Sony Xperia 5 Review - Is dunner ook beter?

maandag, 09 december 2019 om 15:59
sonyf1575895598
Anno 2019 kom je het leven bijna niet meer door zonder draagbare PC in je broekzak. Waar veel fabrikanten kiezen voor een groter scherm, zwemt Sony tegen de stroom in met de Sony Xperia 5. Hoe dat uitpakt lees je in onze Sony Xperia 5 review!
De Sony Xperia 5 is het nieuwste model uit de smartphoneportfolio van Sony en werd eerder dit jaar tijdens IFA 2019 uit de doeken gedaan. De nieuwe telefoon is uitgerust met een aantal nieuwe snufjes en een bijzonder design. Hoe dat uitpakt lees je in onze Sony Xperia 5 review!

Tegen de stroom in

Vanaf het moment dat je de doos opent, is het duidelijk dat je met de Sony Xperia 5 niet voor een typische telefoon hebt gekozen. Het design van de telefoon is slank, smal en bovenal elegant dankzij de bijzondere 21:9-schermverhouding. Hierdoor lever je als het aankomt op de breedte van je scherm een aantal millimeter in, wat toch jammer is gezien je series hierdoor niet op de beste manier kijkt.
Toch is het OLED-scherm zelf zeker van hoogstaande kwaliteit dankzij de slimme technieken die onder de kap worden aangeboden. Zo past de smartphone Sony Bravia-technologie toe om HDR na te bootsen wat beter contrast zorgt en de kleuren beter tot zijn recht laat komen. Helaas is de maximale helderheid van de telefoon, net als bij de Xperia 1, niet helemaal top waardoor dit niet het ideale toestel is voor het kijken van series.
Voor films daarentegen is het scherm fantastisch dankzij de bijzondere schermverhouding, omdat deze naadloos aansluit bij het formaat van films. Hierdoor heb je een mooie schermvullende weergave waardoor je nog meer meegenomen wordt in de wereld van een film als Baby Driver. Verder heeft de telefoon ook integratie met Dolby Atmos, wat in dit geval ook goed tot zijn recht komt. Het geluid is helder en is ook erg handig voor wanneer je aan het gamen bent.
sony1

Gamen als een koning

De Xperia 5 kent namelijk wat verbeteringen op het gebied van gaming, waardoor mobiele titels als Fortnite en Pokemon GO fijner spelen. Via Dolby Atmos kun je bijvoorbeeld beter letten op je omgeving wanneer je goed luistert en de prestaties van beide games zijn verder ook prima. De Game Enhancer, een aparte app die is voorgeïnstalleerd op de Xperia 5, zorgt er daarnaast ook nog eens voor dat je niet gestoord wordt door meldingen.
Deze geeft je tevens de optie om nog wat verder te sleutelen aan de gameprestaties. Het is niets nieuws voor smartphones, maar wel erg fijn in gebruik. Wat dat betreft is de Game Enhancer net een warm dekentje. Je hebt het niet altijd nodig, maar het is wel fijn dat die altijd klaar ligt voor gebruik.
sony4

Knallende kiekjes

Natuurlijk kunnen we het niet over een smartphone hebben zonder het over de camera te hebben. De Xperia 5 heeft er drie, namelijk een 16mm groothoeklens, een 52mm portret- en telelens en een 26mm lens die op verschillende manieren wordt ingezet. Zo verzorgt laatstgenoemde de beeldstabilisatie voor het perfecte kiekje.
Over de camera kunnen we dan ook zeker niet klagen, want zowel bij veel als weinig licht neem je uitstekende foto’s. Daarbij is de Eye Autofocus een handige toevoeging waardoor het scherpstellen op je onderwerp gemakkelijker wordt gemaakt. Niet langer hoef je tot in de puntjes je onderwerp uit te meten, want wanneer je iemand op de foto wil zetten wordt er automatisch scherpgesteld op iemands ogen.
Daarbij is de camera ook geschikt voor het opnemen van video en kun je met de handige Cinema Pro-app gemakkelijk vanaf je mobiel zelf ook nog editen. Wie graag video's maakt kan hier zeker mee uit de voeten al is het natuurlijk nog niet zo uitgebreid als wanneer je Premiere Pro opstart op je PC. Desalniettemin is het zeker handig en snel, wat voor velen een groot pluspunt zal zijn.
sony3

Pak de oplader maar!

Hetzelfde kan helaas niet gezegd worden over de accuduur van de telefoon. Met een 3140 mAh batterij is de batterijduur toch enigszins teleurstellend. Bij regulier gebruik ben je na een dag toch wel door de batterij heen en is het tijd om de lader tevoorschijn te toveren. Dit zou nog schappelijk zijn als we het over een goedkoper toestel hadden, maar de Xperia 5 kost 699 euro.
Daarvoor mag je toch wel een betere batterij verwachten. Voor 100 euro minder kun je bijvoorbeeld ook de OnePlus 7T halen die een 3800mAh batterij onder de kap heeft en vergelijkbare specs heeft. Verschil is natuurlijk wel dat de Xperia 5 het bij Android 9 Pie houdt, een besturingssysteem dat niet alleen toegankelijk is voor vele ontwikkelaars maar ook nog eens heerlijk is in gebruik.
sony2

Sony Xperia 5 Review - Een mooi toestel, maar wel duur

Al met al is de Xperia 5 dan ook een prima toestel dat het vooral moet hebben van haar bijzondere en stijlvolle design. De telefoon is hierdoor niet alleen een plaatje om naar te kijken, maar ook erg handig voor het kijken van films op je telefoon. Ook bij het gamen is de Xperia 5 een goede keuze wegens het brede speelveld waar je je oog op kunt houden en de toevoeging van Dolby Atmos.
Helaas ga je alleen wel snel door je batterij heen als je veel gamet of films kijkt. Het is al helemaal jammer als je naar het prijskaartje van 699 euro kijkt. Natuurlijk zal dit ook te maken hebben met de camera die prima prestaties levert, zowel op het gebied van foto als video.