden. Wel zijn er optionele
regio’s waar (veel) meer van Zau gevraagd wordt en waar hij kan laten zien dat
hij zijn nieuw verworven krachten goed beheerst.
De gameplay varieert regelmatig, maar komt toch voornamelijk
neer op de al genoemde platforming en gevechten. Dat verandert uiteraard zodra
Zau bij één van de drie monsters komt. Deze eindbazen weten zich flink te
verweren en Zau zal alles uit de kast moeten halen om deze monsters richting
Kalunga weet te jagen.
Zonder verder iets van het verhaal te verklappen: ook deze
monsters maken een belangrijk deel uit van de reis van Zau naar het verwerken
van de dood van zijn vader en zijn groei als mens. De dood van een geliefde en
alles wat daarmee samenhangt is de kern van Tales of Kenzera, zonder
zwaarmoedig te worden.
De dood is mooi
Het verhaal wordt gelardeerd met de gameplay en komt in
regelmatig terugkerende gesprekken tussen Zau en Kalunga tot uiting. Daarbij
blijkt dat de Afrikaanse manier van omgaan met de dood toch anders is dan wij
in het westen. Gelukkig wel, het levert een bijzonder fraai ogende game op, die
de diversiteit van Afrika volop viert.
Het verhaal gaat grotendeels gepaard met prima gameplay. De
2D platforming doet regelmatig denken aan illustere voorgangers als Prince of
Persia of Guacamelee. De gameplay verloopt vrijwel constant vloeiend en soepel en is
grotendeels niet extreem uitdagend.
Daar moeten we helaas wel één grote uitzondering op maken:
de game maakt op een aantal plekken gebruik van een ‘moving wall of death’,
waarbij je als speler achterna gezeten wordt door een dodelijke muur. De
bedoeling is dat dit een gevoel van urgentie brengt: je wordt immers als speler
achterna gezeten en moet in korte tijd al je aangeleerde acrobatiek aanwenden
om aan de muur te kunnen ontsnappen.
Nu zijn we toch al niet zo’n fan van deze techniek, maar in
Tales of Kenzera zijn deze segmenten bijzonder lang en maakt het een grote tekortkoming
van de game pijnlijk duidelijk: de besturing is niet altijd even nauwkeurig.
Zonder tijdsdruk maakt het niet zo heel veel uit dat een sprong of dash niet
precies loopt zoals gedacht, maar als je een minutenlange reeks sprongen en
acties perfect moet uitvoeren, levert dat vooral frustraties op.
Ook de developer heeft dit inmiddels onderkend en dit zou op
korte termijn middels een patch opgelost moeten worden, maar wij kunnen helaas
alleen de beschikbare game beoordelen. Hopelijk weet maker Surgent Studios snel
met een adequate oplossing hiervoor te komen. De game verdient het namelijk
niet om door een dergelijke moeilijkheidspiek vrijwel onuitspeelbaar te worden.
Tales of Kenzera: Zau Review – De dood of de gladiolen
Deze onbalans daargelaten is Tales of Kenzera een prima metroidvania
game. Het verhaal van Zau en zijn verdriet om zijn vader blijft boeien door de steeds
wisselende emoties en de groei die Zau doormaakt. De game zelf speelt prettig.
Zau is lenig en springt dat het een lieve lust is. Het gebruik van de beide
tegengestelde maskers verloopt soepel en integreert perfectin de gameplay. Zau
ontwikkelt niet alleen zijn persoonlijkheid maar ook zijn vaardigheden en dat
houdt het spel verfrissend.
Tales of Kenzera: Zau is met liefde voor het bronmateriaal gemaakt
en dat straalt af van de game. De game viert het leven en de dood op de meest
kleurrijke manier mogelijk. Het leent veel invloeden uit de rijke Afrikaanse
tradities en kleurrijke omgevingen en is alleen daarom al een lust voor het
oog. Met een doorlooptijd van zo’n 10 uur is de lengte ook prettig. Het
vernieuwt de gameplay genoeg om verfrissend te blijven, zonder langdradig te
worden. We hopen dat Surgent Studios de balans nog net wat beter weet te krijgen,
zodat het verhaal van Zau niet de laatste Tale of Kenzera gaat
zijn.
Wij speelden Tales of Kenzera op de PlayStation 5. De game komt ook uit voor Nintendo Switch, Xbox Series S/X en PC. De game verschijnt als EA Original en kost 19,99 euro. De game zal bij launch onderdeel uitmaken van de PS Plus Collectie. Cijfer: 8.0