Steamworld Dig: A Fistful of Dirt Review

maandag, 24 maart 2014 om 14:00
Leuk dat de zon schijnt, maar menig gamer steekt momenteel liever zijn kop in het zand. Waarom? Omdat SteamWorld Dig: A Fistful of Dirt nu op PlayStation 4 en Vita is verschenen.
Eerst kwam deze mijnenwerkersplatformgame uit op 3DS, om precies te zijn op 7 augustus vorig jaar. Een game die door XGN werd bekroond met een mooie 7, omdat hij ondanks repetitieve gameplay wel een originele invalshoek heeft en grafisch dik in orde is. Grafisch in orde op 3DS? Dan moet hij op PlayStation 4 helemaal pixelpiekfijn in orde zijn.
Eerst wat achtergrond, want welke studio gaat er precies schuil achter deze titel? Het is de indie-ontwikkelaar Image & Form, die ook de mobiele game Anthill maakte. Verder heeft deze Zweedse studio nog geen games op zijn naam staan, maar SteamWorld Dig is inmiddels een redelijk bekende geworden dankzij de 3DS-release. De Scandinaviërs hebben er hard aan gewerkt om de game naar Sony’s platformen te krijgen na een succesvolle release op Steam in december. Dat is ze gelukt. Sterker nog, pas in februari dit jaar werd aangekondigd dat we de game in maart op Vita en PlayStation 4 konden verwachten.
Boven Steamworld Dig

Hoera voor cross-buy

Er zijn wat leuke bijkomstigheden bij deze release, en een daarvan is cross-buy. Dat betekent dat als je de game koopt op PlayStation 4, je hem ook hebt op je Vita en andersom. Zonder daarvoor meer te betalen, kun je dus checken of deze game beter on-the-go speelt of toch beter op een groot scherm in HD. Er is wel een nadeeltje, het is niet zo dat je de game kunt opslaan op Vita en dan verder kunt met die opgeslagen game op je PlayStation 4. Je moet het eigenlijk als twee aparte games zien, hoewel ze wel exact hetzelfde zijn.
Je speelt het personage Rusty, een robot die in een Western-stadje genaamd Tumbleton arriveert om daar tekeer te gaan in de mijnen om waardevol gesteente te vinden. In eerste instantie ga je een mijn in en krijg je al gauw genoeg geld bij elkaar om een beter pikhouweel te kopen bij een andere robot. Heb je dat eenmaal gedaan, dan gaat de game pas echt de diepte in (sorry voor de woordgrap). Je moet namelijk zorgen dat je vijanden de baas kunt blijven en niet in valstrikken loopt.
Daarnaast is het puzzelelement ook groter dan je in eerste instantie verwacht. Soms kom je echt vast te zitten daar in die mijnen en dat is best eng want na enige tijd gaat het licht uit. Soms is het in het echte leven al lastig om je bed te vinden nadat je naast je slaapkamerdeur het licht hebt uitgedaan, moet je nagaan hoe dat is als je zelf een heel vaag gangenstelsel hebt gemaakt.
SteamWorld Dig

Betalen voor je leven

Uiteraard verandert de grond hoe dieper je gaat, dus is het echt zoeken geblazen waar je wel en waar je niet naartoe kunt. Gelukkig kun je tegen muren aan springen om weer omhoog te komen als je te ver bent gegaan. Niet dat je niet kan doodgaan, want als er een vijand op je afkomt en je je aanval niet goed timet, dan gaan je HP eraan. Ook als je van een te hoog platform naar beneden springt of valt, zie je je gezondheid achteruit vliegen. Lastig, helemaal omdat je bij game-over moet betalen om Rusty weer tot leven te wekken. Niet in het echt gelukkig, dit is geen freemium-game, je moet er echter wel rekening mee houden dat Rusty de helft van zijn opgegraven goud kwijt is voor wat virtuele mond-op-mondbeademing.
Zoals Rox al aangaf in haar recensie, is dit een spel dat je soms wilt spelen en niet uren achter elkaar omdat de gameplay toch wat te wensen overlaat qua vernieuwing. Steeds hetzelfde kunstje doen, zelfs als dat kunstje leuk is, gaat toch vervelen. En de game is helaas niet langer gemaakt voor Sony consoles, dus nu geldt alsnog dat je er in een paar uur echt wel doorheen bent. Gelukkig nodigt de game dankzij willekeurig gegenereerde grotten wel voor een aantrekkelijke tweede playthrough, maar ook hier geldt dat de gameplay zelf wat eentonig blijft, dus doe jezelf een plezier en speel het met mate.

Speel hem op PlayStation 4

Mocht je alle platformen tot je beschikking hebben, dan is het aan te raden om SteamWorld Dig op de PlayStation 4 te spelen. De reden is heel simpel: visuals. De cartooneske, steampunk-achtige Western-wereld is scherp en de kleuren doen de game nog levendiger overkomen. Het hangt maar net van je voorkeuren af, maar als je meer gewend bent om met een controller te werken dan met een handheld, dan zul je ook meer genieten van het besturen van dit spel met je PlayStation 4-controller in handen. Plus, de touchpad wordt gebruikt om je inventory (die helaas niet oneindig is) te raadplegen.
Cijfer: 7.2