Sully Review (Blu-ray) - De man die een held werd

maandag, 03 april 2017 om 10:56
Op 15 januari 2009 wordt New York opnieuw opgeschrikt door een vliegtuigincident. Wij hebben het hier over ‘The Miracle on the Hudson’. US Airways vlucht 1549 maakt een succesvolle noodlanding in de Hudson, waardoor alle 155 passagiers het incident overleven. In de hoofdrol van deze gebeurtenis staat piloot Sully, en hij staat tevens centraal in onze Sully review.
De succesvolle noodlanding van US Airways vlucht 1549 is uitvoerig onderzocht en aangezien alle betrokkenen het incident hebben overleefd, is alle informatie algemeen goed. Een grote bron aan informatie is handig om te gebruiken, maar tegelijkertijd kom je daardoor terecht op een kantelpunt tussen documentaire en film. Het is uiteindelijk niet de bedoeling dat Sully een soort Air Crash Investigation wordt met hogere productiewaarde. Nee, de focus van Sully ligt bij Sully zelf; want wat doet een dergelijke gebeurtenis met iemand?

Piloot met nieuw ontvangen heldenstatus

Voor een dergelijke film ligt het erg voor de hand om met een rustige opbouw naar de crash toe te werken. Gelukkig heeft regisseur Clint Eastwoord daar niet voor gekozen, want aan het begin van de film staat de nasleep van het incident juist centraal. Hierdoor leer je de hoofdpersoon eerst wat beter kennen: hoe hij omgaat met nachtmerries, twijfel en het plotseling verkregen heldendom. Sully mag dan wel meer dan veertig jaar vliegervaring hebben, maar op de nasleep van een dergelijke gebeurtenis kun je je niet trainen.
De persoon die deze emotionele achtbaanrit van Sully vertolkt, is niemand minder dan Tom Hanks. Aan de hand van special features op de Blu-ray, en een credits scène, zien wij ook de echte Chesley “Sully” Sullenberger. Daarin wordt duidelijk dat Tom Hanks een hele sterke vertolking neerzet van wie Sully als persoon echt is. Het enige waar wij problemen mee hadden, is dat wij Tom Hanks van zoveel andere films kennen, dat het daardoor moeilijk was om Tom Hanks niet te zien als Tom Hanks.
Sully Review

Het besnorde cockpitduo

Dan weer terug naar de film Sully, die bestaat uit twee belangrijke componenten: de noodlanding op de Hudson en de nasleep van de gebeurtenis. Doordat de voicerecorder is gevonden, was het mogelijk om de noodlanding zo realistisch mogelijk neer te zetten. Hier is een hoofdrol uiteraard weggelegd voor Tom Hanks, maar ook voor Aaron Eckhart die de rol van Jeff Skiles, de copiloot, op zich neemt. Tezamen was dit besnorde duo erg overtuigend in de cockpit, en tevens daarbuiten was er een erg sterke chemie tussen de twee karakters, waar de film als geheel van profiteert.
Toch zijn de piloten niet de enige belangrijke karakters tijdens de noodlanding. Zo heeft de regisseur Clint Eastwood er goed aan gedaan om alle facetten van de noodlanding te belichten. Dit betekent dus de rol van bemanningsleden, scuba duikers, de kapitein en medewerkers van de veerpont, vrijwilligers van het Rode Kruis en uiteraard de passagiers. Leuk feitje; in de special features wordt bekend dat de scuba duikers en de kapitein van de veerpont zichzelf spelen in de film.

Het verhaal van passagiers voelt geforceerd

Een minder onderdeel van deze complete set aan betrokkenen bij de noodlanding, wordt vooral gevormd door de passagiers. Allereerst willen wij zeggen dat het uiteraard een traumatische ervaring moet zijn geweest voor de mensen in het vliegtuig. Voor de film hebben ze hier dan ook op ingespeeld door met een stukje achtergrond het verder te dramatiseren. Dit voelt een beetje als een standaard en geforceerd stuk aan in de film, en had niet gehoeven.
Als wij, naast alle betrokkenen van de noodlanding, even naar het groter geheel kijken van de film dan wordt duidelijk dat Sully een film is die New York in het zonnetje zet. Op 15 januari 2009, een koude winterse dag, zorgde heel New York voor een helpende hand. Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat alle 155 passagiers en bemanning het ongeval hebben overleefd. Dus lof waar lof toekomt.
Sully Review

New York wordt in het zonnetje gezet

Op cinematografisch gebied speelt New York duidelijk een hoofdrol in Sully, en de stad wordt ook heel mooi op beeld gebracht. Hierdoor is de film als geheel echt een ode aan New York, die af en toe wel de grens opzoekt van Amerikaanse verheerlijking. Gelukkig wordt dit nog afgewisseld met schaamteloze reclame voor Marriot, waar Sully en copiloot Skiles overnachten in de nasleep van de noodlanding.
Deze nasleep speelt zoals eerder gezegd een belangrijke rol in de film. Naast Sully is hier een grote rol weggelegd voor de NTSB, de National Transport Safety Board. Als agentschap doen zij onderzoek naar de noodlanding, met als belangrijkste vraag: was het wel nodig om in de Hudson te landen?

De NTSB is de grote vijand van de film

De NTSB doet onderzoek naar ieder ongeval waar een vliegtuig bij betrokken is. Dit is gewoon volgens procedure, maar voor de film is de NTSB meer bezig met een heksenjacht op Sully. Om enkel te kunnen bewijzen dat hij een foute keuze heeft gemaakt. De NTSB is daarmee de grote vijand in de film, die lijnrecht tegenover onze held Sully staat.
Wij kunnen niet ontkennen dat Sully als persoon ervoor heeft gezorgd dat iedereen op US Airways vlucht 1549 het ongeval heeft overleefd. Alleen is de film in deze zin wel erg Amerikaans, want het bouwt echt op naar de heldenstatus van Sully. Wat je daarvan vindt, is iets heel persoonlijks, dus wij laten aan jullie over om te bepalen of dat iets negatiefs of positiefs is.
Sully Review

De nasleep van een succesvolle noodlanding

Sully had heel makkelijk een documentaire kunnen worden, maar het is Clint Eastwood als regisseur gelukt om er een spannend drama van te maken. Hij doet dit door alle facetten goed te belichten, waaronder de nasleep, en dit niet in een standaard opbouw te gieten. Aan de andere kant is de film wel extra gedramatiseerd op meerdere punten, die de film niet goed doen. Zo voelt de achtergrond van passagiers geforceerd aan en is de NTSB als grote vijand wel erg ongenuanceerd.