Spider-Man Collection (Blu-Ray) Review - Slingeren met Spider-Men!

zondag, 15 december 2019 om 10:00
nieuwe spiderman into the spider verse trailer uitgebracht 133152
Slechts een enkele ziel zal zich niet kunnen vinden in het tijdloze verhaal van Peter Parker. Het slimme sulletje van de klas kreeg ineens superkrachten die zijn leven compleet op z’n kop zette en met acht films in de laatste 20 jaar over de superheld is er reden voor een collectie. In onze Spider-Man Collection (Blu-Ray) review lees je er alles over!
De afgelopen twintig jaar is het beste op te delen in drie periodes, namelijk in de tijdsperiodes van de verschillende Spider-Men. Je hebt de periode 2002 tot 2007, 2012-2014 en als laatste de periode 2016-nu. In al die periodes kwamen Spider-Man films uit en die zijn allemaal met de Spider-Man Collection samengebracht voor de liefhebbers.

Terug naar de schoolbanken

Vanaf het moment dat je de boxset in de schappen ziet liggen, weet je dat je hier met een liefdesletter richting Spider-Man fans te maken hebt. Het klassieke logo van de bekende spinnenman lijkt als het ware met graffiti op de box te zijn gespoten en beeld het logo af dat fans van de stripboeken meteen herkennen. Het is de ideale opener en doet je verlangen naar een filmmarathon van de Spider-Man films.
De Spider-Man Collection bevat gelukkig alle acht films van de afgelopen 20 jaar waarin Spider-Man als held rondslingert. De filmlijst, voor wie minder bekend is met Spider-Mans uitvoerige geschiedenis, is als volgt:
  • Spider-Man
  • Spider-Man 2
  • Spider-Man 3
  • The Amazing Spider-Man
  • The Amazing Spider-Man 2
  • Spider-Man: Homecoming
  • Spider-Man: Into the Spider-Verse
  • Spider-Man: Far From Home
Een flinke stapel films dus, maar daar blijft het niet bij. De filmserie van de webslingeraar kent namelijk verschillende varianten, waarbij de Spider-Man 1 t/m 3 z’n eigen serie zijn, de twee The Amazing Spider-Man films op zichzelf staan en Spider-Man: Homecoming en Far From Home weer een nieuwe variant bevat. Namelijk een variant die gevlochten is met het Marvel Cinematic Universe.
Als laatste is er ook nog de animatiefilm Spider-Man: Into the Spider-Verse die om een hele andere Spider-Man draait, namelijk Miles Morales en niet Peter Parker. Het is een hele waslijst met een duizelingwekkende geschiedenis, maar goede films zijn het zeker. Ten minste, een groot deel dan.
5 redenen waarom tom holland een geweldige spider man is 152435 1f1668169070

Parels en drollen

Wie namelijk zin heeft om terug in de tijd te duiken kan genieten van Sam Raimi’s oorspronkelijke Spider-Man trilogie waarin Toby Maguire het iconische masker draagt. Hoewel de films er vandaag de dag ietswat gedateerd uitzien, is de kwaliteit van Spider-Man en het vervolg Spider-Man 2 nog steeds van de bovenste plank. Vooral het tweede deel weet de gevoelige snaar te raken dankzij een scala aan toffe momenten en de beste schurk die een Spider-Man film heeft gehad dankzij Dr. Octopus.
Het is alleen wel een verdrietige zaak dat Spider-Man 3 compleet de plank misslaat doordat te veel schurken en een aantal bijzonder slechte scènes de film weten te verpesten. Wie een volledige marathon van de Spider-Man Collection in gedachte heeft weet dan ook dat Spider-Man 3 de vrije val de films inluidt als het op kwaliteit aankomt.
De reboot die in 2012 kwam met The Amazing Spider-Man is in de collectie misschien nog wel moeilijker te kijken dan toen de film in 2012 uitkwam. Hoewel Andrew Garfield, de nieuwe Spider-Man, het personage goed wist te spelen met de humor die Maguire nooit goed over wist te brengen, waren de verhalen van beide films flinterdun. Het enige wat deze films dragelijk maakt is de relatie en chemie tussen Garfield en Emma Stone, die de rol van Spidey’s vriendin Gwen Stacy speelt.
vijf namen die een eventuele nieuwe mcu spider man 3 zou kunnen hebben 153987

De Spidey-renaissance

Gelukkig komt er na de regen zonneschijn in de vorm van de huidige Spider-Man, gespeeld door Tom Holland. Zijn films (Homecoming en Far From Home) weten het personage bijna opnieuw uit te vinden door een compleet andere toon te raken en de setting compleet op zijn kop te gooien. Spidey is een jonge tiener die het masker al een tijdje draagt en maar moeilijk de balans tussen het school- en superheldenleven kan bewaren.
Combineer dit met het feit dat deze films een connectie hebben met het Marvel Cinematic Universe en je zit bijna constant met een glimlach op de bank vanwege de vele cameos. Zo komt Iron Man hier en daar voorbij en laat Nick Fury ook zijn gezicht zien. Dat dit de meest recente films in de collectie zijn, helpt ook de beeldkwaliteit enorm, want die ziet er feilloos uit (ook al zijn de 4K-versies nog vele malen mooier).
Laatstgenoemde is ook het geval voor Into the Spider-Verse, de enige animatiefilm in deze collectie. Ondanks het feit dat dit de enige animatiefilm is, is het tevens een van de beste films in deze collectie. De animatiestijl is een genot voor het oog, het verhaal weet perfect de gevoelige snaar te raken en dat terwijl het bovenal een blockbusterfilm in animatievorm is.
Wie daadwerkelijk de beste ervaring wil van de Spider-Man Collection kan dan ook beter kiezen voor de 4K-variant van de boxset, al is die wel gelijk 50 euro duurder dan de Blu-Ray Collection. Deze is slechts 79,99 euro wat omgerekend een tientje per film is. Dat is zeker geen slechte deel en al helemaal niet voor wie warme gevoelens krijgt bij het horen van Spidey!
deur voor spider man in mcu voorlopig dicht volgens sony baas 154341 1f1651349886

Spider-Man Collection (Blu-Ray) Review - Zwijmelen voor Spidey!

Al met al is de Spider-Man Collection dan ook een goede collectie dankzij een prachtige box waar de harten van Spider-Man fans sneller van gaan kloppen. Combineer dit met een goede prijs/kwaliteitsverhouding en je hebt alles in huis voor een heerlijke Spider-Man marathon. De meest optimale afspeeldkwaliteit heb je dan wel niet, maar de 50 euro die je daar extra voor moet betalen is het eigenlijk ook niet waard.
In de collectie zijn namelijk pareltjes te vinden, maar ook een aantal films die bijna niet aan te gluren zijn. Gelukkig zijn de films verdeeld over acht discs en kun je dus zelf kiezen wanneer je welke film kijkt. De Spider-Man Collection is dan ook zeker aan te raden voor zowel fans en nieuwkomers die een geschiedenisles vooraf niet erg vinden.