Street Fighter X Mega Man Review

maandag, 21 januari 2013 om 18:00
Mega Man wordt dit jaar 25 jaar, en dat viert Capcom. De gratis game Street Fighter X Mega Man trapt dit jubileumjaar af, maar is dit spel reden voor een feestje, of is de feestvreugde al verpest voordat de taart is aangesneden?
Omdat de naam Street Fighter vooraan staat in de titel wekt dit misschien het vermoeden dat het hier om een traditionele fightinggame gaat, waarbij Ryu en zijn vrienden het opnemen tegen de tientallen robots die het Mega Man universum rijk is. Wij vragen ons alleen nog steeds af waarom er voor deze volgorde is gekozen, want Street Fighter X Mega Man is een Mega Man game in de puurste zin van het woord. Dat betekent dus felgekleurde 8-bit graphics, zenuwslopende chiptunes en een behoorlijk hoge moeilijkheidsgraad. Als je Mega Man 9 of 10 gespeeld hebt in de afgelopen jaren dan zul je je meteen thuisvoelen in SF X MM. Zeker als je een controller in je PC plugt.
Hadokens ontwijken
Het Street Fighter gedeelte van deze game komt om de hoek kijken bij de eindbazen van ieder level. Klassiekers als Woodman en Sheepman zijn deze keer ingeruild voor Chun Li, Ryu, Blanka en meer vechtersbazen uit het Street Fighter universum. De levels waar je Mega Man eerst een weg doorheen zult moeten banen hebben het thema van de bijbehorende straatvechter. Voordat je de Hadokens van Ryu ontwijkt, doorkruis je een Japans dorpje bij nacht, en het gebied van geheim agent C-Viper zit vol met liften en automatische turrets. Dit maakt de game de moeite waard voor de doorgewinterde Mega Man fan, maar ook de Street Fighter fanaat zal iedere tien seconden wel iets herkenbaars tegenkomen. Zijn het niet de eindbazen, dan zijn het wel de muziek, vijanden en omgevingen die voor een feest van herkenning zorgen.
Roze balkjes
Het blauwe robotje waar jij de controle over krijgt kan schieten, springen en glijden. Dit klinkt redelijk simpel, maar als je van plan bent om de credits zonder kleerscheuren te bereiken, dan zal je alle drie deze vaardigheden meester moeten worden. Zo zal je al snel precies weten hoe ver je kan springen zonder in een afgrond te storten, en welke vijanden na slechts één opgeladen schot van je Megabuster vernietigt worden. Een verkeerd geplaatste sprong waardoor Mega Man op een paar scherpe punten valt, betekent dat je terug moet naar het vorige checkpoint, en als je levens op zijn schopt het spel je zonder genade terug naar het hoofdmenu.
Dit zou niet erg zijn als het probleem altijd bij jou zou liggen, maar dankzij een paar frustrerende designkeuzes kan je de schuld net iets te vaak bij de game neerleggen. Zo is het (vooral in het level van Chun Li) erg onduidelijk welke gebouwen bij de achtergrond- en welke bij de voorgrond horen. Soms worden dezelfde sprites gebruikt bij een roze balk waar je overheen kan lopen, en een paar minuten later blijkt een zelfde balk niet meer dan een achtergronddecoratie te zijn.
Spinning Bird Kick
Als je een parcours hebt overleeft is dat nog geen reden om de vlag uit te hangen, aan het einde van ieder level staat je namelijk een eindbaas te wachten die de hindernisbaan die je zojuist doorlopen hebt degradeert tot een simpele wandelingetje. Iedere eindbaas heeft zijn eigen aanvallen en patronen, die het levensbalkje van Mega Man verbazingwekkend snel tot 0 laten dalen. Alle aanvallen die je te verduren krijgt komen uit de Street Fighter games, Chun Li trapt dus in het rond met haar spinning bird kick, en Dhalsim slingert alle kanten op met zijn lange armen.
Op een gegeven moment begin je echter patronen te ontdekken in de verschillende aanvallen, die zich steeds zullen herhalen. Die ontdekking betekent vaak het keerpunt van het gevecht, en binnen de kortste keren glij je onder aanvallen door en spring je net op tijd aan de kant terwijl je een opgeladen schot afvuurt. Het voordeel van deze hoge moeilijkheidsgraad is de voldoening die je krijgt als een eindbaas het loodje legt. Als kers op de taart krijg je na afloop van een knokpartij een nieuwe aanval. Na het verslaan van Ryu krijgt Mega Man bijvoorbeeld de mogelijkheid om Hadokens af te vuren. Jammer genoeg slaakt hij niet dezelfde 8-bit 'Hadoken!' kreet als Ryu doet.
Gratis!
In ieder opzicht is Street Fighter X Mega Man dus een fantastische Mega Man game, die overigens nog steeds updates krijgt om te ervaring te verbeteren. De meest recentelijk uitgevaardigde update voegt bijvoorbeeld een extra eindbaas toe, laten we dus hopen dat dit nog niet de laatste update is. De game is volledig gratis te downloaden, evenals de soundtrack van de game, die met de chiptune mixen van klassieke Mega Man en Street Fighter deuntjes op de mp3-speler van iedere zichzelf respecterende gamer thuishoort. Dit hele spel begon puur als het project van een enthousiaste Mega Man fan, Zong Hui. Hij kwam met het idee en liet een vroege versie aan Capcom zien. Zij besloten toen om de game op te pikken en officieel uit te brengen. Zeker met de gedachte dat het grootste deel van SF X MM in elkaar is gezet door één persoon kunnen wij niet anders dan respect hebben voor deze prestatie. Wij hadden geen beter verjaardagscadeau voor 'The Blue Bomber' kunnen verzinnen.