Space Jam: A New Legacy The Game Review - Aanrader?

zondag, 08 augustus 2021 om 11:00
20210802space jam a new legacy 2f1627912767
In 1996 kwam Michael Jordan terecht in de wereld van de Looney Tunes in Space Jam, een film die een eigen game kreeg en je liet basketballen met de hoofdrolspelers. Nu is LeBron James aan de beurt in Space Jam: A New Legacy die ook weer een eigen game krijgt. In plaats van basketbal wordt er dit keer geknokt, maar niet heel succesvol.

Geen basketbal??

Na jaren stilte is het tijd voor een nieuw deel van Space Jam. Waar de Looney Tunes weer helemaal klaar zijn voor actie op het basketbalveld, neemt LeBron ‘L-train’ James het stokje over van Michael Jordan. De basketballer wordt in de film door het boosaardige algoritme AL-G Rythm op bizarre wijze het universum van Warner Bros. ingezogen en moet de wereld redden door te doen waar hij goed in is: basketballen als een malle. Waar je zou verwachten dat er wederom een basketbalgame in elkaar gezet is zoals bij het eerste deel of dat we aan de slag mogen met Dom Ball, de zelfbedachte game van de zoon van LeBron in de film.
Geen van beiden krijg je voorgeschoteld, want Space Jam A New Legacy The Game is geen sportgame. In plaats daarvan is het een heuse brawler in de geest van Streets of Rage en Double Dragon die je nu gratis op je Xbox kunt downloaden. Hoewel de game er prima uitziet met zijn kleurrijke 16-bit achtige graphics, is de keuze voor dit genre meteen een vreemde gewaarwording. Space Jam draait tenslotte bijna helemaal om basketbal en niet om elkaar kort en klein meppen, al doen de Looney Tunes dat met enige regelmaat bij elkaar.
20210802space jam a new legacy1f1627912917

Waar zijn die Looney Tunes?

Ontwikkelaar Digital Eclipse heeft de taak op zich genomen om de game te maken en laat je al knokkend in co-op met maximaal drie spelers het verhaal uit de film dunnetjes overdoen. Althans, je kunt je soort van voorbereiden op het verhaal uit de film, want het gedeelte dat je speelt komt nergens in de film naar voren. Ook hiermee haakt de game dus niet daadwerkelijk aan op de film die uit is gekomen. Met Bugs Bunny, Lola Bunny of LeBron James onder de knoppen moet je speuren naar The Legacy Code. Deze is verspreid over een aantal floppy discs die door de knechten van AL-G Rythm, ofwel de bazen van de levels bewaakt worden.
De andere Loony Tunes uit de film worden ook vertegenwoordigd, maar je krijgt ze jammer genoeg niet letterlijk onder de knoppen. Karakters als Tazmanian Devil, Granny en Road Runner komen voorbij in de vorm van power-ups die je bijvoorbeeld tijdelijk sterker maken, voor meer leven zorgen of tijdelijk razendsnel laten lopen. Dat is handig, want in elk level krijg je te maken met hele hordes aan vijanden die met gebalde vuisten uit te weg geruimd moeten worden.
20210802space jam a new legacy4f1627912946

Niet de diepgang die je mag verwachten

De besturing is hierbij behoorlijk rechttoe rechtaan: er zijn een tweetal aanvalstoetsen, een toetsencombinatie voor een speciale aanval en een om te springen. Iedereen kan dit doen, maar voor liefhebbers van het genre is het een beetje pijnlijk, omdat echte combo’s en diepgang in de bewegingen compleet ontbreken. Er is wel altijd een basketbal in het spel waarmee je kunt gooien om zo vijanden op afstand te raken. Jammer genoeg kun je met deze bal ook je teamgenoten ondersteboven gooien, wat weer voor wat ongemak zorgt tijdens het knokken.
Hoewel het vechten prima werkt en best vermakelijk is als je met meerdere spelers speelt, slaat Space Jam A New Legacy The Game de plank qua best wel vaak mis. Voor mensen die de film hebben gezien valt dit nog meer op. In de film komen namelijk franchises naar voren als Looney Tunes, die natuurlijk rijkelijk vertegenwoordigd is in de film én de game. Daarnaast komen ook Game of Thrones, The Matrix, Harry Potter, The Gentle Giant en nog veel meer Warner Bros. titels voorbij.
Het is een bijna onuitputtelijke bron voor een beetje afwisseling, maar geen enkel van deze dingen komt in de game naar voren. Daarnaast kun je de game ook nog eens in een kleine 30 minuten uitgespeeld hebben als je een beetje doorknokt. Als je het einde bereikt hebt, kun je nog wel aan de slag met een Boss Rush modus, maar gezien er slechts enkele bazen zijn, ben je hier ook binnen minder dan tien minuten klaar mee.
20210802space jam a new legacy3f1627912965

Space Jam A New Legacy The Game review – Gelukkig is de game gratis

De nieuwe Space Jam game is een leuke titel als zoethoudertje wanneer je kind zit te springen om de film rondom de Looney Tunes te gaan zien, maar voor alle anderen is het niet echt een aanrader. De game ziet er leuk uit, maar heeft op de karakters na weinig met de film te maken De game heeft op wat vechten met Bugs Bunny na niet heel veel om het lijf en is ook nog eens ontzettend kort. De uitspraak van Porky Pig is misschien nog wel het meest toepasselijk op deze game: ‘That’s All Folks!’
Cijfer: 4