South Park Phone Destroyer Review - Word de ultieme phone user

donderdag, 09 november 2017 om 13:10
Na South Park The Fractured But Whole komt Ubisoft met South Park Phone Destroyer. De game komt uit voor iOS en Android en draait wederom om The New Kid, jij dus. Is dit nieuwe avontuur een vrijwillige smartphoneverslaving waard of kan je beter naar de consolegames terugkeren? Het antwoord vind je in deze South Park Phone Destroyer review.
South Park heeft altijd al de draak gestoken met actuele thema’s in de samenleving. Ditmaal gaat het sociaal commentaar vooral over overmatig smartphone- en socialmediagebruik. Als New Kid ben jij namelijk nóg beter met je telefoon dan de anderen en dat ‘komt vast omdat je er zoveel op zit’. Je kan dan maar net zo goed je reputatie eer aandoen door de rest te vernederen in deze collectible card game!
South Park Phone Destroyer review

Frisse blik op collectible card games

Huh, een card game? Jazeker, South Park Phone Destroyer is weer een nieuwe variatie op spellen als Hearthstone en Magic Duel. Ditmaal speel je voor de winst in het kleine bergstadje uit de tv-serie en krijg je een verhaal over de onderlinge strijd die de kinderen al zo vaak voerden. In plaats van een fantasiesetting of superheldenthema gaat het nu tussen christenen en joden.
Oh nee, aliens tegen robots… Ook niet, cowboys versus indianen dan! En wat piraten en Eskimo’s, want die leefden allemaal rond dezelfde tijd volgens de wijze Stan. Al snel loopt het uit de hand, want robot- en alienthema’s zijn ook van de partij. Cartman is je grootste handlanger in deze strijd en samen ga je achter de opperindiaan Stan aan, die zijn leger aan volgelingen inzet om jou te stoppen.
Want uiteraard staan Cartman en Stan weer tegenover elkaar, ze zullen het nooit eens worden en daarom ben jij er, om het gevecht te beslechten in jouw voordeel. Door tal van gevechten worstel je je door de straten van South Park heen en verzamel je ondertussen nieuwe kaarten, kledingstukken voor je personage en andere items. Tussendoor zorgen de filmpjes en droge berichten die de groep naar elkaar stuurt voor heel wat lol, waarin bovendien opvalt hoe authentiek vormgegeven de game is. Alles ziet er scherp uit en precies zoals het hoort.
South Park Phone Destroyer review

Vecht je door de straten van South Park

Met de sfeer zit het dan ook wel goed, maar hoe zit dat met de gameplay? Collectible card games staan of vallen met de diepgang en een goede balans. In South Park Phone Destroyer is het zaak om je eigen personage van de ene naar de andere kant te laten lopen zonder dat hij of zij neergaat. Door kaarten op te gooien, bied je met vrienden als Cartman, Tweek en vele anderen je vijanden het hoofd.
De korte missies eindigen telkens met een boss fight tegen de bekendste personages uit de tv-serie. Zo wandel je door de straten van South Park heen in een vijftal missies per straat. Deze voor een CCG unieke manier van spelen pakt verrassend leuk uit. De chaotische gevechten zijn met alle gekke tekenfiguurtjes en hun kreten erg vermakelijk.
Een beetje tactiek is nog wel nodig, want je spaart langzaam energie die nodig is om kaarten op te kunnen leggen. Verbruik je energie aan de verkeerde kaarten, dan gaan ze snel dood en kan je zo worden gecountered. Het is daarom dus wijs je speelstijl te verdelen over sterke en minder sterke kaarten.
South Park Phone Destroyer review

Vergeet niet in je deck te investeren

Toch komt de tactische kant van South Park Phone Destroyer in de PvP-modus beter uit de verf. Het singleplayerverhaal is niet erg uitdagend en je hoeft daar ook niet de diepgang van Hearthstone te verwachten. De kaarten zijn onderverdeeld in fighter, assassin, ranged, tank en spells (je kan wel raden welke Cartman is). Deze zijn ook te upgraden met bijvoorbeeld health of damage en daar heb je uiteindelijk meer aan dan de volgorde waarin je ze tijdens matches opgooit.
Uiteindelijk bepaalt dit ook net iets te veel de uitkomst van de PvP matches. Regelmatig kwamen we tegenover iemand te staan die één of twee levels hoger was en betere kaarten had, waardoor we al weinig kans maakten. Het is dus zaak om vooral je decks uit te breiden en er flink in te investeren.
De kaarten die je tijdens de matches trekt, komen rechtstreeks uit je deck, maar op willekeurige volgorde zoals bij andere CCG’s. In het begin is je deck vrij mager, maar je speelt redelijk snel nieuwe kaarten vrij door kluisjes te openen en om de vier uur een gratis pack te claimen. Later in de game zal dit minder snel gaan en gaat het tempo behoorlijk omlaag.
South Park Phone Destroyer review

Repetitiviteit sluipt erin

Je kan er dan voor kiezen om met echt geld packs te kopen, maar wil je dat niet dan zit er niets anders op dan te grinden voor geld en items. Dit gaat vrij traag en je bent genoodzaakt oude missies opnieuw te spelen of de PvP modus in te duiken. Het is niet zo dat microtransactions je extreem in het gezicht geduwd worden, maar zonder gaat het wel een stuk langer duren om een goed deck te verzamelen.
Het punt is namelijk dat je voor sommige verhaalmissies eerst een aantal PvP matches moet winnen. Als je met een slecht deck door het verhaal heen schiet, is dit het moment waarop je achter de feiten aan gaat lopen. De PvP-modus heeft een rangensysteem waardoor je enigszins gematcht wordt met tegenstanders van gelijk niveau, maar het verschil kan nog steeds groot zijn. Bovendien is deze modus niet bijster interessant, omdat het om gevechten op een vaste plek gaat met een gebrek aan de humoristische tekstjes uit het verhaal.
Uiteindelijk is de multiplayer niet zo diepgaand om voor langere tijd naar terug te blijven keren en dat gaat ten koste van de totale speelduur. Het is vooral de verhaalmodus waar je voor blijft spelen, maar na een tijdje weet de game niet te ontkomen aan repetitieve gameplay. Tegen het eind wordt ook de singleplayer lastig en zul je toch vooral bezig zijn met het herspelen van missies.
South Park Phone Destroyer review

South Park Phone Destroyer review - Upgraden (in) die saaie pauze!

Toch is South Park Phone Destroyer een sterke titel als je van collective card games houdt en bekend bent met de personages uit de tv-serie. De onderbroekenhumor is er een op een van overgenomen en heeft daardoor dezelfde charme als South Park The Fractured But Whole. Nu blijft Phone Destroyer natuurlijk een mobieletelefoongame en daarmee een stuk kleiner.
De matches zijn dan ook vermakelijk en het verhaal is leuk aangekleed, maar voelt uiteindelijk toch repetitief aan. Gelukkig hoef je er geen geld aan uit te geven, maar je zult dan veel bezig zijn met het herspelen van eerder gehaalde missies om die extra items en upgrades voor je deck eruit te persen. South Park Phone Destroyer weet in ieder geval de saaie treinritjes en pauzes te besparen, om nog even 'lame dad' Randy of astronaut Butters ervan langs te geven!
Download de game hier voor iOS of Android.