Super Monkey Ball: Banana Splitz Review

maandag, 05 november 2012 om 17:00
De laatste keer dat we met Super Monkey Ball aan de slag konden was op de 3DS. Dit keer mogen we aan de slag met rollende apen op de PS Vita. Schattig zijn de aapjes zeker, maar de vraag is hoe leuk het allemaal is, alsook hoe goed de game gebruikt maakt van de mogelijkheden van de PS Vita.
Super Monkey Ball is een serie die al sinds 2001 meegaat. Het game-aspect heeft wat weg van een hamster in een draaibal, alleen is de hamster in de games een aap. Al rollend met een bal moeten spelers platformen om op die manier korte levels te voltooien. Elk level kent obstakels en in elk level moet de aap bananen verzamelen om meer levens te verdienen.
Beginnen maar
Super Monkey Ball: Banana Splitz heeft twee modi: Monkey Ball en Party. Monkey Ball is de hoofdmodus van de game. Spelers kiezen eerst met welk personage ze aan de slag willen: GonGon, AiAi, MeeMee of Baby. Daarna moet de keuze gemaakt worden hoe de game gespeeld gaat worden: met de motion sensor of met de linker stick. Beide opties zijn getest voor deze recensie en we raden aan de linker stick te gebruiken. Op zich werkt de motion sensor prima, het punt is alleen dat hoe verder je komt, hoe moeilijker de levels worden en dan is precisie essentieel om levels te halen. De linker stick werkt toch even nauwkeuriger dan de motion sensor.
Verslavende Challenge
Na deze eerste keuzes gemaakt te hebben kan het feestje beginnen. Spelers kunnen er voor kiezen om eerst te oefenen, maar meteen met Challenge beginnen is natuurlijk vele malen leuker. Er kan gekozen worden uit Beginner, Normal en Advanced. Beginner telt maar een wereld, bestaand uit tien levels, dus die is zo uitgespeeld. Beginnen met Normal is het leukste. Binnen een minuut moet de speler een finish halen door eerst een heel parcours af te leggen. Banana Splitz kent wat betreft de levels genoeg variatie. Je kunt makkelijk van randen afrollen, her en der zitten gaten waar je in kunt vallen, beelden bewegen waardoor armen van beelden obstakels kunnen worden en ga zo maar door. Super Monkey Ball: Banana Splitz is zeer verslavend en leuk om te spelen.
Vervelende camera
Met die linker stick werkt het gewoon prima. Het enige nadeel is dat de camera niet altijd meewerkt. Soms rol je ergens heen en zeker wanneer je verder komt moet je goed kijken. Je komt op een geven moment bij een stukje met schuivende dunne plateaus waarbij je van punt an naar b moet. Een goed camerastandpunt is dan essentieel, want anders rol je fout en ga je af. Helaas werkt de camera dus niet altijd mee en zul je soms onnodig afgaan. Zonde! Beter was geweest al spelers met de rechter stick zelf het camerastandpunt bij hadden kunnen sturen, dan was het echt af geweest.
Grrrrrrrr!
Een ander nadeel is dat de game online gespeeld kan worden, maar de vraag is of je iemand online tegenkomt. Wij in ieder geval niet. Maar ach, dat is geen ramp. Storender is de mate waarin de moeilijkheidsgraad oploopt als je dus alleen speelt. De normale moeilijkheidsgraad bevat drie werelden met tien levels per wereld. Dat is allemaal prima, maar het is een raadsel waarom de allerlaatste wereld, dus level tien van wereld drie, in moeilijkheid opeens flink omhoog gaat. Bijna onhaalbaar. Op zich niet eens zo’n probleem, want er is uitdaging, zou je denken. Dat klopt, het punt is alleen als je al je levens opmaakt, je na het zeven keer opnieuw proberen, helemaal opnieuw mag beginnen. Opnieuw betekent dan ook echt opnieuw, dus bij level een van wereld een. Nu duren de levels minder dan een minuut, maar toch is het vervelend. Om diezelfde reden is het bijna een onmogelijke opgave om de Advanced moeilijkheidsgraad uit te spelen, die uit vijf werelden bestaat. Laten we zeggen dat de aanhouder wint. Leuk is anders.
Zeer toffe Party modus
Mocht je nou zo gefrustreerd raken, heeft Super Monkey Ball Banana Splitz dus gelukkig nog een modus, de Party modus. Dit zijn allemaal kleine minigames. Nu bevatten veel games minigames, maar deze in Banana Splitz zijn wel echt heel leuk. Die minigames alleen al maken de game de moeite waard om te spelen. Zo is er bijvoorbeeld de optie om te bowlen: zeer verslavend en het touchscreen werkt subliem. Ook Number Ball en Monkey Bingo zijn zeer de moeite waard. Je zult in ieder geval jezelf betrappen hoe jejezelf snel voor minuten kwijtraakt in een simpele minigame. Ze zijn dus tof!
Levels maken slaat nergens op
Iets wat minder goed uitpakt is de optie om zelf levels te maken, want ‘ zelf’ is niet echt ter sprake. Je kunt een foto maken uit de omgeving, daarna moet je even schudden met je vita en dan rolt er een parcours uit. Het is echt FC Knudde. De parcoursen zien er niet uit en zijn niet leuk om te spelen. De game had zoiets moeten hebben als LittleBigPlanet waar je echt zelf levels kunt maken tot in de detail, want nu is het van totaal ongevoegde waarde. Een gemiste kans.
Mooie budgetbak titel
Voor de rest is Super Monkey Ball: Banana Splitz een leuk spelletje geworden. De game oogt grafisch mooi en speelt lekker (mits je de linker stick gebruikt en dus niet de motion sensor). Er zit genoeg afwisseling in de diverse levels en de minigames zijn zeer tof. Misschien wel het tofste onderdeel van de game. Jammer is dat de camera niet altijd meewerkt, de moeilijkheidsgraad soms iets te hoog is en er niemand online te vinden is. De game ligt niet voor de volledige prijs in de winkels, maar voor 30 euro. Nog steeds iets te veel voor deze game. Een mooie budgetbak titel, maar niets iets om meteen voor uit je bed te rollen en naar de winkel te hollen.