Steelseries Arctis Nova Pro Review - Een hoge kwaliteit headset

zondag, 12 juni 2022 om 15:00
steelseries arctis nova pro 3f1654512137
Steelseries is een grote naam als het aankomt op gaming accessoires. Meestal slaat ze de plank goed raak zoals we gezien hebben bij de Aerox 3 gaming muis en de Arctis Prime headset. Of de accessoires gigant met de nieuwe Steelseries Arctis Nova Pro weer een kwalitatieve headset weet te leveren, lees je in deze review!

Maximale comfort

De Steelseries Arctis Nova Pro onderscheidt zich op het eerste gezicht niet heel erg van andere headsets. Het design is namelijk simpel, zo zijn de kleuren neutraal en bevat het ook geen RGB-lichten. Het is wel mogelijk om bij Steelseries zelf zo geheten 'boosterpacks' te kopen om wat kleur te geven aan de headset. Een boosterpack bevat platen voor de zijkanten en een hoofdband in dezelfde kleur.
Toch heeft de headset zelf wel al een paar kleine details die de Steelseries Arctis Nova Pro onderscheidt van andere gaming headsets op de markt. Zo raakt de bovenkant van je hoofd het metaal van de headset niet aan. Tussen het metaal en je hoofd zit namelijk een zacht hoofdbandje die de headset extra comfortabel laat aanvoelen. Het bandje zit aan beide kanten vast aan kleine bevestigingen. Beide kanten van de headset hebben drie bevestigingen en hierdoor kan je het bandje verstellen door het hoger of lager vast te zetten. Daarnaast kan je net als bij de meeste andere headsets de oorkussens omhoog en omlaag schuiven. De headset is dus goed verstelbaar, je kan het dus zo comfortabel maken als je het zelf wilt.
De oorkussens zijn daarbij ook ontzettend comfortabel. Het is gemaakt van uitermate zachte kunstleer en dit maakt het zo lekker om de kussens rond je oren te hebben. Alleen zijn ze erg isolerend en daardoor kan het best warm voor je oren worden als de headset lang opzit. Vooral met het warme zomerweer zou dit nog eens een probleem kunnen worden. Dit neemt alleen niet weg dat de headset in zijn geheel ontzettend comfortabel zit.
steelseries arctis nova pro 1f1654511907

GameDac is een handig kleinigheidje

Op de Steelseries Arctis Nova Pro zelf zitten weinig knopjes. Er is alleen een draaiwiel om het geluid harder of zachter te maken en een knop om de microfoon te dempen. De reden hiervoor is dat eigenlijk verder alles op de aangesloten GameDac geregeld kan worden.
De GameDac is een klein apparaatje met een schermpje, grote draaiwiel en knopje erop. Bij de headset krijg je twee kabels met een usb-aansluiting geleverd. Hiermee kunnen twee apparaten op de GameDac worden aangesloten, zoals een PC en een Playstation. Met de GameDac kan je kiezen welke USB-aansluiting de headset moet gebruiken en zo kan je makkelijk tussen console en PC switchen.
Naast dat je met de GameDac kan kiezen welke aansluiting de headset moet gebruiken, kan dit kleine apparaatje nog veel meer. Je kan namelijk ook de toonregeling in de headset ermee aanpassen. Dit houdt in dat je de scherpte van de tonen die je hoort, zelf kunt regelen. Zo kan je de bas bijvoorbeeld omhoog en omlaag zetten. In De GameDac zelf zitten al een paar configuraties ingesteld waar je uit kan kiezen. het is als je er niet veel verstand van hebt wel even spelen naar welk configuraties je voorkeur gaat. Daarnaast is er ook een ‘Custom EQ’ waarbij je alle toon levels zelf kunt bepalen. De GameDac kan misschien wat ingewikkeld zijn voor mensen die niet veel verstand hebben van geluid of headsets in het algemeen. Toch is het een fijn handigheidje en het is het helemaal waard om uit te zoeken hoe het nou precies werkt.
steelseries arctis nova pro 2f1654511899

