Street Fighter 5 Review - Zet wederom de toon voor de toekomst

maandag, 15 februari 2016 om 17:00
Street Fighter is altijd toonaangevend geweest op het gebied van vechtgames. Na Street Fighter IV heeft Capcom besloten om het roer om te gooien en “de spelers weer tegen elkaar te laten spelen, in plaats van tegen de game”. Of dat is gelukt lees je in de Street Fighter 5 Review!
Street Fighter is in menig gamershartje opgenomen. De franchise is al bij ons sinds 1987 en heeft de norm gezet voor de vechtgames van tegenwoordig. De franchise staat ook nog steeds hoog aangeschreven en dat is niet voor niets. Street Fighter is namelijk een van de weinige franchises die zo’n rijke historie heeft en waarbij zoveel tactiek aan bod komt in een vechtgame.
Street Fighter 5 Review

Een nieuwe generatie die om verandering vraagt

Capcom heeft de afgelopen generatie consoles al gedomineerd met Street Fighter IV. Deze game kwam uit met een redelijk grote groep vechters en kreeg daarna ook nog een aantal uitbreidingen (of versies) die het totaal op 44 karakters zette. De laatste versie van de game kwam later ook uit voor de PlayStation 4, maar deze port was minder succesvol.
Met de komst van de huidige generatie consoles heeft Capcom besloten zuinig te zijn op Street Fighter. De nieuwe generatie consoles brengt ook een nieuwe generatie gamers met zich mee en dus nieuwe behoeften. De verwachtingen van de fans ligt tegelijkertijd erg hoog. Capcom heeft dat goed in de gaten en heeft de uitdaging dan ook aangenomen.
De uitdaging voor Capcom was natuurlijk om een game te maken die niet een paar maanden of een jaar op het netvlies blijft staan zoals veel games, maar een game die jaren mee moet kunnen. De ontwikkelaar stapt nu redelijk in het begin van deze generatie in en grijpt de koe bij de horens door Street Fighter 5 zo gevarieerd mogelijk te maken.
Street Fighter 5 Review

Een nieuwe manier van vechten

De rijke geschiedenis en de vele successen van Capcom hebben daar meer dan een handje bij geholpen. Games als Super Street Fighter II Turbo en Street Fighter Alpha vernieuwden eerder de franchise en de manier van vechten en vormen nu de basis voor Street Fighter 5. Maar de formule die Street Fighter al vanaf het begin hanteert blijft bestaan. Of eigenlijk is deze terug van weggeweest.
Capcom beloofde namelijk het gevecht weer terug te brengen naar de speler en doet dat met een nieuw vechtsysteem. Natuurlijk bevat Street Fighter 5 de welbekende aanvallen als de Hadouken, Shoryuken en de Spinning Bird Kick en een weloverwogen combosysteem, maar om gevechten te stroomlijnen en veel dynamischer te maken zijn er nieuwe elementen toegevoegd.
Dit zijn de V-Skills, V-Triggers en de V-Reversals. Street Fighter 5 verruilt de Ultra meter uit het vorige deel voor de V-meter die je gaandeweg het gevecht vult. Ieder karakter heeft deze meter en een set van unieke V-aanvallen om in te zetten. Zo heeft Cammy een handige V-Skill om projectielen te ontwijken, Ryu een counteraanval als V-Reversal en wordt Necalli ongeveer Super Saiyan als je zijn V-Trigger inzet.
Dit, en de Critical Art (Super) die nu minder schade doet, maakt een gevecht veel intensiever, maar dat is niet alles. Door een aantal bewegingen, zoals de dash die nu niet meer onoverwinnelijk is, te tweaken heeft Capcom er ook voor gezorgd dat je altijd op je hoede moet zijn en dat iedere fout die je maakt je openstelt voor een genadeloos pak rammel!
Street Fighter 5 Review

