Dead Nation: Apocalypse Edition Review

door Wouter
maandag, 24 maart 2014 om 12:00
Ja, dit is wéér een game met zombies en ja, het verhaal is net zo cliché als de over the top hoofdpersonages. Maar maakt dat wat uit? Natuurlijk niet! Zombies afslachten is leuk en dat weten de dames en heren van ontwikkelaar Housemarque donders goed. Gaat Dead Nation: Apocalypse Edition de tweede topper worden die de studio aflevert op de PlayStation 4?
Als je Dead Nation vroeger hebt gespeeld, behoor je waarschijnlijk tot één van de veteranen die de beruchte PlayStation Network-hack van 2011 heeft meegemaakt. Na een grootschalige cyberaanval werden de online functies van de PlayStation 3 een maand lang offline gehaald. Niet leuk, maar de beloning achteraf maakte een hoop goed. Console-eigenaren konden gratis en voor niets twee games kiezen uit een klein lijstje en Dead Nation was daar één van. Ontwikkelaar Housemarque heeft besloten om de game nu ook naar de vierde console van Sony te brengen, met allerlei extra functies.

Top-down festijn

Aan de eenvoudige maar effectieve gameplay zal het in ieder geval niet liggen. Dead Nation is een top-down shooter die erg lekker wegspeelt en doet denken aan de oude arcade-titels. Je bekijkt het spel vanuit het helikopterperspectief terwijl je een van de twee hoofdpersonages, Jack of Scarlett, door een met zombies overspoelde stad probeert te loodsen. Centraal hierin staat het neermaaien van zoveel mogelijk zombies om op die manier geld en punten te verdienen. Het geld kun je gebruiken voor nieuwe wapens en upgrades en de verdiende punten bepalen uiteindelijk de highscore die je op een level plakt.
Die highscore is belangrijker dan je denkt, want leaderboards spelen een grote rol. Je krijgt niet alleen een wereldwijd klassement met jouw rol en de rol van jouw land in het bevechten van de ondoden, maar op de PlayStation 4 wordt jouw vriendenlijst er ook wat meer bij betrokken. In het What’s New-scherm krijg je te zien welke scores jouw vrienden recent hebben behaald en op welke levels. Ook kun je uitdagingen naar elkaar versturen, wat de competitie onderling alleen maar aanwakkert. Ja, sociaal gamen speelt een steeds grotere rol in gaming.

Niets wat we niet eerder hebben gezien

Zoals je kunt verwachten, stelt het verhaal niet veel voor. Tussen de levels door krijg je wat cutscenes te zien die verklaren wat je nou aan het doen bent - iets met het vinden van een remedie tegen het zombievirus of zo - maar daar houdt het op. Dit is op zich niet erg, want zoals we eerder al meldden, ligt de focus op het arcade-gevoel dat je krijgt van highscores en snelle actie. En daar levert Housemarque goed werk af. Waar wij ons echter wel aan storen is het lineaire en eentonige leveldesign.
De game speelt zich af in een stedelijk gebied met daarbinnen verschillende locaties, zoals een circus en een ziekenhuis, maar het punt is dat deze gebieden verschrikkelijk veel op elkaar lijken. Nou zijn er natuurlijk een hoop verschillen tussen een circus en een ziekenhuis, maar in Dead Nation blijven het subtiele variaties op dezelfde verwoeste stad die je steeds ziet.
Grafisch gezien is er overigens niets mis mee. De game ziet er prachtig uit in 1080p en zaken als belichting en geluid zijn nog altijd perfect. Er wordt een hele duistere sfeer neergezet, wat zeker niet door iedereen gewaardeerd zal worden vanwege het slechte zicht, maar je kunt niet ontkennen dat het een griezelig gevoel afgeeft. Bijvoorbeeld wanneer er een gigantische horde zombies langzaam maar gestaag uit het donker van het eind van de straat tevoorschijn komt.

Gamen voor een publiek

Al deze dingen gingen natuurlijk een paar jaar geleden ook al op toen de game voor het eerst verscheen, maar de PlayStation 4-versie heeft zelf ook nog wat dingen om aan dit lijstje toe te voegen. Allereerst de uitbreiding Road to Devastation, die je nu gebundeld in de Apocalypse Edition vindt. Dit is een soort survival modus met verschillende paden om uit te kiezen en waar je één of twee uur mee zoet bent. Daarnaast zijn er nog de standaard functies die aangesproken worden zoals de luidspreker en het licht in de controller en een kleine aanpassing in de besturing, maar de grootste vernieuwing zit hem in de Broadcast+ modus.
Zoals je weet kun je op de PlayStation 4 jouw gameplay live uitzenden en Dead Nation is daar geen uitzondering op. Housemarque doet daar echter een schepje bovenop door het publiek invloed te geven op het spel. Klik je Broadcast+ aan in het hoofdmenu dan kunnen de kijkers deelnemen aan stemrondes. Er worden dan altijd twee opties aangeboden, een goede en een kwade, waar het publiek op kan stemmen. Vinden de kijkers dat je te goed bezig bent, dan kunnen ze er bijvoorbeeld voor stemmen om een sterkere zombievariant in de mix te gooien. En ben je aan de verliezende kant, dan kan het zijn dat het publiek voor bijvoorbeeld een extra healthpack stemt.
Een leuke bijkomende extra is dat de mensen die voor een negatieve optie stemmen, een die het spel moeilijker maakt dus, zichzelf in de vorm van een zombie in de game terug zullen zien. Op die manier kan de speler wraak nemen op de spelers die hem kwaad hebben toegewenst. Hoewel één kijker genoeg is voor een stemronde, kun je jezelf afvragen of de gemiddelde gamer veel profijt zal hebben van deze modus omdat je niet zo maar even een succesvol kanaal begint. Het feit blijft wel dat het een hele interessante toevoeging is, dat laat zien wat er allemaal wel niet mogelijk is. Het is te hopen dat andere ontwikkelaars zich laten inspireren door de creativiteit van Housemarque.

Leuker dan voorheen

Inhoudelijk blijft Dead Nation: Apocalypse Edition natuurlijk dezelfde game als een paar jaar geleden, dus dezelfde plus- en minpunten van toen gelden nu ook. De levels zijn erg eentonig en het verhaal en diens personages zijn zo cliché als je ze kan vinden, maar daarnaast is er ook genoeg om Dead Nation interessant te maken voor de mensen die de game al kennen. De toegevoegde uitbreiding bijvoorbeeld, en de sociale aspecten zoals de Broadcast+ modus, maken het zeker de moeite waard om de game nog een keer te downloaden. Bovendien is Dead Nation gratis met PlayStation Plus, dus wat wil je nog meer?