Geluidskwaliteit om u tegen te zeggen

Dat de Steelseries Arctis Nova Pro een high end headset is, kan je merken aan de geluidskwaliteit. Deze is namelijk uitstekend, het geluid van de headset zit bomvol met detail. Elk detail in de wereld van een open-world games is goed te horen door deze headset. Voetstappen in schietspellen zijn ook met veel detail te horen, waardoor je de vijand zo eigenlijk altijd een stap voor bent. Het maakt niet uit van wat voor soort games je houdt, de geluidskwaliteit van de Steelseries Arctis Nova Pro is een aanrader voor elk soort gamer.
Ook voor muziek is de Steelseries Arctis Nova Pro perfect. Door de verschillende mogelijkheden om de tonen aan te passen naar jouw voorkeur, kan je bepaalde muziek die je misschien al honderd keer gehoord hebt, nu op een andere en vaak betere manier horen. Ook bepaalde achtergrondinstrumenten die je misschien nog nooit opgevallen zijn, komen extra naar voren. Voor films geldt eigenlijk hetzelfde. Ook al klinkt het misschien een beetje cliché, de Steelseries Arctis Nova Pro maakt elke luisterervaring nog beter. Het maakt niet uit waar je de headset voor gebruikt, het geluid levert op elk vlak uitermate hoge kwaliteit.
steelseries arctis nova pro 5f1654511892

Uitstekende microfoon

Over de microfoon van de Steelseries Arctis Nova Pro valt ook niet te klagen. Het geluid is namelijk fantastisch en zelfs te vergelijken met de kwaliteit van wat goedkopere studio microfoons. De microfoon bevat noise cancelling technologie waardoor je er eigenlijk voor kan zorgen dat de microfoon alleen je stem oppakt en alle achtergrondgeluid achterwegen laat. Daarnaast krijg je ook een popfilter meegeleverd die je op de microfoon kan zetten, zodat de kwaliteit nog beter wordt. Als je dus opzoek bent naar een headset met een flink bovengemiddelde microfoon kwaliteit, dan is de Steelseries Arctis Nova Pro zeker al heel snel aan te raden.
Als je nog nooit eerder een Steelseries headset hebt gebruikt, is het misschien even zoeken naar de microfoon. Deze zit namelijk in de headset en is uitschuifbaar. Dit is erg praktisch want wanneer je de microfoon niet gebruikt schuif je deze zo weer in de koptelefoon en zit het niet telkens in je ooghoek
De microfoon is ook aan te passen op de GameDac. Op het apparaat kan je namelijk het geluidsvolume aanpassen en de microfoon dempen. Ook op de headset zelf zit een dempknop voor de microfoon.
steelseries arctis nova pro 4f1654511885

Sonar software is een must

Met de Sonar software van Steelseries haal je het uiterste uit de Steelseries Arctis Nova Pro headset. Dit is een software die je kan downloaden op de PC en hiermee zijn er zoveel meer instellingen te maken. Je kan met deze software het geluid van de game aanpassen en de audio laten focussen op bijvoorbeeld voetstappen van tegenstanders in schietspellen als Call of Duty, maar ook op de atmosfeer van een wereld zoals die van Destiny 2.
Daarnaast kan je met deze software ook het geluid van sprekende spelers aanpassen zonder dat dit effect heeft op het geluid van de game. Hetzelfde geld voor je eigen microfoon, ook deze kan je nameljk aanpassen naar je eigen voorkeur. Om het beste uit de Steelseries Arctis Nova Pro te halen, moet je de Sonar software installeren.
steelseries arctis nova pro 6f1654511877

Steelseries Actis Nova Pro Review – Brengt high end naar een hoger niveau

De Steelseries Arctis Nova Pro is gewoon een aanrader. Als je opzoek bent naar een high end gaming headset die op elk vlak goed is, dan zal je gewoon al snel uitkomen op deze headset. Het zit extreem comfortabel (ondanks dat de oorkussens een beetje warm kunnen worden), op de microfoon valt eigenlijk niks aan te merken en de geluidskwaliteit is gewoon fenomenaal.
Door alle mogelijke instellingen op de GameDac en in de Sonar software zijn er zoveel mogelijkheden om deze al fantastische headset, nog beter te maken door het geluid aan te passen naar je eigen wensen. Alleen als je niet veel verstand hebt van headsets, kan het mogelijk een uitdaging worden om de Steelseries Arctis Nova Pro goed te gebruiken. Je zou dan mogelijk wat uitleg online moeten opzoeken, maar uiteindelijk is alles wel op het internet te vinden. De Steelseries Arctis Nova Pro is gewoon een fantastische headset.
Cijfer: 9.5