Super Monkey Ball Banana Mania Review - Hoera, jarig!

zaterdag, 02 oktober 2021 om 17:00
20210930monkeyballbananamania2f1633017584
Rollend als een aapje in een balletje door diverse levels, wie kent het niet? In de laatste jaren zijn er diverse Super Monkey Ball games op de markt gebracht en vanwege het twintigjarig bestaan is er nu een nieuw deel. In deze Super Monkey Ball Banana Mania Review lees je hoe tof de game is, maar soms ook zorgt voor bloed, zweet en tranen!

Flinke collectie aan levels

Super Monkey Ball Banana Mania is geen nieuwe game. Het is een game die het beste uit de franchise combineert in één enorme remaster die je voor 40 euro op Nintendo Switch, PS5, PS4, Xbox Series X en Xbox One speelt. Alles in de game, van de aapjes tot aan de bananen, is opgepoetst om er in deze nieuwe game gelikt uit te zien, maar de stijl van de game zorgt ervoor dat het geheel nog steeds wat eenvoudig overkomt. Wel draait, of rolt, de game soepel in 60 frames per seconde over je scherm, terwijl de kleuren en de soundtrack heerlijk vrolijk overkomen.
Banana Mania geeft je ruim 300 levels die uit Monkey Ball 1, deel 2 en Monkey Ball Deluxe komen. Een deel daarvan zit verstopt in een (flinterdunne) verhaalmodus die verdeeld is over tien werelden van tien levels per stuk. Elk level is als vanouds een race tegen de tijd, waarbij je ‘alleen maar’ het doel binnen 60 seconden hoeft te bereiken. Onderweg moet je zoveel mogelijk bananen zien te verzamelen.
20210930monkeyballbananamania1f1633017493

Eenvoudig concept, maar flink uitdagend

Het concept in Banana Mania is al sinds 2001 hetzelfde en daarbij supersimpel, net als de besturing. Met het linker pookje van je controller zorg je voor het rollen van het balletje en het rechterpookje bestuurt de camera. Meer is het niet. Een kind kan de was doen zou je zeggen, alleen is Super Monkey Ball Banana Mania zeker geen kinderspel.
Hoewel de game je in het begin wat eenvoudige levels laat doorlopen, gaan de trainingswieltjes er al snel vanaf en komt de aap uit de mouw. Al na een paar levels moet je je best gaan doen om het doel te bereiken en niet in de afgrond te vallen. Waar de eerste levels nog grote en solide oppervlakken waren, zitten er nu ineens gaten in de route, worden de paden erg smal en krijg je met bewegende onderdelen te maken. Het verzamelen van zoveel mogelijk bananen laat je al snel uit je hoofd, want alleen al het doel halen wordt in veel levels een hele opgave.
Gelukkig kun je tijdens het spelen wat hulp inschakelen als je wat muntjes inlevert die je gaandeweg verdient. Na een keer of tien sterven in een level krijg je de optie om de Helper aan te zetten. Je krijgt dan meer tijd dan de standaard 60 seconden en een optie om alles in slow motion te laten bewegen. Hierdoor wordt de game net even wat makkelijker, maar nog steeds is alles flink uitdagend. Een balletje kan raar rollen namelijk. Zeker wanneer er een bewegend voorwerp aan te pas komt of een net wat te smal kronkelpaadje. Als je uiteindelijk een level gehaald hebt, krijg je weer muntjes om later uit te geven.
20210930monkeyballbananamaniaf1633017427

Lekker uitgebreid

Die muntjes zorgen er niet alleen voor dat je het aapje AiAi en zijn maatjes makkelijker door levels heen navigeert, maar ook dat je extra’s kunt kopen zoals een nieuwe bal, een nieuw outfit of zelf nieuwe karakters zoals Sonic enTails of Kiryu uit de Yakuza franchise. Je kunt er ook voor kiezen om te sparen en vervolgens de Spring-functie te kopen. Deze maakt het in sommige levels namelijk een stuk makkelijker om het einde te bereiken.
Naast deze extra’s kun je in de winkel kiezen om omgedraaide levels te kopen wat er eigenlijk voor zorgt dat je dus twee keer zoveel levels in de game hebt. Als dat nog niet genoeg is, heeft Super Monkey Ball Banana Mania een Golden Banana modus waarin je alle bananen móét verzamelen en in een Dark Banana modus moet je juist alle rotte bananen ontwijken.
Naast de klassieke Monkey Ball actie is Banana Mania ook rijkelijk gevuld met minigames. Je kunt alleen of met meerdere spelers aan de bak met 12 minigames zoals paragliden, vechten, racen, bowlen en een wel heel goed in elkaar gestoken Monkey Ball variant van tennis. De minigames zijn dusdanig vermakelijk en het zijn er dusdanig veel dat SEGA en Ryu Ga Gotoku alleen hiervan al een game van 30 tot 40 euro hadden kunnen uitbrengen.

Super Monkey Ball Banana Mania review - Misschien iets te uitdagend

Super Monkey Ball Banana Mania is een behoorlijk uitgebreide game die barst van de content. Een deel hiervan ( de minigames) is ook echt leuk voor kids, maar het overgrote deel absoluut niet. Het schattige smoeltje van de game verhult namelijk een ware nachtmerrie, zelfs voor doorgewinterde gamers. Deze game is alleen voor mensen die in zijn voor een uitdaging en niet na tien keer doodgaan opgeven.