Super Street Fighter IV Arcade Edition Review

zondag, 17 juli 2011 om 17:00
Een update van een update van een spel. Zo kun je Super Street Fighter IV Arcade Edition wel ongeveer noemen. Maar wat nou als die update gewoon hartstikke vet is? Ja? Nou?
Want ja, Street Fighter is immers een ontzettende succesvolle franchise. Elke game van Capcom’s succesformule wordt met open armen ontvangen, dus het zou in feite frappant zijn als Super Street Fighter IV Arcade Edition ineens met de grond gelijk gemaakt wordt. Maar ja, successen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. Daarom wordt de spreekwoordelijke loep bij deze game genomen.
Update van een update
Dus je moet de volle pond betalen voor een update van een update? Ja en nee. Bezitters van de "zeer goede" ‘update’ Super Street Fighter IV mogen namelijk tegen betaling van ongeveer vijftien euro de Arcade Edition downloaden als een update. Mocht je geen Super Street Fighter IV hebben, dan kun je het volledige spel (inclusief de Arcade Edition dus) in de winkels kopen voor een bedrag van dertig euro.
Zo wil Capcom ervoor zorgen dat zowel de ervaren als nieuwe gamers aan de slag kunnen met de allernieuwste versie van Street Fighter IV. Wel moet erbij gezegd worden dat nieuwelingen heel erg zullen moeten wennen aan het spel – vooral als ze mee willen doen in de multiplayer. Dan kom je wellicht veel spelers uit de oude garde tegen. Oftewel: hele pittige gevechten.
Online multiplayer verbeterd
Dat is zeker niet leuk voor de nieuweling. Doorzettingsvermogen is hier dan ook vereist. Net als vele andere fighting games is Street Fighter IV een hele pittige, wil je op het internet ook succes boeken. Maar goed, het online gedeelte is wel verbeterd. Zo is er minder lag, zijn matches makkelijker te vinden én is er een heel tof kanaal toegevoegd: de Elite Channel. Daar kun je replays van de beste spelers terugkijken en zien hoe goed ze zijn. Het klinkt hartstikke saai, maar als liefhebber kijk je er graag naar. Je kunt nu overigens ook willekeurige replays bekijken én uiteraard je eigen replays op het internet zetten.
Nieuwe personages
Maar dat is niet het enige nieuwe dat Super Street Fighter IV Arcade Edition te bieden heeft. Zo zijn er vier nieuwe personages aan het rooster toegevoegd: Yang, Yun, Evil Ryu, en Oni. Je zult ze waarschijnlijk niet kennen, op Evil Ryu na natuurlijk. De eerste twee zijn echte sterke vechters, waarmee je hele snelle en krachtige acties kunt uitvoeren. Deze acties zijn helaas niet heel erg bijzonder. Evil Ryu, een kwaadaardige vorm van Ryu, probeert wel te imponeren. Deze heeft namelijk gelukkig wel wat toffe, stoere nieuwe moves. Maar de meest uit het oog springende is toch Oni wel. Oni biedt het meeste plezier, vooral voor de ervaren SFIV-gamer. Een totaal ander personage om mee te spelen, maakt de update voor de veteranen toch wat aantrekkelijker.
Wat nog meer?
Tsja, verder heb je niet veel meer. Grafisch gezien is er niets veranderd – dat was dan ook niet nodig, aangezien Street Fighter IV er al gewoon tof uitzag. Aan het geluid is er ook weinig veranderd, op de stemmen van de vier nieuwe personages na. Is dat heel erg? Nee, aangezien er geen grondige veranderingen nodig waren. Voor grote veranderingen moet je bij de komende game Street Fighter vs. Tekken zijn, en niet hier. Capcom wil met deze game een nieuw publiek aanspreken en de grote fans (dat zijn er nogal wat) verwennen met een leuke update.
Toch is de vraag of dit gezien kan worden als een volledige game, nog niet beantwoord. Het antwoord is wederom ja en nee. Voor huidige Super Street Fighters IV bezitters: Arcade Edition is een update. Voor nieuwelingen: als je dit spel koopt, dan weet je in ieder geval zeker dat je helemaal up to date bent met de franchise. Daarom is Super Street Fighter IV: Arcade Edition dan ook zeker een aanrader voor spelers die ooit een keer met Street Fighter IV aan de slag willen en ook een aanrader voor de gamers die gewoon geen genoeg van het spel krijgen. Een makkelijke, maar óh zo duidelijke conclusie.