God of War Hands-on - Onze favoriete god is terug
Een gestileerde sik uitgegroeid tot een ruige houthakkersbaard. Twee geketende zwaarden ingeruild voor een magische ijsbijl. Vertrokken uit het warme Griekenland naar het koude Noorwegen. Maar is Kratos nog steeds Kratos? Lees het in onze God of War hands-on.
Met drie rake klappen hakt onze favoriete Griekse god een dikke boom om, om vervolgens het gevaarte op te tillen en op zijn schouders te leggen, zonder ook maar één hint van inspanning. Het is meteen duidelijk dat Kratos nog steeds zijn onmetelijke kracht kent, ondanks dat hij is afgereisd naar het koude, afgelegen Noorwegen.
Die verandering van uitzicht is niet alleen een grote verandering voor de spelers, het is ook een grote verandering geweest voor het ontwikkelteam van Sony Santa Monica. Design Director Derek Daniels is op het preview-evenement aanwezig en legt ons uit hoe die reis van invloed is geweest op het team.
“Veel mensen bij Santa Monica hebben al gewerkt aan vier andere delen van God of War, dus toen ze hoorden dat ze Kratos neer moesten zetten in Noorwegen was het niet alleen een verrassing, maar ook een flinke uitdaging. Noorwegen is in bijna alles anders, van cultuur, omgevingen en aankleding, maar natuurlijk ook compleet andere vijanden en monsters.”
Nog dodere ondoden
En het duurt ook niet lang voordat we in aanraking komen met de eerste monsters in onze God of War hands-on. Terwijl we op jacht zijn naar een edelhert samen met de zoon van Kratos, de jonge Atreus, duiken er ineens Draugr op. Deze ondode vijanden, die waarschijnlijk spelers van Skyrim bekend voorkomen, hebben op hun sterfdag de Valkyrie die ze naar het hiernamaals brengt afgestoten en dolen sindsdien rond om alles en iedereen aan te vallen. Met Kratos hebben ze alleen de verkeerde persoon te pakken en zullen ze al snel spijt krijgen dat ze niet de Valkyrie hebben omarmd.
Ondanks het nieuwe gezichtspunt - third person view over de brede schouder van Kratos - voelt de combat al snel vertrouwd aan. Met lichte en zware aanvallen maken we snel en effectief een permanent einde aan de Draugr en kunnen we vijandelijke aanvallen afslaan door ze te blokken of ontwijken. Kratos kan bovendien zijn magische ijsbijl, de Leviathan Axe, gooien en verder vechten met zijn dodelijke vuisten, om met een druk op de knop de bijl terug te fluiten naar zijn handen. We beginnen te vermoeden dat Kratos contact heeft gehad met Thor over zijn geliefde Mjölnir.
Maar de Leviathan Axe is niet alleen een sterk wapen, het is daarnaast ook een ideaal middel om puzzels en obstakels mee op te lossen, iets wat Daniels bevestigt.
“Vroeg in het ontwikkelstadium hebben we de Leviathan Axe bedacht en gingen we kijken wat voor andere wapens we wilden toevoegen. Maar al snel voegden we steeds meer opties en mogelijkheden aan de bijl toe, omdat we erachter kwamen dat het wapen een groot en onmisbaar onderdeel van de game is geworden. Er zullen dus geen andere wapens te vinden zijn, maar spelers zullen al snel gehecht zijn aan de Leviathan Axe.”
Een echte zoon van Kratos
In God of War zullen Kratos en zijn bijl alleen niet de enige wapens zijn die je onder de knoppen hebt, want de eerder genoemde Atreus staat ook zijn mannetje. Hij zal met je meevechten met zijn pijl en boog om vijanden af te leiden en je kan ook zelf controleren wanneer en op wie hij schiet. Sterker nog, sommige vijanden zijn alleen te verslaan met de hulp van Atreus, zoals heksen die te snel zijn voor Kratos, maar met een pijl van Atreus even worden verlamd en open liggen voor een portie Griekse furie.
En maak je geen zorgen, Kratos is niet veranderd is een veredelde babysitter, want Atreus heeft geen eigen health bar en hoeft dus niet actief te worden beschermd. Hij kan wel worden opgepakt door sterke vijanden, waardoor je tijdelijk geen toegang hebt tot zijn pijlen, maar op geen enkel moment voelt hij bij gevechten aan als een blok aan je been. Bovendien kent de jongen de lokale cultuur en taal een stuk beter dan de koppige Kratos en blijkt Atreus vaak een handige gids te zijn op hun reis.
Een nieuw Pantheon
Die reis blijkt alleen een stuk gecompliceerder te worden door het bezoek van een vreemdeling, die al snel even sterk als Kratos blijkt de zijn. De daden van onze Griekse krachtpatser blijken niet alleen bekend te zijn in het Mediterrane gebied, maar hebben ook het oor bereikt van het Noorse Pantheon en haar leider, Odin. Het lijkt erop dat hij Kratos liever niet in zijn wereld heeft en de vreemdeling op ons afstuurt voor antwoorden. Helaas voor de vreemdeling hebben we geen antwoorden, maar wel twee gespierde vuisten en komt het neer op een episch gevecht tussen twee onmetelijke krachten.
Het gevecht met de onbekende Noorse god smaakt zeker naar meer en wij zijn dan ook benieuwd met welke goden we het aan de stok krijgen in God of War. Maar helaas wilde Daniels daar geen antwoord op geven. “Je zult het wel zien als je de game gaat spelen.”
God of War Hands-on - Kratos is nog steeds Kratos
In dat laatste hebben wij dan ook veel zin. Onze God of War hands-on heeft duidelijk gemaakt dat Santa Monica weer een ijzersterke game in handen heeft en ook veel mogelijke twijfels weghaalt. De gameplay heeft veel nieuwe elementen, maar voelt ook vertrouwd aan, je hoeft niet constant een oogje te houden op Atreus en bovenal is Kratos nog steeds Kratos met hoofdletter K. Wij kunnen niet wachten om op 20 april met deze game aan de slag te gaan.