De allereerste uitbreiding van Star Wars Battlefront is eindelijk hier. Is het de moeite waard om de donkere krochten van Jabba's Paleis door te spitten? Lees het in de Star Wars Battlefront Outer Rim Review van XGN!
Toen Star Wars Battlefront in november vorig jaar ons sterrenstelsel in kwam vliegen waren de meningen niet echt verdeeld. De game zag er prachtig uit, had een ongekende authenticiteit voor de films waarop het gebaseerd was en was dus smullen geblazen voor de fans. Toch kon de audiovisuele pracht en praal één ding niet verbergen: het schrijnende tekort aan content en de veel te simpele gameplay.
Inmiddels heeft Battlefront sinds de launch spelers al getrakteerd op een aantal gratis updates, zoals de Jakku DLC en toevoeging van de Hutt Contracts. De Outer Rim uitbreiding is de eerste van de vier die dit jaar (plus volgend jaar één) moeten gaan verschijnen. Is Outer Rim jouw zuurverdiende credits, ehm, euro’s waard?
Laten we beginnen met wat je allemaal krijgt in Outer Rim. Als eerste krijg je vier nieuwe maps: Twee delen van een fabriek op Sullust en Tatooine, waar je Jabba’s Palace kan gaan verkennen en waar je aan de slag kan gaan met de Extraction modus. Ook kan je de controle krijgen over de twee nieuwe heroes Greedo en Nien Nunb. Als laatste krijg je er dan ook nog twee wapens (Relby V-10 en het DT-12 pistool) en de Star Cards Scatter Gun, Dioxis Grenade en Adrenaline Stim.
De nieuwe maps zijn overduidelijk het beste gedeelte van Outer Rim. De fabrieken op Sullust zijn lekker atmosferisch en de Star Wars fan in ons gaat als een klein kind giechelen als we door de nagenoeg perfecte replica van Jabba’s Palace uit Return of the Jedi lopen. Net als in de rest van Battlefront is de aandacht voor details en de authenticiteit om je lippen bij af te likken. Dat ze ook nog eens leuk zijn om op te spelen, met genoeg kleine gangetjes en interessante plekjes, is mooi meegenomen.
Minder positief zijn we over de rest van het pakket. Begrijp ons niet verkeerd, de content in Outer Rim is zeker niet slecht, maar het lijkt erop dat EA en DICE het vooral op safe gespeeld hebben met deze uitbreiding. De nieuwe modus Extraction is namelijk in opzet niet verkeerd (het heeft erg veel weg van Payload uit Team Fortress 2), maar vereist een element van teamwork dat de gameplay van Battlefront niet echt ondersteunt. Daarbovenop kan je Extraction ook alleen spelen op de maps uit Outer Rim waardoor dit niet bepaald spannend blijft.
Hetzelfde geldt voor de nieuwe wapens en de power-ups. De Relby V-10 en de DT-12 zijn namelijk geen slechte wapens, maar ze veranderen de manier waarop je Battlefront speelt ook niet. Het is vooral meer van hetzelfde te noemen. De enige interessante nieuwe toevoeging is daarom ook de Dioxis Grenade, een granaat die een giftige gaswolk produceert. Dit helpt heel goed tegen campen en het uitlokken van tegenstanders bij bijvoorbeeld Cargo of Supremacy.
Als EA en DICE pas echt een pats op de billen verdienen is het wel voor de toevoeging van de twee personages Greedo en Nien Nunb. Voor Star Wars natuurlijk bekende namen, maar we kunnen ons alleen maar afvragen waarom er in Godsnaam juist voor deze twee gekozen is. Waarom Nien Nunb als Chewbacca nog steeds niet speelbaar is, of waarom Greedo als er veel gavere bounty hunters in het Star Wars universum zijn als IG-88 en Bossk? Om maar niet te spreken over de schaamteloze herkauwing van twee character models die gewoon al in de game aanwezig waren.
Dat gezegd zijn deze twee knakkers wel leuk om mee te spelen. Als je met Greedo vijanden blijft neerschieten bouw je een meter op waarmee je uiteindelijk gratis een Thermal Imploder mee kan krijgen. Ook Nien Nunb kan dodelijk zijn met zijn opgevoerde Infantry Turret. Zeg alleen eerlijk: als je de keuze hebt tussen Greedo en Darth Vader, wie kies je dan? Wij weten het wel.
Tot slot willen we ook het belangrijkste pijnpunt van Outer Rim toelichten. De nieuwe maps en Extraction modus zijn amuserende toevoegingen aan Battlefront. Toch is het uitermate vreemd dat er is gekozen voor een uitbreiding van de kleinere 8 tegen 8 modi, terwijl de kracht van Battlefront juist ligt in de grotere modi als Walker Assault en Turning Point. Juist omdat de gameplay van Battlefront weinig diepgaand is verwacht je meer content die de goede punten van de game verbetert, niet die de slechtere punten benadrukt.
Je krijgt in Outer Rim namelijk geen nieuwe maps voor de grote modi, evenals geen nieuwe voertuigen. Fighter Squadron wordt ook compleet in de steek gelaten. Alle content uit Outer Rim zal je net als in de hoofdgame na een tijdje de neus uitkomen, omdat het niets echt ‘nieuws’ toevoegt. Een gemiste kans.
Als je sinds de release van Star Wars Battlefront geen genoeg kan krijgen van de shooter, is de Outer Rim uitbreiding waarschijnlijk wel iets voor jou. Voor de rest van ons, inclusief de Star Wars fanaten, is het moeilijk om het aan te raden. De nieuwe maps zijn weer audiovisueel fantastisch en ook de heroes zijn leuk om mee te spelen.
Toch vinden we het ontzettend jammer dat deze uitbreiding de game niet op een betekenisvolle manier verandert, of nieuw leven inblaast. Het is vooral meer van hetzelfde. Ons advies: haal Outer Rim wanneer je ‘m in de uitverkoop voor de helft van de prijs op de kop kan tikken. Want de volle mep, dat is deze DLC niet waard.
Star Wars Battlefront Outer Rim is nu te downloaden voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. Als je de game nog niet hebt, kan je 'm hier voor een zacht prijsje scoren.
Cijfer: 6.5