Games in de journalistiek

Article
zondag, 04 november 2012 om 20:15
xgn google image
Bij games denk je al snel aan spellen voor de huidig generatie consoles, PC of handhelds. Je denkt aan bijvoorbeeld titels als Halo, Call of Duty of Grand Theft Auto. Toch zijn er veel meer games, games die niet bedoeld zijn voor de game-industrie, maar betrekking hebben op een hele andere tak van sport: journalistiek.
Ondergetekende volgt de master radio/tv journalistiek aan de Rijksuniversiteit van Groningen en regelmatig passeren interessante gegevens de revue. Eén is te leuk om niet met jullie te delen: games in de journalistiek. In het dagelijkse leven is de journalistiek van belang. Regelmatig zul je, als je nieuws tot je neemt, dit doen door een krant te lezen of bijvoorbeeld het journaal te kijken. Menigeen zal nu denken: helemaal niet, ik volg sociale media. Prima, dat kan ook, want dat hoort allemaal bij het huidig veranderend medialandschap.

Veranderend medialandschap
Door dat veranderend media landschap, wat het gevolg is van de opkomst van internet, zijn traditionele media wat in het geding. Een monopolie positie op kennis is een illusie gebleken. We hebben niet meer te maken met passieve burgers, zoals vroeger, maar juist met actieve burgers, die regelmatig zelf ook nieuws verspreiden over de hele wereld.
Door technologische veranderingen is er sprake van globalisering, nieuws gaat de hele wereld over en steeds meer spelers doen mee aan dit spel. Meer dan ooit vragen traditionele media, zoals dagbladen en journaaluitzendingen, zich af hoe journalisten nieuws aan de man moeten brengen.

Journalistiek op zoek naar innovatie
Eén ding is daarbij van belang: de huidige journalist moet op zoek naar innovatie om zich te onderscheiden. Dat menigeen dit doen, blijkt uit het feit dat er games gemaakt worden om nieuws over te brengen. Daarvan zijn er twee leuke voorbeelden, een op Wired en een op The Guardian.
Game over Somalische piraten
Wired is een Amerikaans maandelijks tijdschrift dat zich richt op technologie, cultuur, economie en politiek. Naast de fysieke vorm van het tijdschrift, is er ook een website. Op deze website is een game te spelen die verband houdt met Somalische piraterij. Mensen die het nieuws vorig jaar hebben gevolgd weten hoe wekenlang het buitenlandse nieuws gedomineerd werd door Somaliërs die schepen kaapten, mensen ontvoerden en losgeld eisten.

Waar je normaal gesproken met het lezen van de krant of bekijken van het journaal denkt: wat een gekke gasten die Somalische piraten, heeft Wired gekozen voor een andere invalshoek. In een game kruip je in de huid van een Somalische strijder die schepen kaapt. De intentie daarvan is dat spelers een kijkje krijgen in wat voor ingewikkeld 'spel' het eigenlijk is waar die Somalische kapers mee te maken hebben. De game toont aan met wat voor soort belangen en strategieën ze te maken krijgen om een avontuur tot een goede einde te brengen.

In de game kruip je in de huid van een Somalische strijder, je entert een schip, waarna je zegt hoeveel losgeld je eist. Daarna moet je een tactiek gaan bepalen. Ga je mensen bedreigen, slaan, vermoorden of juist eten geven? Ondertussen onderhandel je met de overheid en ook dan moet je een keuze maken hoe je in de hele game staat. Er zijn vier opties, je kunt wispelturig zijn, verzoenend, bedreigend of je kunt weglopen. Denk in ieder geval goed na. Want pas na vijf miljoen in losgeld heb je het spelletje gewonnen. Bizar of toch niet? Stof om over na te denken.

Game: Gadaffi of Sheen?
Een hele andere, doch vernieuwende aanpak hanteert The Guardian. Op de Britse website staat een quiz, geheel in het teken van, tja, nieuws. De lezer krijgt tien zinnen voorgeschoteld waarbij de vraag is wie dat precies gezegd heeft: Muammar Gadaffi of Charlie Sheen?
Uitspraken die aan bod komen zijn bijvoorbeeld 'Ik ben zoals de koningin van Engeland' en 'Leven zonder waardigheid is overbodig.' Of wat dacht je van de uitspraak: 'Ik ben erg ouderwets, ik ben een edelman, ik ben ridderlijk.' Je zult soms uitspraken tegenkomen waarvan je denkt: 'appeltje, eitje'. En toch is het niet zo makkelijk als je denkt. Voor je het weet haal je Gadaffi en Sheen nog door de war. Best hilarisch eigenlijk.

Zo'n quiz werkt in ieder geval verfrissend. Je kunt je afvragen hoeveel diepgang er in zit. Een achtergrondartikel in de krant zal meer informatie bevatten dan zo'n quiz. Natuurlijk. Maar feit is wel dat The Guardian een goed voorbeeld is van hoe je nieuws interessant kunt maken voor mensen. Niet voor niets is er al een paar jaar de bekende Buzz-serie op de PlayStation 3. Mensen vinden het leuk om hun kennis te testen, spelenderwijs leert men. Zo simpel is het.

Nieuws kan spelenderwijs worden gebracht
Leuk he? De moeite waard om in ieder geval eens te bekijken. Ik zeg het zo vaak: vroeg of laat komen we allemaal in aanraking met games. Ik zie het een beetje als mijn missie om menig mens dat te doen beseffen. Net zoals dat het vandaag stiekem een beetje mijn missie is om jullie te laten zien dat nieuws niet altijd saai hoeft te zijn, maar ook spelenderwijs naar het publiek gebracht kan worden.

Populair Nieuws

Laatste Reacties