Street Fighter V Champion Edition Review – Overcompleet en toch niet

zaterdag, 22 februari 2020 om 10:00
championeditionf1582233599
Vier jaar na de release van Street Fighter V barst de game letterlijk uit zijn voegen van de content. We kregen in 2018 al een Arcade Edition met destijds alle beschikbare vechters, maar die is intussen achterhaald. Tijd voor een nieuwe versie die jou wederom van alle vechters voorziet. Met de Street Fighter V Champion Edition heb je de ultieme versie in handen, maar kunnen wij niet om het gevoel heen dat er nog wat mist.
Street Fighter V volgt met de Champion Edition ogenschijnlijk het patroon van zijn voorganger Street Fighter IV. Van deze game kwamen namelijk vier versies uit, waarvan de laatste (en derde) versie Ultra Street Fighter IV was. Daarin zaten alle vechters, pakjes en levels die de game je ging bieden. Inmiddels zijn we bij Street Fighter V ook bij de derde editie aangekomen die je voor 30 euro kunt kopen (of 25 euro voor een digitale upgrade), maar of dit ook de laatste editie van de game is valt te betwijfelen.

Al 80 vuisten en toch mis je wat

Street Fighter V heeft namelijk 40 vechtersbazen die met jeukende vuisten staan te popelen om onder de knoppen genomen te worden. Alle vechters uit de basisgame en contentseizoenen 1 tot en met 4 zitten in de game. Hieronder vallen oude bekenden zoals Ryu, E. Honda, Blanka, Sagat en M. Bison en een heel leger aan nieuwe gezichten zoals Menat, Falke en Kage. De interessantste karakters heeft Capcom voor het laatst bewaard, want nu kunnen fans eindelijk weer met eindbazen Seth (Street Fighter IV) en Gill (Street Fighter III) aan de slag.
Hoewel dit een indrukwekkend rooster is waar je urenlang van kunt smullen op het strijdtoneel, mist de game nog steeds een hele serie belangrijke vechters. Waar zijn Dudley, Yang en Yun en misschien nog wel de belangrijkste: Dan, de clown van de franchise? Door het gemis van deze karakters kan je het gevoel niet onderdrukken dat er meer aan zit te komen en dus uiteindelijk een nieuwe, ultieme versie van de game.
Dat deze personages er (nog) niet zijn, betekent niet dat de Champion Edition niet interessant is. Aan spelers die de game al hebben biedt de upgrade de mogelijkheid om snel alles vrij te spelen en spelers die de mouwen nog op moeten stropen krijgen met de fysieke versie van de ze versie meteen alles, zonder ook maar één klap uit te delen. Het bespaart je dus de moeite om urenlang achtereen de knokken voor kostbare in-game centen voor dat ene personage.
street fighter v champion edition gill 1280x720f1582233787

Bergen content voor een prikkie

Bovendien krijg je in deze editie veel meer dan ‘slechts’ een leger aan vechtersbazen om klappen mee uit te delen. Voor alle nieuwe en de bestaande karakters heeft Capcom gekozen om wat variatie aan te brengen. Iedereen had al een V-skill tijdens het vechten, maar nu neemt iedereen er twee mee naar het gevecht. Het dwingt je om je tactieken opnieuw te overwegen of je nu een doorgewinterde vechtjas bent of niet. De knokpartijen worden hierdoor ook veel gevarieerder, al zijn sommige nieuwe V-skills wel wat simpel van aard.
Naast de nieuwe V-skills brengt Street Fighter V Champion Edition je álle pakjes van de karakters die tot nu toe zijn uitgekomen. De teller hiervan staat momenteel ruim boven de 200 stuks, waaronder Halloweenkostuums, zwempakken, alternatieve looks en nostalgische outfits. Het toffe hiervan is dat je ook meteen de pakjes krijgt die uit andere franchises komen. Zo kun je Ken uitdossen als Dante uit Devil May Cry en verandert Ryu in Mega Man.
Last but not least krijg je in deze editie toegang tot bijna alle levels die tot nu toe in de game voorbij gekomen zijn. In totaal heeft deze versie van de game 34 levels om je in uit te leven. Het enige dat je niet krijgt zijn de 4 Capcom Pro Tour levels en de outfits die je via Fighting Chance, uitdagingen in de game, vrij kunt spelen. Maar dan heb je nog wat om naar te streven, naast het worden van de sterkste vechter op de wereld.
street fighter vf1582234133

Compleet en in balans

Street Fighter V bood bij de originele release in 2016 nog niet heel veel mogelijkheden om dat doel na te streven. Er was een offline modus om tegen elkaar te knokken, een verhaalmodus voor ieder karakter en een eenvoudige online modus te vinden in de game. Intussen kun je voor alle karakters het verhaal volgens, een hoofdverhaallijn die je uren zoet houdt en talloze online modi zoals Ranked en Casual gevechten, missies en uitdagingen om te voltooien voor speciale beloningen zoals outfits en een survival modus die je het vuur aan de schenen legt. Hiermee is de game een van de meest uitgebreide vechtgames van dit moment.
Capcom heeft zich met alle updates die verschenen ook aan haar belofte uit 2016 gehouden. De game zou ontworpen worden om tegen elkaar te vechten en niet tegen de game. Dat betekende dat de game bij elke update, uitgebracht karakter en nieuwe modus gebalanceerd zou moeten worden en tot op de dag van vandaag is dit het geval. Hoewel het voor sommige karakters jammer genoeg betekent dat ze iets minder snel of krachtig werden is dit onder aan de streep een erg goede zaak!
sf5f1582234009

Een mindere zaak is dat Street Fighter V Champion Edition zichzelf probeert te verkopen aan iedereen die de upgrade nog niet heeft. Capcom heeft er namelijk voor gekozen om in-game advertenties toe te voegen voor de editie die tijdens de laadtijden getoond worden. Het gekke hiervan is dat zelfs de mensen die de upgrade of de fysieke versie al hebben die advertenties ook te zien krijgen. Het voelt een beetje aan alsof je de free to play versie van een mobiele game speelt, met als verschil dat je hier in de menu’s kunt kiezen om de advertenties uit te zetten.
Doe je dit, dan krijg je niet meer de verkoopplaatjes van Capcom te zien terwijl je wacht. Het nadeel hiervan is dat het je dan ineens opvalt hoe lang de laadtijden eigenlijk zijn tussen de matches in. Soms zit je wel dertig seconden tot een minuut te wachten voordat je eindelijk de vloer aan mag vegen met je tegenstander. Dit is jammer genoeg niets vergeleken met de wachttijd die je hebt als je de game net opstart. Die kan namelijk wel oplopen tot een minuut of drie.
sfv sethf1582233933

Street Fighter V Champion Edition review – Geweldig, maar nog niet compleet

Hoewel de laadtijden niet echt roet in het eten gooien, moet Capcom hier wel iets aan gaan doen. Daarnaast zou het getuigen van fanservice als de game verrijkt wordt met de vechters die nu nog missen. Net als de vorige editie van de game is de Champion Editie het waard om te kopen, tenzij je al blaren op je duimen en (digitaal) bloedende knokkels hebt. Dan heb je namelijk hoogstwaarschijnlijk het meeste al vrijgespeeld met je in-game geld.