SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated Review

woensdag, 24 juni 2020 om 18:00
h2x1 nswitch spongebobsquarepantsbattleforbikinibottomrehydrated image1600wf1593000501
SpongeBob is na 17 jaar droog te liggen weer voorzien van een verse portie water en een facelift. Daarmee zijn hij en zijn vrienden weer helemaal klaar voor de vernieuwde platformer in Battle for Bikini Bottom – Rehydrated. De game van THQ is vernieuwd met looks en voelt als een nieuw deel, maar kent flink wat opgedroogde achterblijfselen van zijn oude versie.
Iedereen kent de iconische tekenfilmserie rondom SpongeBob Squarepants en zijn vrienden Patrick, Sandy en de immer chagrijnige Octo wel. De serie trekt nog steeds hoge kijkcijfers en de game uit 2003 was een regelrechte kaskraker. Als je de game van toen nu opstart ziet deze er niet zo gelikt uit, maar gelukkig is daar de vernieuwde versie. Er is wat nieuw water bij gedaan om het geheel wat sappiger te laten ogen, de boel is plasticvrij gemaakt om bugs te verwijderen en het bonte gezelschap is er, zoals SpongeBob zelf zou zeggen, ‘klaar voor!’

Toffe nieuwe looks

Om meteen maar in het diepe te springen is SpongBob Squarepants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated erg goed opgepoetst als het op grafisch vlak aankomt. De platformer geeft op geen enkel moment weg dat het eigenlijk een game uit 2003 is. De kleurrijke onderwaterwereld ziet eruit om je vingers bij af te likken. Alles oogt heerlijk cartoonesk en past helemaal in het plaatje van de tekenfilms.
De werelden waarin je je begeeft bevatten dan ook alle kenmerkende elementen zoals de enorme ananas die SpongeBob thuis mag noemen, de huizen van zijn vrienden, de Krusty Krab en Chumbucket en de achtergrond die gevuld is met kwallen, zeebloemen en natuurlijk de overige inwoners van Bikini Bottom. Je waant je dan ook vanaf het eerste moment dat je je vierkante vriend onder de knoppen krijgt echt in Bikini Bottom.
nswitch spongebobsquarepantsbattleforbikinibottomrehydrated 02f1593001284

Een olijk trio tegen een geautomatiseerd leger

SpongeBob is het eerste karakter dat je mag besturen en zijn huis is de eerste plek om te verkennen. Zodra je voet buiten de deur van de ananaswoning zet begint je avontuur, want Bikini Bottom is overgenomen door doorgedraaide robots. Het is de schuld van Plankton, al ontkent hij stellig te maken te hebben met de situatie. Al platformend moet jij de robots uitschakelen en Bikini Bottom weer een leefbare wereld maken voor alle onderwaterwezens. Je voornaamste doel is daarbij het verzamelen van glimmende voorwerpen en gouden spatels.
Jammer genoeg kun je niet bij al die spatels komen, maar gelukkig zijn daar je vrienden Patrick de zeester en Sandy de eekhoorn. Als SpongeBob met zijn draai-aanval of zijn stomp een plek niet kan bereiken, dan kun je bij een bushalte overschakelen naar Patrick, die met voorwerpen zoals meloenen kan gooien, of Sandy die met haar lasso kan zweven en vijanden kan uitschakelen op afstand. Wat betreft gameplay zorgt dit voor een leuke afwisseling die je onderwateravontuur van minstens 10 uur wat langer interessant houdt.
nswitch spongebobsquarepantsbattleforbikinibottomrehydrated 01f1593001305

Uitdagend voor de kleintjes? Doe het samen!

Met het unieke drietal tot je beschikking navigeer je door afwisselende omgevingen, waarin je telkens spatels moet verzamelen die op moeilijk bereikbare plekken verstopt zitten. Alle omgevingen zijn leuk vormgegeven en zitten barstensvol hilarische grappen die je soms – net als de tekenfilm- in lachen doen uitbarsten. Elk level heeft daarbij een uniek element, zoals het indrukken van een aantal knoppen om het einde te bereiken, lopende banden of bewegende platformen, wat in het begin van een level voor een frisse wind zorgt.
Hoewel SpongeBob met zijn uiterlijk en hilariteit voor jong en oud is, gaat dit alleen niet helemaal op qua gameplay. In sommige levels is er duidelijk rekening gehouden met de kleinere gamer, terwijl dat in andere levels absoluut niet het geval is. Zo kun je in de eerste levels nog een lage moeilijkheidsgraad verwachten, maar daarna word je – hoe groot of klein je ook bent- keihard in het diepe gegooid. Dit gebeurt zonder zwembandjes met moeilijker te bereiken spatels en lastigere vijanden, maar gelukkig wel met een oneindige voorraad levens.
En als het dan nog steeds niet lukt, kun je altijd uitwijken naar de nieuwe multiplayer modus. De game is namelijk met twee spelers te spelen, waarbij allebei de spelers een eigen poppetje kunnen kiezen. Hierbij komen niet alleen Patrick, Sandy en SpongeBob voorbij, maar kun je ook Gary, Octo, meneer Krabs en Plankton kiezen en het tegen bazen of hordes aan vijanden op kunt nemen! Jammer genoeg kun je niet met zijn tweeën spatels gaan verzamelen in het verhaal, dus daarin zul je alleen aan de slag moeten en dat is jammer.
nswitch spongebobsquarepantsbattleforbikinibottomrehydrated 04f1593001328

Besturing uit 2003

De moeilijkheidsgraad wordt in de meeste gevallen alleen niet door de opzet van de levels veroorzaakt, maar komt vooral door de besturing van de game. Waar Battle for Bikini Bottom – Rehydrated een flinke plens water over de graphics heeft gekregen, lijkt deze namelijk nauwelijks aangeraakt te zijn. De karakters laten zich wel soepel besturen, maar in sommige situaties voelt de game echt als een oude platformer, wat het eigenlijk onder dat glimmende jasje ook is.
Karakters hebben bijvoorbeeld bij aanvallen een kleine vertraging, waardoor je onnodig geraakt wordt. Datzelfde geldt ook voor het springen en, in het geval van Sandy, voorwerpen in de lucht vastpakken met haar lasso. Hierdoor komt er onnodig veel frustratie in een anders ontzettend vermakelijke game voorbij die verder bijzonder goed opgeknapt is.
Wij recenseerden SpongeBob Squarepants Battle for Bikini Bottom – Rehydrated op Xbox One.
nswitch spongebobsquarepantsbattleforbikinibottomrehydrated 05f1593001358

SpongeBob Squarepants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated review

Door de verouderde besturing lijkt het erop dat SpongeBob er toch niet helemaal klaar voor was. Los van de besturing is de terugkeer naar Bikini Bottom een redelijk geslaagde, maar die gouden spatel blijft hierdoor uit. SpongeBob en zijn hilarische avontuur ziet er dan wel beter uit dan ooit én weet te vermaken, maar je voelt dat het een oude game is.
Een glimlach of zelfs een schaterlach zal je desondanks niet kunnen voorkomen en de vele herkenbare situaties uit de tekenfilms neem je als een spons op! De multiplayer toevoeging biedt de mogelijkheid om samen aan de slag te gaan, al kan dat niet in het verhaal zelf. Voor jong en oud is de 29,99 euro die de game je kost het meer dan waard.