Steep Road to the Olympics DLC Review - Oefenen voor het echte werk

woensdag, 27 december 2017 om 11:50
Steep bewees vorig jaar dat de digitale sneeuwpistes net zoveel lol konden brengen als het echte werk. Nu, een jaar later, zijn de Winterspelen op komst en wordt het sneeuwhappen in Korea. Om deze gelegenheid te vieren, biedt een nieuwe uitbreiding extra winterplezier. Met de Steep Road to the Olympics DLC review reizen we af naar het besneeuwde oosten.
Iedereen die het heerlijk vindt om rond te rollen in de verse sneeuw kan zijn hart ophalen met de uitbreiding van Steep. Ditmaal gaat de reis naar Zuid-Korea, waar volgend jaar de Olympische Winterspelen plaatsvinden. Het ideale moment dus om alvast op te warmen en de parcours te verkennen.
Dit kan voornamelijk in de verhaalmodus die Road to the Olympics rijk is. De opzet van deze campagne is dat je als naamloze sporter voorbereidingen treft om mee te doen op de aankomende winterspelen. Je kiest uit een van acht generieke sporters en gaat het avontuur aan. Daarbij valt op dat de DLC je, zeker in het begin, wel heel erg wil helpen bij alles wat je moet doen.
Steep road to the olympics dlc review

Een niet altijd even interessante campagne

Er zijn namelijk talloze tutorials die je verplicht moet voltooien om progressie te kunnen maken. Hierbij moet je denken aan de meest simpele sprongen, iets wat voor doorgewinterde spelers geen probleem is. De insteek is leuk, maar de uitwerking is niet helemaal zoals gehoopt. De verhaallijn voelt nu meer als een introductie voor nieuwe spelers dan een uitdaging voor bestaande fans.
Tussen de gameplay door word je aangesproken door een aantal echte atleten, die in diverse video’s vertellen over hun eigen ervaringen tijdens het beoefenen van hun sport. Grappig bedacht, maar het komt een beetje uit de lucht vallen en voegt niet echt iets toe aan het totaalplaatje. Als je je einddoel bereikt hebt – het behalen van een gouden medaille in drie disciplines – ontbreekt er voldoening. De campagne is niet waarom je deze DLC in huis haalt.
Nee, dat doe je meer voor het feit dat er een gloednieuw gebied aan de game wordt toegevoegd. Korea, het gebied waar je tijdens de campagne in rondzwerft, is niet vrij te verkennen. Maar het andere gebied daarentegen, Japan, is wel vrij om van top tot teen onderzocht te worden. Al gebeurt dan wel in mindere mate dan je gewend bent in de game.
Steep road to the olympics dlc review

Een andere focus dan de rest van de game

De Road to the Olympics DLC focust zich voornamelijk op snowboarden en skiën, mede doordat paragliden en basejumping geen officiële olympische onderdelen zijn. Daardoor worden de leukste onderdelen van de basisgame gelijk weggestreept. Eeuwig zonde.
De overgebleven disciplines zijn dan wel weer goed uitgewerkt. De DLC bevat een aantal toffe events die zelf de doorgewinterde digitale wintersporter aan het zweten zetten. Bovendien is het grinden, een functie die later aan de game is toegevoegd, ditmaal nog uitgebreider geïmplementeerd. Overal in de wereld vind je hekken en pijpen waar je overheen kunt glijden om een vonkenregen te veroorzaken.
De focus van de Road to the Olympics DLC ligt met deze veranderingen dus net iets anders dan de voorgaande content. De moeilijkheidsgraad wordt, na het tergende begin, wat opgeschroefd en het is te merken dat Ubisoft goed aan de game heeft zitten sleutelen sinds de release vorig jaar. Toch zijn er nog steeds struikelblokken die aanwezig zijn, waar de wisselvallige physics een goed voorbeeld zijn.
Steep road to the olympics dlc review

Steep Road to the Olympics DLC Review - Een leuk tussendoortje

De Steep Road to the Olympics DLC vindt dan ook zeker niet opnieuw het wiel uit. Je kunt het beter zien als een wissel van zomer- naar winterbanden. De kern van de content blijft hetzelfde als het origineel, maar de focus is toch wat verlegd met de lineaire verhaallijn en het ontbreken van enkele originele disciplines.
De nieuwe spelwereld zit wel vol met content om mee te stoeien, waarbij de moeilijkheidsgraad aardig hoog kan zijn. Ook het grinden is ditmaal netjes verwerkt in het totaalpakket, al blijven oude problemen nog steeds om de hoek kijken. Road to the Olympics is een leuke toevoeging aan het Steep-pakket, maar voelt meer als een tussendoortje dan een volwaardig nieuw hoofdstuk.