Star Wars Jedi: Fallen Order Review - Heeft de franchise weer een topper in huis?

vrijdag, 15 november 2019 om 6:00
fallen order 1f1573761123
Bij een Jedi denken we al snel aan een vrijwel onverslaanbare krijger met een lichtzwaard. In Star Wars Jedi: Fallen Order is de Jedi in kwestie een stuk minder onaantastbaar. Hoe dat in de praktijk uitpakt lees je hier in onze review.
Tegen het einde van Star Wars: Episode III geeft Palpatine één zinnetje door aan alle kloontroepen: ‘Execute Order 66’. Kort, maar krachtig, want het is het bevel om een einde te maken aan de Jedi en hun orde. In één klap worden vrijwel alle krijgers uit de weg geruimd en weten slechts enkelen te ontsnappen.

Niemand verwacht de Inquisitie

Eén van de ‘gelukkigen’ is Cal Kestis, een Padawan die zijn toevlucht heeft gezocht op de planeet Bracca. Hij weet jarenlang ongezien te blijven voor de Empire door zich voor te doen als een simpele scrap rat, iemand die oude ruimteschepen uit elkaar haalt voor onderdelen. Het is een guur, maar veilig bestaan, totdat zijn beste vriend de afgrond in valt. Om hem te redden moet hij zijn Force-krachten gebruiken.
Het is een heldhaftige daad, maar het betekent wel dat de Inquisitors van de Empire weten dat hij op de planeet zit en ze weten Cal vrijwel meteen te vinden. Gelukkig voor de jonge Padawan kan hij net op tijd gered worden door een onwaarschijnlijk tweetal dat van plan is om de Jedi Orde opnieuw op te richten. Daarvoor hebben ze alleen wel de hulp van Cal nodig.
fallen order 2f1573761239

Eerlijk en uitdagend

Het pad waar Cal vervolgens op wordt gezet is geen makkelijke. De Empire controleert bijna alle planeten in het sterrenstelsel en dat betekent enorme hordes aan vijanden. Die zijn bovendien niet zo makkelijk om weg te werken in vergelijking met andere Star Wars-games. Fallen Order werkt namelijk met een gevechtssysteem die valt onder het Souls-genre. Vijanden zijn agressief en werken met aanvalspatronen, je moet tijdig slagen pareren om de tegenaanval in te zetten en je hebt bovenal niet veel levenspunten om mee te werken.
Door de levels heen zijn punten verspreid waar Cal kan mediteren om zijn levenspunten bij te vullen en skill points die zijn verdiend te verzilveren. Daarmee speel je nieuwe aanvallen en mogelijkheden vrij. Word je alleen verslagen door een tegenstander, dan raak je al je ervaringspunten kwijt, totdat je diezelfde tegenstander na jouw dood opnieuw tegenkomt. Het is een systeem dat vertrouwd aan zal voelen voor liefhebbers van games als Dark Souls en Sekiro en verrassend goed werkt in het Star Wars-universum.
Ontwikkelaar Respawn Entertainment heeft namelijk de ideale balans gevonden als het aankomt op de vijanden. Er is een verrassende diversiteit aan tegenstanders die bij de Empire horen of vallen onder de lokale populatie, die allemaal hun eigen aanpak nodig hebben. Schoten van Stormtroopers moet je terugkaatsen naar de afzender, terwijl exploderende vliegen op Kashyyyk het beste uit de weg geruimd kunnen worden met Force-krachten. Soms werkt de camera niet even lekker mee, maar over het algemeen is de combat eerlijk en uitdagend, ook in de vele bossfights.
fallen order 3f1573761309

De grijze cellen aan het werk zetten

Toch is stoeien met de vele tegenstanders niet het enige wat je doet in Star Wars Jedi: Fallen Order. Een groot gedeelte van de game ben je bezig door de enorme levels heen te komen, waar niet alleen Stormtroopers een blokkade vormen. Je moet vaak je hersenen aan het werk zetten om lastige puzzels op te lossen of uitvogelen hoe je aan de andere kant van ravijn komt, in vergelijkbare trend als Tomb Raider.
Gaandeweg leert Cal ook steeds meer Force-krachten leren. Die zijn nuttig om Purge Troopers van de Inquisition het leven zuur te maken, maar zijn voornamelijk nodig om langs obstakels te komen. Naarmate je meer opties tot je beschikking krijgt, wordt het ook steeds lastiger om verder te komen in een level. Zo moet je bijvoorbeeld langs meerdere muren rennen, een bewegend platform vertragen en een kabel naar je toe trekken met Force Pull terwijl er geen vaste grond onder je voeten zit. Bereid je maar alvast voor op vele bezoekjes aan een afgrond.
De nieuwe mogelijkheden die je vrijspeelt betekenen ook nieuwe routes die beschikbaar zijn in levels. Wanneer je voor de eerste keer een planeet bezoekt zullen er plekken zijn die je nog niet kan bereiken, maar waar je later naar zal moeten terugkeren. Het loont daarom om de vele shortcuts te openen, zodat je later in het verhaal niet opnieuw door het hele level moet geraken. Met planeten die meerdere uren duren om te doorlopen is dat geen overbodige luxe. Wij deden ongeveer 20 uur over het avontuur, maar als je niet alle shortcuts vindt kan je daar makkelijk een aantal uur bij optellen.
fallen order 6f1573761361

Vijftig soorten groen

We zullen je het ook niet verwijten als je soms even stil gaat staan in een level om je ogen uit te kijken. Respawn Entertainment heeft nuttig gebruikgemaakt van Unreal Engine 4 om prachtige locaties neer te zetten. Lichteffecten toveren de fictieve werelden tot leven en er is een enorme diversiteit.
De verschillende planeten die je bezoekt hebben namelijk allemaal hun eigen karakter en kleurenpalet. De natuur op Kashyyyk is exotisch, beklemmend en telt vijftig soorten groen, terwijl de duistere wereld van Dathomir niet zonder de kleur rood kan.
Het mooiste van dat alles is dat Star Wars Jedi: Fallen Order ook nog eens ontzettend goed is geoptimaliseerd. Op de PC waarop wij de game hebben gespeeld draaide alles als een zonnetje en hebben we geen enkele keer last gehad van vastlopers, bugs of andere problemen.
fallen order 5f1573761427

De beste Star Wars-game in jaren

Sinds het begin van de iconische franchise heeft Star Wars al heel wat sterke games op haar naam mogen zetten en Star Wars Jedi: Fallen Order is daar ongetwijfeld eentje van. Respawn Entertainment heeft elementen van Dark Souls, Tomb Raider en Metroid op vloeiende wijze door elkaar heen laten lopen. De gameplay is daarmee uitdagend, divers en verveeld nooit. Het verhaal wordt naarmate het spel vordert steeds beter en biedt voor fans een nieuwe kijk op de nasleep van Order 66. Kortom: een titel die vrijwel iedereen moet proberen, zelfs als je geen kippenvel krijgt wanneer je een Wookie hoort schreeuwen.