Everything Everything Review - Een mooi romantisch drama

zondag, 17 december 2017 om 17:43
Maddy (Amandla Stenberg) weet niet beter dan dat de vier muren om haar heen haar thuis zijn. Thuis zit ze opgesloten, maar voor haar eigen bestwil. Maar wat als ze verliefd wordt op een jongen die buiten het gekaderde hok leeft? In deze Everything Everything review leren we hoe Maddy buiten de lijntjes leert te denken.
Everything Everything is de verfilming van het gelijknamige boek dat wereldwijd als warme broodjes over de toonbank gaat. Het is bij uitstek een romantisch boek voor tieners, maar niet één waarin de hoofdpersonen alles voor de wind gaat. Het vleugje drama, waarin twee jonge geliefden niet bij elkaar kunnen zijn en toch voor elkaar vechten, doet menig jong hart sneller kloppen. En begrijpelijk, want het is een mooi begin van liefde. Wat voor veel mensen begint met vallen en opstaan, en ergens de balans vinden, om als twee vrolijke zwaantjes verder door te gaan.

De beschermbubbel

Voor Maddy is het in ieder geval zeker een kwestie van balans vinden. De 17-jarige is ziek en heeft een unieke ziekte, waardoor het minst geringe haar al in het ziekenhuis kan laten belanden. Haar moeder heeft een dikke beschermbubbel om haar dochter geplaatst. Alles op alles om te beschermen. Daardoor is Maddy nog nooit buiten geweest, iets wat ze oorspronkelijk ook niet leek te missen. Totdat er opeens een jongen naast haar komt te wonen: Olly (Nick Robinson).
Omdat contact niet mogelijk lijkt en Olly wel contact zoekt met zijn nieuwe buurmeisje, is er opeens een oplossing. De twee raken aan de praat via e-mail, wat op een mooie manier vormgegeven wordt in de film. Het past helemaal bij het tijdperk waar we in leven. De twee kletsen naar hartelust, maar je raadt het al: het is niet voldoende. Want als je verliefd wordt op iemand wil je vroeg of laat meer.
Everything Everything review

Contrasten

De vraag is dan ook hoe deze liefde zich verder ontwikkelt, hoe de twee tieners dat oplossen en of er wel een oplossing is voor het slechte afweersysteem van Maddy. De film is in ieder geval prachtig gemaakt, waarin met duidelijke contrasten is gewerkt. Het meisje geheel in wit en de jongen in het zwart, om maar een dwarsstraat te noemen. En zo zijn er nog een paar subtiele contrasten waarneembaar. Aan de uitwerking is gedacht.
Ook valt er niets slechts te zeggen over het acteerwerk van de twee hoofdrolspelers. Stenberg en Robinson zetten een zeer geloofwaardig duo neer. Je zou bijna geloven dat ze echt om elkaar geven. Het is lief, het is zoet maar vooral puur. En als kijker kun je niets anders dan hopen dat er een oplossing is dat de twee elkaar écht kunnen aanraken, zonder dat Maddy daaraan bezwijkt. De kwelling wordt in ieder geval geloofwaardig gebracht.

Versnelling levert charmes in

Wat daarentegen minder sterk is, zijn bepaalde wendingen in het script. Waar in het begin zorgvuldig aandacht is besteed aan uitleg, de rustige opbouw en vertelling van het één en ander, worden gebeurtenissen aan het einde in een sneltreinvaart op een dienblad gepresenteerd. Met die versnelling moet de film wat aan charmes inleveren. Everything Everthing opent sterk en vooral uniek, terwijl je op het einde het gevoel krijgt naar een doorsnee film te kijken.
Everything Everything review

Everything Everything Review – Een mooi romantisch drama

De wending in het verhaal is wel interessant, maar de manier waarop die gebracht wordt dus niet. Toch is de film met anderhalf uur de moeite waard, zeker voor een jonge doelgroep. De wat oudere kijker kan de film links laten liggen, maar voor tieners is de film de moeite waard. Door goede chemie tussen de speler geloof je elk fragment uit de film. En dat is een knappe prestatie.