SteelSeries Arctis 3 Bluetooth Review - De must have headset voor de Switch

donderdag, 04 oktober 2018 om 17:58
De Switch Online dienst is live gegaan, maar wat moet je doen als je met een headset op je Nintendo Switch wil gamen én tegelijk met je vrienden wil praten? Op de Switch zelf kun je tenslotte niet chatten. In deze SteelSeries Arctis 3 Bluetooth review vertellen wij je welke oplossing SteelSeries hiervoor heeft, al zijn er ook wat minpunten te vinden.
Sommige headsets springen in het oog door de vele lichtjes die erop zitten en andere headsets vallen op door een futuristisch design. Weer andere headsets bewijzen zich door te schitteren in eenvoud en laten de functies die ze bieden voor zich spreken. De SteelSeries Arctis 3 Bluetooth, een headset die al voor 119 euro van jou is, valt in deze laatste categorie.

Eenvoudig, maar stijlvol

De Arctis 3 is in vijf verschillende kleuren te krijgen: zwart, rood, wit, blauw en grijs. Deze kleur siert vervolgens de hele headset, op de oorkussens na. Deze zijn altijd zwart. Met zijn mat afgewerkte oorschelpen, waarop alleen het SteelSeries logo pronkt, en de plastic hoofdsteun ziet de koptelefoon er verder redelijk eenvoudig uit.
Eenvoudig wil niet zeggen dat de headset er goedkoop uit ziet. Integendeel, het accessoire ziet er door zijn uniforme look zelfs behoorlijk stijlvol uit. De oorschelpen en de hoofdsteun zijn allebei helemaal van kunststof gemaakt, inclusief de punten die ervoor zorgen dat de oorschelpen draaibaar zijn. Hoewel deze punten degelijk aanvoelen zou dit een punt kunnen zijn waar slijtage snel zij intrede doet.
Onder de hoofdsteun zit het meest kenmerkende element van de headset: een stoffen band die voor de verstelbaarheid zorgt. SteelSeries heeft hiervoor afgekeken bij de wintersportaccessoires, want deze band heeft wel heel veel weg van een band van een skibril. Maar het werkt wel: de band is aangenaam op het hoofd en zorgt ervoor dat de headset niet op je hoofd gaat irriteren bij lange speelsessies.
Jammer genoeg doen de oorkussens van de Arctis 3 dat wel bij je oren als je langer dan drie uur speelt. Want hoewel deze stoffen oorkussens met een speciale Airweave techniek zijn gemaakt die je oren koel houdt, zijn ze net niet dik genoeg. Hierdoor krijg je na verloop van tijd toch last van je oren en met een net even wat dikker oorkussen was dit niet het geval geweest.
SteelSeries Arctis 3 review

Draadloos en/of bekabeld te gebruiken

Voorbij het design gekeken is de koptelefoon bijzonder compleet voor een headset in zijn prijsklasse. Het is een eenvoudig bedienbare headset, waarbij alle knoppen op de onderkant van de oorschelpen te vinden zijn. Aan de rechterkant zit de Bluetooth en tevens de aan/uit knop van de koptelefoon, terwijl de linkerkant de volumeknop, een mute knop, een USB-aansluiting voor het opladen en een 3.5mm aansluiting te herbergt. Tevens zit hier de uitschuifbare microfoon in verstopt.
Het toffe van de Arctis 3 Bluetooth is dat de headset niet alleen draadloos of met kabel te gebruiken is, maar beide functies tegelijk aankan. Dat betekent dus dat je deze gedraad op je Switch (of een ander apparaat) aan kunt sluiten en gelijktijdig via Bluetooth aan je telefoon kunt koppelen. Je kunt dus het geluid van je game via de koptelefoon in je oren laten weerklinken, maar gelijktijdig via de Switch Online app op je telefoon met je vrienden chatten! Gezien de dienst van Nintendo alleen chats ondersteunt via de app op je telefoon is dit dé uitkomst voor gamers die online willen spelen met vrienden op de console.
Deze manier van verbinden geeft je ook de mogelijkheid om tijdens het gamen naar een Spotify playlist te luisteren, terwijl het gamegeluid gewoon doorgaat. Dat het geluid dan door elkaar gaat lopen is een ander verhaal, maar het kan in ieder geval wel. Met de meegeleverde kabels is de Steelseries Arctis 3 overigens niet alleen geschikt voor de Nintendo Switch, maar compatibel met een pc, tablet, smartphone, PlayStation 4 of een Xbox One hebt.
SteelSeries Arctis 3 review

Aanpassen naar eigen wens

Om de geluidsinstellingen aan te passen van de headset, heb je overigens een pc nodig. Zodra je de Arctis 3 Bluetooth aansluit op een pc kun je namelijk gebruik maken van de SteelSeries Engine 3 software. Daarmee kun je de headset aanpassen naar eigen wens middels de equaliser die het programma je biedt. Vereist is om de headset te registreren bij SteelSeries en daarna kun je naar wens dingen aanpassen.
Op alle andere apparaten levert de headset van zichzelf al een behoorlijk goed geluid, al kun je het daarop niet instellen gezien de SteelEngine software alléén voor pc is. De 40mm Neodymium drivers in de oorschelpen weten de heldere en vrolijke klanken uit games als Breath of the Wild en Super Mario Odyssey goed over te brengen en geven je ook een redelijke bas mee. Alleen het maximale volume dat de headset produceert is niet bijzonder hard.
Gelukkig vangt de noise cancelling functie in de headset het geluid van buitenaf bijzonder goed op, zodat je in alle rust kunt gamen zonder gestoord te worden. Deze functie is niet alleen beperkt tot de oorschelpen, maar ook de microfoon is ermee uitgerust. Gillende kinderen op de achtergrond zullen niet snel gehoord worden door je vrienden, dus je kunt ongestoord verder spelen met je Splatoon groep.
SteelSeries Arctis 3 review

SteelSeries Arctis 3 Bluetooth Review – Eenvoudig ontwerp, maar boordevol functies

Voor een headset die nog geen 120 euro kost is de SteelSeries Arctis 3 Bluetooth een kwalitatief uitstekende accessoire. Het volume is niet zo hoog als dat van sommige andere modellen, maar de helderheid ervan maakt veel goed. En hoewel de koptelefoon schittert in zijn eenvoud, bevat deze een krachtige troef.
Het geheim van de Arctis 3 zit namelijk in zijn unieke functie: het gebruik van Bluetooth naast een bekabelde verbinding. Dit maakt de Arctis 3 met recht dé gaming headset voor de Switch, zeker nu de Switch Online dienst net ingegaan is, maar ook een uitermate geschikt accessoire voor andere apparaten zoals pc, PS4 en Xbox One.