Street Fighter V Arcade Edition Review - Baas boven baas!

dinsdag, 13 februari 2018 om 12:31
Bijna twee jaar na de release van de ijzersterker vechtgame Street Fighter V komt Capcom met de 35 euro kostende Arcade Edition van de game. En die maakt de game interessant, of je de game nu al hebt of niet. Wat er in deze versie van de game zit? Dat lees je in deze Street Fighter V Arcade Edition Review!
In 2016 gooide Capcom het roer al compleet om met de release van Street Fighter V. De game bracht een compleet nieuw vechtsysteem met zich mee en zette direct de eSports wereld op scherp. Spelers konden weer echt tegen elkaar vechten en dat werd door ons beloond met een dikke 8.5 in de Street Fighter V Review.
Street Fighter V Arcade Edition Review

Weer op de schop

Het vechtsysteem van Street Fighter V bracht namelijk echt dynamiek naar de game. Het systeem van V-Triggers, V-Skills en V-Reversals maakte ieder gevecht al flink spannend tot het eind. Natuurlijk waren de tactieken, combo’s en speciale aanvallen ook van de partij in de game die per update gebalanceerder werd.
En nu gooit Capcom het vechtsysteem weer op de schop in deze Arcade Edition. Althans, op de schop is een groot woord. De ontwikkelaar brengt simpelweg nog meer dynamiek naar de game door nieuwe V-Triggers te introduceren voor ieder karakter. Had je de karakters al doorgrond? Dan kun je nu opnieuw beginnen.
De V-Trigger van Ryu is bijvoorbeeld een Parry die de tegenstander echt flink afstraft. En Zangief was misschien niet de meest ideale keuze om combo’s uit te voeren, maar de nieuwe V-Trigger maakt dit een ander verhaal. De nieuwe V-Triggers zijn een aangename afwisseling na twee jaar Street Fighter V die de game echt fris aan doen voelen.
Street Fighter V Arcade Edition Review

Extra voordeel voor de nieuwkomer

Capcom heeft in Street Fighter V al een maandelijkse DLC update die telkens de game weer opfrist door vaak nieuwe karakters naar de game te brengen. Er zijn in totaal al twaalf karakters uitgebracht die het totaal aantal karakters naar 26 brengt. En al deze karakters zijn beschikbaar als je de Arcade modus aanschaft zonder dat je daar één cent van je Fight Money, waarmee je normaal content kunt kopen in de game, voor hoeft in te leveren.
Het is een bewuste keuze van Capcom die nieuwe spelers moet trekken naar de game. En met zoveel voordeel (twaalf karakters, enkele levels en een berg pakjes) moet dat zeker wel gaan lukken. Maar dit kan wel als een steek overkomen bij de trouwe speler. Die krijgt namelijk zijn digitale centen niet terug, sterker nog, de bezitter van Street Fighter V moet gewoon alle karakters van DLC seizoen 1 en 2 met Fight Money kopen.
Tenzij er gekozen wordt om de Arcade Edition aan te schaffen voor 35 euro. Capcom richt zich met deze editie dan ook vooral op degene die de game bij de release heeft overgeslagen, bijvoorbeeld om het gebrek aan singleplayer content. Want die krijg je in deze editie genoeg. Waar Capcom eerst de nadruk legde op het online spelen, komt er nu een flinke portie singleplayer content naar de game die voor iedereen gratis toegevoegd wordt. Te beginnen met de voornaamste toevoeging, de Arcade modus.
Street Fighter V Arcade Edition Review

