Steel Diver Review

zaterdag, 14 mei 2011 om 16:30
Behalve dat je met het mooie weer je 3DS overal mee naar toe kan nemen en kan genieten van onder meer voetbal, bruut geweld of simuleren, is er vanaf nu de mogelijkheid om in 3D onder water te duiken. Steel Diver is een nieuw strategisch actiespel waarin een duikboot centraal staat…
Velen zullen het met me eens zijn dat de line-up qua games voor de 3DS tot dusver nog niet heel bijzonder is. Allemaal bestaande franchises zijn tot dusver verschenen en Nintendo moet dan ook gedacht hebben: laten we onze kans grijpen en met iets nieuws komen. Opeens is daar dan Steel Diver waarbij de vraag is: verzuipt deze game tussen alle andere games of is het stiekem toch wel de moeite waard?
Drie speelmodi
Zodra je Steel Diver opstart, zie je al gauw dat er drie modi zijn om te spelen. Er is een hoofdmodus die bestaat uit het uitvoeren van missies, deze heet dan ook erg origineel ‘Missions’. De tweede modus is Periscope Strike waarin je aanvallen op schepen moet doen met een periscoop. En de laatste modus is Steel Commander, een soort modern zeeslag op je 3DS. We bespreken de mogelijkheden afzonderlijk voor je.
screenshot
Tutorial
Een duikboot besturen, dat klinkt knap ingewikkeld. Maar wees niet bang, niets is zo fijn als een game die gewoon netjes een tutorial bevat en dat heeft Steel Diver gelukkig. Dat is ook nodig, want Steel Diver bedien je met het touchscreen, iets dat allerminst in eerste instantie ‘natuurlijk’ aanvoelt als je aan een duikboot denkt, dus die tutorial is erg handig. In deze tutorial leer je al heel snel de fijne kneepjes. Zo leer dat je een schuifknop hebt waarmee je de snelheid van je duikboot hanteert, voor of achterwaarts. Je leert dat je een schuifknop hebt voor diepte, dus om je duikboot naar de oppervlakte te brengen of juist naar de bodem van de zee. Kortom, je leert te gassen en te sturen met dat stalen kreng onder water! En om er wat actie in te gooien: je leert ook hoe je torpedo’s af moet vuren. Tevens leer je nog een paar handige bijkomstigheden, maar dit is de kern. De tutorial werkt goed en daarna kan het feestje beginnen.
Het uivoeren van missies
De hoofdmodus bestaat namelijk uit het doorlopen van missies, missies die gebonden zijn aan tijd. Zie het als een uitvoering van Mario of Sonic, maar dan anders. Nee eigenlijk ook niet. Het komt hier op neer: haal binnen een X-aantal minuten (tien in dit geval) de eindstreep, terwijl je ondertussen snelheid maakt en obstakels onderweg moet zien op te ruimen, anders kom je niet verder. En net zoals bij Mario geldt: in het begin is het een peulenschil, later gil je anders.
Want Steel Diver wordt al snel ingewikkeld, het gevolg van een combinatie: tijd en obstakels. In de eerste missie kom je nog niet zoveel obstakels tegen en hoef je niet al teveel met je duikboot te kantelen. Dat gaat allemaal prima en binnen een paar minuten haal je de eindstreep. Maar als je al drie missies verder bent moet je steeds met je duikboot kantelen om objecten te ontwijken. Daarbij is het zo dat er geen 1-op-1 relatie is tussen wat jij op je touchscreen doet en wat je duikboot vervolgens uitvoert. Er is ietwat vertraging waardoor je al vooruit moet klikken en denken. Dat is lastig. Zeker met een tijdslimiet worden de frustraties dan ook al snel groot. Omdat de missies zo kort duren, zijn er geen checkpoints, iets dat in deze game toch wel gewenst was. Lastige besturing plus tijdslimiet plus geen checkpoints maakt het soms een mission impossible.
Toch is dit nog niet eens het grootste nadeel. Mensen die het onder de knie krijgen, moeten wel dat te spelen hebben zou je zeggen. Helaas biedt Steel Diver maar zevens missies en dan houdt het plezier van deze modus alweer op. Nu is het wel zo dat je steeds diverse duikboten hebt, een compacte, een middelgrote en een grote. Alle drie besturen ze weer anders en hebben ze net even andere voorzieningen. Toch geldt dat niet veel mensen alle missies zullen doorlopen met nog eens een ander duikbootje. Dus een grote meerwaarde heeft het niet.
screenshot
Periscope Strike
Dan zit er dus niets anders op om de tweede modus te checken de Periscope Strike. Na elke geslaagde missie kun je de periscoop bedienen, maar een aparte modus is uiteraard leuker. De bedoeling is om zoveel mogelijk vijandige boten uit te schakelen. Deze worden weergegeven op het bovenste scherm, terwijl je op je touchscreen allerlei torpedo’s moet afvuren. Deze modus komt erg goed uit de verf en bovendien is het leuke eraan dat je gebruik maakt van de ingebouwde 3DS-gyroscoop. Kortom, je speurt de oceaan niet af op zoek naar schepen door op knopjes te drukken, nee je houdt de 3DS vast en draait rond om het vizier te laten roteren! Zoiets als Face Raiders dus. Hoewel deze modus erg leuk en goed uitgewerkt is, is de vraag wel voor hoe lang dit leuk is. Mensen zullen dit niet uren spelen, het is meer iets voor tussendoor.
Steel Commandor
Tot slot is er nog een modus, de Steel Commandor. Dit is een strategisch spel waarin spelers om de beurt een zet moeten doen. Wat je doet is het verplaatsen van eenheden en je tegenstander aanvallen in de periscoopweergave en dat werkt allemaal prima. Zie het als een moderne uitvoering van zeeslag, een optie waar je eindeloos zoet mee kunt zijn. Behalve dat je dit in je eentje kunt doen, is het vooral dat je het via Download Play tegen een ander persoon kunt doen. Mooi uitgevoerd Nintendo.
Maar Behalve deze drie opties is de vraag hoe goed het spel zelf uit de verf komt qua 3D-mogelijkheden en geluid en dergelijke. Helaas moet dan toch gezegd worden dat Steel Diver niet helemaal goed uit de verf komt. Als je afvraagt wat de meerwaarde van 3D is deze game is, is het antwoord niets. Het spel had net zo goed op de DS uitgebracht kunnen worden. Je ziet iets meer diepte, diepte waardoor je eerder in de war raakt als je je boot moet besturen dan dat het verhelderend werkt. Erg jammer. Ook het geluid is saai en kent maar een paar zinnen als commentaar. Dus daar moet de game het niet van hebben allemaal.
Komt niet goed uit de verf
Al met al laat Steel Diver dan ook gemengde gevoelens achter. Het is altijd mooi om te zien als er een nieuwe IP op de markt wordt gebracht en wat dat betreft probeert Steel Diver dan ook vernieuwing te brengen. Nadeel is alleen dat niet alles goed uit de verf komt. De missies zijn wat lastig vanwege de besturing maar nog erger: het zijn er veel te weinig. Wat wel goed en leuk is uitgewerkt is Periscope Strike. Alles bij elkaar zorgt het ervoor dat Steel Diver niet meteen naar de bodem van de zee zinkt, maar ook niet echt goed uit de verf komt. Het wachten is op een nieuwe game die ons echt doet verbazen!