Surviving Mars Review - Bouw de eerste nederzetting op Mars

maandag, 19 maart 2018 om 12:27
Een miljoenen populatie op Mars is een spannend idee. Als het aan Elon Musk ligt beginnen we daar volgend jaar al mee. Hij heeft zijn ideeën voor een eerste nederzetting, maar het is natuurlijk interessanter om zelf een plan op te stellen. In deze Surviving Mars review lees je hoe het plannen van de eerste stappen op Mars eraan toegaan.
Surviving Mars is een city builder, net als games als SimCity en Cities Skylines, met de twist dat je deze keer je huisje, boompje, beestje op de verre rode planeet opbouwt. Daarmee wordt meteen een groot onderscheid gemaakt met de voorgaande games, want niet alleen moet je een functionerende kolonie opbouwen, je moet ook rekening houden met de barre omstandigheden van de planeet.

De eerste stappen op Mars

Wanneer je voor het eerst landt op Mars stappen er daarom ook geen mensen uit de raket, maar komt er een zwerm drones naar buiten en een paar rovers. Er is immers geen zuurstof, water en voedsel op je landingsplek dus voordat er mensen kunnen overvliegen heb je nog flink wat werk te verrichten. Je stuurt een transport rover eropuit om metalen uit de omgeving te verzamelen, terwijl de drones een eerste batterij in elkaar knutselen. De eerste minuten op Mars zullen wellicht overweldigend aanvoelen, want een duidelijke tutorial ontbreekt.
Zo begin je heel klein met de eerste stapjes op een totaal nieuwe planeet. Voor je het weet staat er een geautomatiseerde fabriek beton te verzamelen zodat je grotere objecten kunt fabriceren. Je bouwt steeds meer en steeds groter totdat je uiteindelijk een eerste koepel kunt opbouwen. De eerste paar uur gameplay is broodnodige voorbereiding op wat de rest van de game te bieden heeft.
surviving mars review 1

Managen en overleven

Met een eerste koepel op zijn plaats opent er weer een heel nieuw deel van Surviving Mars. Je beslist zelf namelijk wat er allemaal in de koepel staat, maar let op want er is maar een beperkt oppervlak. Natuurlijk zal je een plek moeten maken waar mensen kunnen wonen, maar dan? Bouw je de koepel vol met fabrieken zodat je meer grondstoffen krijgt of bouw je een ziekenhuis of een restaurant?
Keuzes, keuzes, keuzes. Met de eerste mensen op Mars merk je vanzelf of je de juiste richting uitgaat of niet. De kolonisten zijn mondig over hun wensen en als je daar niet aan kunt voldoen dan pakken ze de volgende shuttle terug naar huis. Of ze blijven doodongelukkig ronddwalen door de koepel totdat ze er zelf een eind aan maken en daarmee het moraal van de hele bevolking omlaag halen.
Je blijft continu managen en verbeteringen maken totdat je een indrukwekkende kolonie hebt opgebouwd met meerdere koepels die zichzelf kunnen onderhouden. En toch voelt het iedere keer weer fantastisch als je voor het eerst een stukje groen ziet verschijnen op de rode planeet of wanneer een eerste baby wordt geboren. Doordat je er zo hard voor moet werken om Mars bewoonbaar te maken voelen deze mijlpalen ook oprecht goed. Je hebt goed je best gedaan en je wordt er voor beloond.
surviving mars review 2

Wees voorbereid op het ergste

Aan al het goede komt een einde en dat einde zal voor de een sneller arriveren dan voor een andere. Een nederzetting opbouwen is leuk en aardig, maar Mars blijft een moeilijke planeet om te bewonen en zal soms terugslaan. Een zandstorm kan voorbij trekken die vijf dagen blijft hangen waardoor je geen zuurstof of water uit de lucht kunt halen. Een meteorietenstorm kan neerlanden op je kolonie en de enige watertoevoer vernietigen voor je koepel.
Is jouw kolonie voorbereid op het slechtste? Deze ‘rampen’ zijn normale kost voor een leven op Mars en komen dan ook regelmatig voor. Het is niet voldoende om net genoeg zuurstof en water te maken voor een kolonie om van te leven. Je moet altijd een noodplan hebben met genoeg reserves om het desnoods uit te houden tot er een nieuwe levering van de aarde naar Mars gezonden is of er vallen tientallen slachtoffers.
Hoe ver je ook komt in de game er zal hierdoor altijd een gevoel van zorgelijkheid blijven bestaan voor de mensen die van jou afhankelijk zijn. Een extra draai aan het rampenscenario is aanwezig in de vorm van mysteries. Deze sciencefiction gebeurtenissen kunnen later in de game geactiveerd worden en dienen vooral om Surviving Mars ook interessant te houden wanneer je klaar bent met bouwen en onderhouden.
surviving mars review 3

Nog niet ideaal op consoles

Met een city builder op een console is het altijd maar afwachten of de besturing de ervaring goed doet en helaas laat Surviving Mars daar wel wat steekjes liggen. De game is duidelijk in elkaar gezet met een muis en keyboard in gedachten en dat is te merken. Menu’s doorlopen voelt vaak onhandig en hoewel je altijd wel op je bestemming komt, zal je meer pogingen nodig hebben dan als je een muis zou aansluiten.
Er is een update beschikbaar voor de game die je zeker moet downloaden voor je aan een avontuur op Mars begint. Zo uit de doos is Surviving Mars bijna onspeelbaar op een console, maar de update verandert een hoop waardoor je een veel betere ervaring zult hebben. De game heeft nog wel eens last van haperingen wanneer er te veel tegelijk gebeurt, maar even tussendoor opslaan doet al wonderen voor de kwaliteit.
Als ontwikkelaar Haemimont Games deze ondersteuning zo door blijft zetten kan Surviving Mars binnenkort terecht in een lijstje voor beste city builders. We zijn dan ook benieuwd wat er later nog toegevoegd gaat worden aan de game. Laat je in ieder geval niet afschrikken in de beginfase van de game, want zodra je het een beetje in de vingers hebt ben je niet meer weg te slaan van je kolonie.
surviving mars review 4

Surviving Mars review - Een vergaand avontuur op Mars

Net als in onze realiteit zullen de eerste stappen op Mars genoeg problemen met zich meebrengen. Met hard werk en doorzettingsvermogen voel je jezelf steeds meer thuis op de rode planeet en begin je mogelijkheden te zien. Een gigantische kolonie op Mars is het doel. Ben jij in staat de mensheid te leiden naar de volgende stap in het heelal?
Surviving Mars geeft je een gevoel van verantwoordelijkheid die minder sterk aanwezig is bij concurrenten als SimCity en Cities Skylines. De kolonisten zijn volledig afhankelijk van jou en jouw keuzes zullen het verschil zijn tussen een voorspoedige toekomst en het einde van leven op Mars. Surviving Mars biedt een diepgaande ervaring die ondanks wat technische minpunten uitstekend laat zien wat er mogelijk is op een andere planeet.