Superbrothers: Swords & Sworcery EP Review

woensdag, 16 mei 2012 om 14:30
In 2011 verscheen er een game genaamd Superbrothers: Swords & Sworcery EP op de iOS-systemen. Het werd kennelijk een succes, aangezien ontwikkelaar Capybara Games besloot het spel naar de PC te brengen. XGN wilde wel eens weten of dat verstandig was en speelde Swords & Sworcery dan ook van voor naar achter door.
In Superbrothers: Swords & Sworcery EP volgen we het avontuur van het donkerharig meisje Scythian en haar hond Dogfella. Ze gaan op zoek naar de zogeheten Megatome, die de eigenaar mysterieuze krachten zal geven. Na een paar minuten zul je dat doel echter al bereikt hebben en ontdek je dat het overnemen van de Megatome ook nadelen heeft; er is een kwaadaardige kracht door jouw toedoen uit de dood ontwaakt. Om de wereld te reden, ga je er alles aan doen om de bedreiging uit te schakelen.
Puzzels
Protagonist Scythian krijgt in de loop van het spel de mogelijkheid om de zogeheten Song of Sworcery uit te voeren. Als je dat liedje speelt, dan ontstaat er een puzzel waarin je patronen moet ontdekken. Hieruit ontstaan allerlei situaties zoals het bekende spelletje zoek de verschillen. Het jammerlijke is dat deze puzzels, waar de game het op gameplaygebied van moet hebben, nooit echt ingewikkeld worden. Een puzzel die overigens wel interessant was, was er een waarbij er gebruik gemaakt werd van de tijd in de echte wereld. Op die manier kan het voorkomen dat je drie weken moet wachten totdat het weer volle maan is.
De moeilijkheidsgraad moet dan ook vooral van de gevechten komen. Deze zijn ‘iets’ pittiger dan de puzzels, maar verwacht daar niet veel van. Het draait bij die gevechten namelijk allemaal om timing. Trek op het juiste moment je zwaard of schild en je zult zegevieren. Daarbij hoef je alleen maar een simpel muisklikje te doen. Een toetsenbord is in principe niet nodig. Het zorgt allemaal voor weinig uitdaging en de doorgewinterde gamer zal dan ook maximaal één keer doodgaan wegens onoplettendheid.
Vertelperspectief
Het verhaal wat Swords & Sworcery over probeert te brengen, doet het door middel van tekstballonen. Daarbij wordt er alleen de tekst weergegeven, en niet gepraat. Een meesterlijke, gewaagde en begrijpelijke keuze die de ontwikkelaar daarmee maakt. Er wordt namelijk continu vanuit de wij-vorm gesprokken en dat gebeurt niet zo vaak. Hier levert dat echter erg interessante, droge en grappige momenten op. Een citaat dat dat goed beschrijft: “We bridged the canyon and we felt super smart.”
Vertellen vanuit de wij-vorm, zorgt ervoor dat je je persoonlijk aangesproken voelt. De ‘wij’ staat namelijk niet voor Scythian en Dogfella, maar voor Sythian en jij als speler. Daardoor voel je je ook nog eens betrokken bij het verdrijven van het kwaad. De teksten zijn daarnaast ook nog eens erg sterk geschreven, alsof er een typograaf aan gewerkt heeft. Het zijn dan ook perfecte quotes die geschikt zijn om op je Twitterpagina te plaatsen. Ze bevatten namelijk maximaal 140 tekens.
Pixelachtige
Karakteristiek aan deze game zijn ook wel de pixels. Velen zullen dat in de tijd van The Witcher 2: Assassins of Kings en Battlefield 3 niet trekken, maar het zorgt hier juist voor interessante situaties. Vooropgesteld blijft natuurlijk het spelplezier staan, maar wat te denken van de kop die je op de bovenstaande afbeelding ziet. Zoiets moet je liever in de stijl van Swords & Sworcery willen zien, dan in de stijl van The Witcher 2. De stijl zorgt ervoor dat de wereld erg geloofwaardig over komt.
Die wereld is overigens wel erg klein. Je zult er nooit in verdwalen en je klikt jezelf dan ook van de ene naar de andere kant van het spel. Het klikken, dat ook nodig is voor het vechten, is hetgeen waaraan je merkt dat de oorsprong op de iPad ligt. Het werkt niet echt storend maar je moet er wel wet geduld voor hebben. Dat geduld duurt zo’n twee uur want dan ben je wel klaar met deze game. Wat dat betreft had het wel wat langer door mogen gaan, maar het valt de ontwikkelaar niet kwalijk te nemen. Swords & Sworcery is namelijk aan te schaffen voor een zacht prijsje van zes euro.
Soundtrack
Een leuk detail is dat naast het ontwikkelteam ook externe hulp aangetrokken is door Capybara Games. Met Jim Guthrie, een redelijk onbekende componist, wilde het iemand in huis halen die voor hen een krachtig product zou maken. Het team is daar absoluut in geslaagd en Jim Guthrie heeft met zijn productie het krachtigste onderdeel van Swords & Sworcery gemaakt. De soundtrack is dan ook formidabel en één van de beste die we de afgelopen jaren gehoord hebben. Het zorgt ervoor dat de eerder genoemde makkelijke gevechten toch interessant blijven. Alle muziek en geluiden die gebruikt worden sluiten dan ook perfect aan op wat er zich op het scherm afspeelt.
Zuchten van geluk
Het eindproduct wat Capybara Games op het bordje tovert, is dan ook geweldig. Na twee uur spelen zit je onderuitgezakt in je stoel naar de credits te kijken. Om die credits te bereiken, moet je dit spel wel kunnen trekken. Overweeg dan ook goed of de voorgenoemde punten jou liggen en duik dit avontuur wel of niet in. Als allerlaatste laat je een zucht, omdat het nu al voorbij is en je meer wil. Het valt de ontwikkelaar echter niet kwalijk te nemen door het zachte prijsje. Wij knielen, net als Scythian dat doet tijdens het spelen van de Song of Sworcery, voor deze game en zijn er erg blij van geworden.
Cijfer: 8.8