Focus op de multiplayer

Street Fighter 5 is natuurlijk een vechtgame en de versus modi hebben dan ook overduidelijk de focus. Street Fighter 5 bevat een offline Versus modus waarbij je tegen een vriend op de bank kunt vechten, maar ook online valt genoeg slaag uit te delen. Je kunt online vechten in de Battle Lounge, Ranked Matches en Casual Matches. Het verschil met de offline Versus modus is dat je per gevecht punten verdient.
Daarbij doet dit je karakter langzaam in level stijgen. Een erg tof systeem, wat ook nog eens goed werkt. Karakters worden hier niet sterker van, maar je verdient hier in-game geld(Fight Money) mee, waar we later in deze Street Fighter 5 review op terug komen. Als je online gevechten wint verdien je in de Ranked Matches zogeheten League Points.
Hoe meer League Points je hebt, hoe hoger in rang je zult stijgen. Als je verliest, verlies je ook weer punten en kun je zelfs in rang zakken. Je weet dus vanzelf wanneer het tijd is om terug de training in te gaan, want de punten die je verliest liegen er niet om. De online wereld is genadeloos!
Capcom heeft het online ranking gedeelte in Street Fighter 5 erg goed uitgewerkt en datzelfde geldt voor de netcode, een belangrijk onderdeel bij iedere fighting game. Je kunt namelijk zelf kiezen of je tegen PlayStation 4 spelers, PC spelers of allebei wil spelen en ook de minimale connectie en het land is instelbaar in alle online modi. Wat een opluchting is dat. Geen gevechten vol lag meer, maar gewoon lekker knokken in een vloeiende pot.
Street Fighter 5 Review

Genoeg Singleplayer modi

Via de optie Capcom Fighters Network kun je ook replays nakijken en statistieken van spelers opzoeken. Erg tof om te checken waar je in de wereldlijst staat, maar zeker ook om bij je vrienden op te scheppen met die ene geweldige replay, waar jij ontzettend kont schopt!
Als je liever even alleen speelt, kan dat natuurlijk ook. Street Fighter 5 heeft namelijk volop Singleplayer modi zoals de Story modus. In deze modus kun je de Character Stories doorlopen die een soort introductie geven aan iedereen, maar ook voor iedere vechter tot de epiloog leiden. Interessant voor de fans, maar zeker ook voor de nieuwkomers in de franchise. Er komt ook nog een algehele Story Modus aan middels een gratis update.
Naast de Story Modus bevat Street Fighter 5 ook een Survival modus, die je in staat stelt om het tegen de computer op te nemen. Je kunt hier je karakter kiezen en dan een Easy, Medium, Hard of Hell Survival starten. De moeilijkheidsgraad bepaalt het aantal gevechten en hoe sterk je tegenstander is.
Tussen gevechten door kun je je verdiende score inzetten voor het bijvullen van je leven of andere voordelen. Survival is een toffe modus die retemoeilijk is op Hell, maar je dik beloont met extra kleuren als je wint! Je moet alleen wel even gaan zitten om alles vrij te spelen. Er zijn namelijk standaard al 14 karakters die nog middels content uitgebreid worden.
Street Fighter 5 Review

Een gevarieerde groep vechters…

En met elk van deze vechtersbazen moet je alles doorlopen om de kleuren vrij te spelen. De cast van Street Fighter 5 bestaat uit oudgedienden, terugkerende bekenden en enkele nieuwe gezichten. Je kunt bijvoorbeeld met Ryu, Ken, Dhalsim, Zangief, M.Bison, Cammy, Chun Li en Vega aan de slag, maar er zijn ook oude bekenden en nieuwe karakters toegevoegd.
Sommige bekende gezichten zoals Ken hebben een nieuw uiterlijk gekregen dat beter in de lijn van het verhaal past dat tussen Street Fighter IV en Street Fighter III ligt. Enkele oude bekenden zijn Karin Kanzuki en R.Mika en die voor het eerst in Alpha opdoken, maar ook Birdie uit Street Fighter (en Alpha) en Charlie Nash uit Warriors Dreams zijn weer terug.
De nieuwe personages Necalli, Rashid en Laura vullen de cast mooi aan en ook F.A.N.G. is nieuw, maar dit is een vreemde vogel vergeleken met de rest. Het gros van de karakters is prima in balans, maar sommige karakters dreigen de balans wel te ontwrichten. Neem bijvoorbeeld Necalli die echt té krachtig is op het moment.
Gelukkig voert Capcom regelmatig updates door waarmee de game steeds in balans gehouden zal worden. En dat is niet het enige wat Capcom met deze update toevoegt. Street Fighter 5 zal namelijk ook op dit gebied een revolutie ontketenen in het genre. Er komt geen Super, Turbo of Omega versie van deze game. Maar content zeer zeker wel!
Street Fighter 5 Review