Alle Street Fighter verhalen op een rijtje

Deze modus laat je zoals gewoonlijk in een vechtgame, een aantal gevechten achter elkaar spelen om vervolgens de eindbaas te bereiken. Het is een standaard riedeltje, maar wel een waar iedere vechtgame aan voldoet om fans te laten smullen. Capcom maakt er dit keer, ter ere van Street Fighters dertigste verjaardag, iets speciaals van.
Want in plaats van een laddertje beklimmen met ieder karakters doet Capcom nu ‘ieder’ Street Fighter verhaal aan dat je kent. Je begint met de originele Street Fighter, om chronologisch door te gaan naar Street Fighter Alpha, Street Fighter II, Street Fighter IV, Street Fighter V en uiteindelijk Street Fighter III. Iedere game heeft zijn eigen verhaallijn en is dus een aparte ladder.
En het toffe is dat je iedere game ongeveer opnieuw beleeft door dit te spelen. In Street Fighter II kies je je vechter en beklim je de ladder om aan het einde Vega, Balrog en M. Bison in elkaar te mogen slaan. Mis je Sagat? Dat klopt, want die is op het moment van schrijven nog niet verschenen en dus logischerwijs nog niet beschikbaar in dit verhaal.
Datzelfde geldt voor een heel aantal andere karakters, waaronder de halve cast van Street Fighter III. Gill, Necro, Sean, Yang en Yun, Makoto, Q, Hugo, Remy, Twelve, Elena en Dudley: je moet ze allemaal missen en dat is erg jammer. Of deze karakters nog naar de game komen is onbekend, maar als dit zo is, dan duurt het nog heel wat maanden met nieuwe karakters voordat alleen dit rijtje al compleet is.
Street Fighter V Arcade Edition Review

Verschillende paden

Los van dit gemis krijg je wel echt een nostalgische trip voorgeschoteld. De karakters die wel al beschikbaar zijn komen in hun kloffie uit de betreffende game aanzetten. En, last but not least, je mag het tegen ze opnemen in hun eigen level uit die betreffende game (inclusief een remix van de soundtrack van dat level)! Onder andere het iconische dak waarop je tegen Ryu vecht, het Engelse kasteel waar Cammy klappen krijgt en natuurlijk de geheime schuilplaats van M.Bison in een tempel in Thailand.
Ze zitten er allemaal in. Een ander tof element is dat je verschillende paden kunt volgen. Dit wil zeggen dat je telkens kunt kiezen wie jij als volgende een paar klappen wil geven. Het heeft niet heel veel om het lijf en verandert niets aan het einde, maar toch is het een leuke toevoeging. En het einde?
Dat is, zoals gebruikelijk, voor ieder karakter en in iedere Street Fighter verhaallijn anders. Telkens speel je een stuk artwork vrij wat het einde van je karakter vertelt en nog een ander stuk artwork uit het Street Fighter universum. Het daagt je uit om met ieder karakter de verschillende Street Fighter verhalen door te spelen.
Street Fighter V Arcade Edition Review

Arcade is niet het enige nieuwe

Naast de Arcade modus heeft Capcom nog een tweetal nieuwe modi toegevoegd aan Street Fighter V: Team Battle en Extra Battle. In de Team Battle modus kun je twee teams van maximaal vijf karakters samenstellen en deze tegen elkaar laten knokken in een tegen een gevechten. Het is een toffe modus die het leuk maakt om met meer dan twee spelers op de bank tegen elkaar te strijden.
Extra Battle is een modus die je Fight Money kost. Je moet dit in-game geld inzetten om deel te mogen nemen aan uitdagingen die maar even beschikbaar zijn. Als je de uitdaging haalt, word je rijkelijk beloond met onder andere Fight Money en unieke outfits.
Maar de belangrijkste toevoeging van Street Fighter V Arcade Edition is misschien nog wel te vinden in de Training modus. Daar kun je nu namelijk trainen als een heuse e-sporter door de framedata van iedere beweging in te zien. Door deze inzichten, die met onder andere kleuren worden aangetoond, doorgrond je je tegenstander nog makkelijker. En dat zorgt er weer voor dat jij met wat groter gemak een flink pak rammel uit kunt delen!
Street Fighter V Arcade Edition Review

Street Fighter V Arcade Edition Review - Monsterlijk complete versie

Waar de basis van Street Fighter V altijd al ijzersterk was, is deze nu ook nog eens een stuk completer geworden. Met een hele serie aan karakters, levels en outifts is er keuze genoeg. En wat betreft modi is er ook voor ieder wat wils, zowel online als offline, multiplayer en singleplayer.
Capcom zet met deze versie van Street Fighter V de deur naar e-sports wat verder open voor iedereen, maar biedt ook direct een complete game voor iedereen die niet deze ambitie heeft. Voor iedere vechtersbaas is Street Fighter V: Arcade Edition verplichte kost, maar ook degene die nog niet alle karakters heeft vrijgekocht heeft baat bij deze versie.