Stick It to the Man Review

maandag, 29 september 2014 om 11:38
Stick It to the Man klinkt als een advies dat ouderwetse ouders geven wanneer je als vrouw uit de kast komt. Vergeet dat, want Stick It to the Man is een game die absoluut niet in de kast moet blijven liggen.
Als je een heftige dromer bent of weleens een nachtmerrie hebt, dan ken je die vage staat waarin je dan wakker wordt. Stick It to the Man voelt alsof een gewone game die drie seconden na het opstarten in een bizarre droom of nachtmerrie veranderd.

Creatieve game

Stick It to the Man draait om een man genaamd Ray, die met zo’n oldschool slijmhandje (dat je misschien zelf vroeger als speelgoed had) de spelwereld moet beïnvloeden. Zijn spelwereld bestaat uit papieren behangetjes en stickers. Soms moet je dat plakhandje gebruiken om behang ergens af te scheuren, of juist een sticker op een bepaalde plek plakken.
Komt het concept je bekend voor? Het kwam op ons over als een soort hybride tussen Tearaway en LittleBigPlanet, maar als je wat verder komt merk je al gauw dat dit geen MediaMolecule-game is, maar eentje van Zoink! Zoink kun je kennen van diverse mobile games zoals Reality Fighters Dojo! en Adventure Time: Rock Bandits. Geen enorm bekende studio, maar overduidelijk een team creatieve Zweden.
Stick it to the man <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201409/t/stick-it.jpg" />

Stick It to the Man is Read the Man

Wat is namelijk het geval: de game is wel iets meer dan stickertjes plakken en papiertjes scheuren. Ray kan gedachten lezen en dat is geniaal. Het mooie is dat hij niet in één keer iedereens gedachten binnen krijgt, maar alleen van de persoon die hij (of eigenlijk dus jij) selecteert. De eerste keer dat je die mogelijkheid hebt, is wanneer een taxichauffeur zichzelf bijna wil ophangen.
Door z’n gedachten te lezen, die in dit geval over de taxichauffeurs ex-vriendin Barbara gaan, kun je in het geselecteerde level op zoek naar die Barbara om zo een stapje dichterbij het redden van z’n leven te komen. Op hun beurt doen al die eigenzinnige, grappige mensen ook iets terug voor Ray, want hij komt verder in de game door problemen op te lossen. Het is dus een heleboel puzzelen en rondwandelen in de 2D-spelwereld, maar die is zo leuk en rijk dat je er waarschijnlijk graag een paar keer doorheen gaat.
Zoinks game Stick it to the man

Niet de langste game ooit

Je moet ook wel, want Stick It to the Man zal met z'n vijf uurtjes niet de award winnen voor de langste game ooit. De content is wat karig. Niet qua kwaliteit, maar qua kwantiteit. We hadden graag meer levels gezien.
Niet in de minste plaats omdat de besturing best onhandig is, en tegen de tijd dat je eindelijk een en ander onder de knie hebt, dan is de game alweer klaar. Je zit soms echt te pielen met je rechterpookje en dan weer de schouderknoppen en de triggers, maar het is een handigheidje waar je later wel iets beter in wordt.
Stick It to the Man smaakt ook naar meer om positievere redenen, want er zit een heleboel creativiteit in. Het beroep van Ray alleen al: tester van bouwhelmen. Ook is de combinatie van platformen, puzzelen en geheimen afluisteren een hele leuke gebleken. We hopen dat Stick it to the Man 2 snel wordt aangekondigd en dat die game dan iets langer is dan zijn voorganger met tien hoofdstukken.
We hopen ook dat een eventueel tweede deel iets moeilijker is, want je krijgt wel heel veel hints als je er even niet uitkomt. Bovendien bevat de game ook een heleboel checkpoints, die op de LittleBigPlanet-manier in beeld komen. Kortom, als je langs een postbus loopt, dan zie je een groen lichtje en zul je daar weer tot leven komen mocht je een ravijn instorten.

Stick It To the Man

Uniek, maar niet uitdagend

In een paar uur is het gedaan met Stick It to the Man, maar je betaalt er dan ook niet heel veel voor. De uitdaging mocht wel iets hoger, want eigenlijk wordt elke fout die je maakt je makkelijk vergeven. Ray de bouwhelmentester is niet stuk te krijgen, maar heeft wel een grappig en uniek avontuur voor jou in petto.