Zelf je content verdienen

Capcom heeft al aangegeven dat er updates rondom Street Fighter 5 zullen komen. Er zullen nieuwe karakters, kleuren, pakjes en natuurlijk levels bij komen. Op het moment zijn er elf levels waarin je elkaar tot pulp mag rammen, waaronder Shadaloo Base en Forgotten Waterfall, maar dat worden er zeker meer. En het mooie is; Het kost je geen drol!
De game heeft een in-game verdienmodel, waarbij je Fight Money kunt verdienen. Met dit geld kun je vervolgens in de Shop gameplay gerelateerde content aanschaffen zoals karakters en nieuwe pakjes. Je komt heel simpel aan dit geld, namelijk door de verschillende Singleplayer modi door te spelen en natuurlijk door online gevechten te winnen. Je hoeft dus in principe nooit geld uit te geven om aan belangrijke content te komen. In plaats daarvan beloont Capcom je voor de tijd die je in de game steekt.
Er is ook een andere manier om alles vrij te spelen, namelijk met Zenny. Dit is in-game geld wat je met echt geld aanschaft. Er zullen meerdere Zenny bundels zijn, dus als je alles meteen wil hebben, kan dat gewoon middels deze microtransacties. 1 Dollar is 100 Zenny, maar een karakter kost al 600 Zenny, dus je moet dan wel even in de buidel tasten.
Een erg goed systeem dat iedereen wat biedt, maar er is één (klein) nadeel; Capcom heeft er voor gekozen om enkele premium outfits alleen voor Zenny aan te bieden, dus mensen die die willen, moeten er toch nog voor betalen. Dit doet niets schadelijks voor de gameplay (geen Pay to Win), maar is desalniettemin een beetje jammer.
Street Fighter 5 Review

Grafisch ook prachtig

Natuurlijk is het allemaal erg leuk als een game voorzien wordt van constante updates, een gevarieerde cast biedt en een dynamisch en uitdagend vechtsysteem, maar het oog wil ook wat. En ook dat zit wel snor bij Street Fighter 5! Capcom heeft de grafische stijl van SFIV aangehouden, maar heeft daar wel de nodige aanpassingen in aangebracht. De karakters zijn veel gedetailleerder vormgegeven.
Zo zien we dat de spierballen van de karakters echt diepte hebben en dat de gezichtsuitdrukkingen, al zijn ze nog steeds overdreven, beter kloppen. De animaties van de karakters zien er beter en vloeiender uit, op enkele clipping problemen na. De vlechtjes van Cammy dansen nu realistisch mee terwijl ze je de grond in trapt.
De game draait op 60 frames per seconde en in full HD resolutie. Het loopt dan ook heerlijk soepel. De kleuren in de verschillende levels en natuurlijk de karakters komen prima over en de schaduwen en lichteffecten zijn om van te smullen. Als je bijvoorbeeld een Hadouken gooit zie je de weerkaatsing van het licht gewoon op het lichaam en in de ogen van Ken terug! In één woord fan-tas-tisch!
Street Fighter 5 Review

Zet opnieuw de toon voor de toekomst

Capcom heeft met Street Fighter 5 een dijk van een game neergezet. De game ziet er erg goed uit en speelt heerlijk weg. De gevechten zijn erg dynamisch door de V-aanvallen en de gevarieerde cast en ook de levels zien er bijzonder goed uit. Wat betreft modi bevat de game ruim voldoende spelplezier voor zowel online als offline.
De game is helaas niet helemaal perfect. Sommige karakters zijn wat uit balans en er is toch nog sprake van betaalde content, al is dat erg weinig en geen belangrijke content. Ondanks deze kleine puntjes kunnen we met een gerust hart zeggen dat Street Fighter 5 weer de toon heeft gezet voor de toekomst van het genre! Sho Ryu Reppa!