Super Monkey Ball: Banana Blitz HD Review – Toffe najaarstitel

dinsdag, 29 oktober 2019 om 15:00
ss 48f36d4189c1109034acd21c0d1c43afce8171cd600x338f1572294543
Voor je het weet klautert er een aap je woonkamer in. Super Monkey Ball: Banana Blitz HD is een feit en laat je door heel wat gekke levels en avonturen rollen. Lees er alles over in deze review.
“Nintendo Switch-codes zijn beperkt, dus reageer snel als je niet voor aap wil staan”. Deze tekst rolde onze e-mail binnen vanuit het PR-bureau dat verantwoordelijk is voor het uitsturen van de Super Monkey Ball review codes. Als de bliksem waren wij erbij en konden we met de Switch-game aan de slag.

Rollen door fantastische levels

Ondergetekende krijgt geen genoeg van de Super Monkey Ball-games. Banana Blitz op de Wii en PS Vita zijn helemaal uitgespeeld. Al is dat weer enige tijd geleden. Het voelt in ieder geval nooit als straf om weer te mogen rollen door toffe levels. Zoals de naam al doet vermoeden hebben we te maken met een HD-versie. Dit houdt in dat de versie van nu (PS4, Xbox One en Switch) voorzien is van een grote lik verf en de graphics zijn opgepoetst.
Was dat nodig? Op zich niet, want een game als deze speel je niet bepaald vanwege de grafische pracht. Al moet toegegeven worden dat het de game niet misstaat. Het oog wil immers ook wat. De belangrijkste modus van de game is de campagne waar spelers 100 singleplayer stages kunnen voltooien. Dit houdt in: rollen en binnen 60 seconden de finish halen.
ss db4bf6abdfd134b89cb8eaa8ea58d7ae5b547c53600x338f1572294835

Hoe makkelijk het ook lijkt, schijn bedriegt

Moet dat echt zo snel? Geen stress, de levels duren erg kort. Zeker de eerste levels kun je met twee vingers in de neus halen. Dit komt omdat er nog niet echt een mogelijkheid is waarop je iets fout kan doen en de regels vrij rechttoe rechtaan zijn. Later in de game worden de levels moeilijker, kun je door gaten vallen, zijn randen niet beschermd, moet je naar hoger gelegen plekken toe en nog veel meer. Op het eerste oog lijkt Super Monkey Ball Banana Blitz HD een makkelijke game, maar dat valt ‘tegen’. Zeker als je alles 100 procent uit de game wilt halen, ben je wel even bezig en dat is alleen maar een goed teken.
Bij de campagne, die trouwens de totaal niet creatieve titel ‘main game’ draagt, kun je kiezen uit zes aapjes om mee te spelen: Aiai, MeeMee, Baby, GonGon, YanYan en Doctor. En er is nog een vrij te spelen. Elke aap kenmerkt zich door een paar punten: speed, jump, bounce, size, weight en life. Denk je dat je té snel door een level rolt, neem dan bijvoorbeeld GonGon, die het niet zo van zijn snelheid moet hebben.
De wereld zelf is opgebouwd uit acht stukken, die op hun beurt weer onderverdeeld zijn in normale levels, een eindbaaslevel en een bonus stage. In praktijk betekent dit dat er kneiterveel banenen verzameld moeten worden. Reken maar dat dat leuk is, want je zult een paar uur lang continu met een grijns op je gezicht spelen. Zo tof én verslavend is de gameplay van deze game.
supermonkeyf1572294944

Naast de graphics zijn er meer nieuwe snufjes

De besturing op de Switch werkt overigens prettig. Zowel met de Pro controller als in de handheld modus is het spel heerlijk om te spelen. Motion controls kun je dus vergeten en eigenlijk is dat wel een keertje lekker. We kunnen in ieder geval vertellen dat de besturing soepel werkt.
Voor de rest is de game niet enkel met HD graphics opgepoetst, maar zijn er ook wat nieuwe opties. Nieuw is bijvoorbeeld de Decathlon modus. Hierbij kun je strijden tegen andere spelers over de wereld en is het doel om een zo hoog mogelijke score neer te zetten. Hoe? Door in tien minigames uit te blinken! Voor de rest heeft het spel nog een Online Ranking. Dus zij die klaar zijn met de hoofdgame, en denken goed te zijn, kunnen eens testen hoe goed ze nu daadwerkelijk zijn.
Ben je iets minder competitief, maar wil je wel extra plezier beleven zodra je klaar bent met het hoofdverhaal? Dat kan ook. Daarvoor bestaat de modus Party Games. Daar kun je met nog drie anderen minigames spelen die geheel afwijken van de levels die je gewend bent uit de hoofdgame. Zo is er bijvoorbeeld de minigame Hurdle Race, waarbij je aan het horde lopen bent. Of wat dacht je van snowboarden? Heb je ooit een aap zien snowboarden? Het levert in ieder geval fantastische beelden op.
Door deze soorten opties ben je niet meteen uitgekeken op de game en zit er wat tussen voor de typische singleplayer mensen, alsook degenen die een avondje lol willen hebben met vrienden. Of gewoon overdag met vriendjes en vriendinnetjes. Wat dat betreft is dit een titel voor jong én oud. De prijs van 40 euro is dan ook vrij schappelijk.
supermonkeyf1572295015

De minpunten halen het zeker niet bij al de pluspunten

Duidelijke minpunten zijn er niet. De hoofdgame heb je in principe redelijk snel uit en als je de Wii-versie hebt uitgespeeld, zijn de extra opties niet een reden om nu de Switch-titel in huis te halen. Aan de andere kant is het wel zo dat jij de game misschien al even geleden gespeeld hebt en wat is er erg aan om een game die je leuk vond nogmaals te spelen? Veel mensen hebben immers de Switch om niet alleen thuis te spelen, maar ook onderweg mee te nemen. De korte levels lenen zich daar perfect voor. Een ander minpunt is dat je de camera niet zelf kunt besturen, wat bij de originele game ook al wenselijk was.
Helaas moet je het ermee doen. Maar wat je krijgt is een game om door een ringetje te halen. De game ademt een en al vrolijkheid uit en wie wordt daar nu niet blij van? De levels zijn tof, de personages zijn schattig en de deuntjes zijn hilarisch. Tel daarbij dat je leuke levels hebt en nog diverse minigames, al dan niet alleen of met vrienden kunt doen, en je hebt een spel in huis waar je het najaar wel even zoet mee bent.